dinsdag 3 juli 2012

Onderzetter 1893 - Patroon

Een patroontje uit de oude doos,
het is in 1893 bedacht en beschreven.
Het is aangepast en herschreven
 door Sandi Marshall in 2006.
Voor het patroon en informatie had ik hier eerst nog een link staan.
Inmiddels is het originele patroon niet meer te vinden. Helaas.



Ik heb het patroon in het Nederlands!


Gehaakt met haaknaald 3mm en
Catania SMC (Schachenmayr)


(In tegenstelling tot het originele patroon haak ik voor een 1e stokje 2 lossen i.p.v. 3 lossen)


Haak 6 lossen, sluit met een halve vaste tot een ring.

1e toer: Haak 2 lossen (=1e stokje), haak 19 stokjes in de ring, sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje
 (20 steken gemaakt)

2e toer: Haak 2 lossen (= 1e stokje), stokje in volgende steek,  2 lossen,  * 1 stokje in volgend stokje, 1 stokje in volgend stokje, 2 lossen *, herhaal tussen * en * tot je rond bent, sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje.

3e toer: Om een ander beginpunt van deze toer te bereiken, ga je met 2 halve vasten naar de 2lossenboog van de vorige toer. Haak 2 lossen (=1e stokje), haak nog een stokje 2 lossen en 2 stokjes in dezelfde 2lossenboog, *sla 2 stokjes over, 2 stokjes 2 lossen 2 stokjes in de volgende 2lossenboog *. Herhaal tussen * en * tot je rond bent, sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje.

4e toer: Om een ander beginpunt van deze toer te bereiken, ga je met 2 halve vasten naar de 2lossenboog van de vorige toer. Haak 2 lossen (= 1e stokje), haak nog 6 stokjes in dezelfde lossenboog,  sla 2 stokjes over, haak 1 vaste tussen de stokjes, * haak 7 stokjes in de volgende 2lossenboog, sla 2 stokjes over, haak 1 vaste tussen de stokjes * Herhaal tussen * en * tot je rond bent en sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje. Hecht af.

Werk de draadjes weg aan de achterkant.
Doe ze even onder de warme strijkbout met een natte doek er tussen.
Dan worden ze mooi plat.


Ze zijn 9 cm in doorsnede.


Zo heb je een leuk setje onderzetters!


Met een strikje er omheen is het een leuk cadeautje!


Photobucket

100 opmerkingen:

Elma zei

Leuk! Ik ga hem uitprinten voor op mijn 'to do' stapel :)

Mevrouw Williams zei

Dank je wel Karin, ik was er al met eentje begonnen maar nu kan ik er wat sneller doorheen ;-) ben niet zo'n Engelse patroonlezer ;-)

Lief en Mooi zei

Uit 1893? En nu weer helemaal hip. Bedankt, Karin. Weer een leuk cadeau idee.

Leonie zei

Ze zijn echt super mooi geworden! Dank je wel!
Groetjes Leonie

creatie's and stuff by jenneke zei

wowwwww wat een lieve kleurtjes zeg, ik wou dat ik zit al kon!!! moet het nog helemaal leren, maar dat gaat vast goed komen, lieve gr jenneke
ben tevens gelijk maar volger geworden van je'
http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

Mij zei

Wat een super leuk patroontje. Helemaal mijn ding. Ik zet ze op mijn lijstje!

Groetjes, Mij

REDNEVAL zei

Very very nice!!!
Jarka

Moos zei

Zo zie je maar .... meer dan 100 jaar later en nog super hip!
Leuk!!!!!

mijn tijdverdrijf. zei

Wat een leuke onderzetters. Dus in die tijd waren ze ook al "hip" van haken, ha ha.
Fijn dat je het patroon met ons wilt delen.

Groetjes, Agnes.

Zita zei

Leuk! Ook de kleurencombi, die zou zo bij mijn ouders thuis passen, dus ik heb meteen een leuk ideetje om voor hen te maken ;).

Groetjes,
Zita

Mrs Twins zei

Very pretty work Karin! x
www.sunshineinternationalblanketsoflove.blogspot.com

Haakmuts zei

Ze zijn enorm leuk,enig met dat strikje er om. Ik was het patroon al een keer tegen gekomen maar vergeten te pinnen, nu gelukkig hier gevonden en ook nog in het Nederlands, helemaal top. Dank je wel.

Chantal Meijer zei

Wauw! Ze zijn echt heel erg leuk! Bedankt voor het patroon. Ik ga ze binnenkort ook maken :)

Monique zei

Hallo Karin
Wat een leuk patroon ga meteen aan het werk. Ik laat weten als ik ze af heb.
Bedankt voor de vertaling

*Manja* zei

Wundervoll!
LG,*Manja*

´t Winkeltje zei

Wow. Dat ziet er heel erg mooi uit. Daar ga ik mee beginnen.
Heel erg bedankt vooor de nederlandse vertaling.
Groetjes uit Duitsland
Miriam

lottebees zei

Ik kwam ze vorige week al tegen. Maar een nederlands patroontje gaat me nog altijd stukken beter af.
Ik krijg er een heleboel ideeën van.

Anoniem zei

Leuk! en superhandig dat het patroon nu in het nederlands is. Leuk werkje voor in de vakantie!

Dankjewel, Anneke

Nana Pops zei

So beautiful colors. Perfect for a gift!

Angeline zei

Hoi Karin

Telepathie of toch niet?!?!!?ha,ha,ha....in April zag ik bij www.lululoves.co.uk deze leuke onderzetters en had het patroon opgeslagen en op mijn wenslijstje gezet.Gisteren was ik in Eindhoven in de stad en daar zit een winkel met heel veel keuze aan gekleurd garen dus daar kocht ik 3 kleurtjes en s'avonds aan de slag.Net na het eten even op de foto gezet en wil ik dat op mijn blog gaan plaatsen en wat zie ik?!?!?!?Ook ik heb maar 2 lossen gedaan voor elk beginstokje i.p.v 3 lossen!!Nu ga je mij toch niet vertellen dat JIJ ze ook gisteravond hebt zitten haken he?;-)...ha,ha,ha......maar makkelijk want ik heb ze voor het patroontje naar jou blog gelinkt!

groetjes

Margaret zei

Wat leuk, mooie kleuren ook en inderdaad een leuk idee om het kado te geven.

Jokiedebeer zei

Caren wat leuk, en fijn dat je het vertaald heb, maar wat kan je toch prachtig haken ik geniet er elke keer zo van als ik je werkjes zie.
prachtig

groetjes joke

cristina zei

Quines flors més boniques! Són una preciositat! Felicitats pel teu treball! Tens un blog que m'encanta!

gaveta zei

MY God Karin, jaja
I was just doing this pattern for a present, love it!
very nice colors!

Lique zei

Heel mooi! Super kleurtjes ook!

creathea zei

Oh wat een leuk patroontje weer :-) Ik heb em gepind hoor!
Groetjes Thea

charlien zei

wow , ek hou baie van jou kleure !

1968deWinkel zei

Mooi onderzetters en je omslagdoek vind ik geweldig!!!!! PRACHTIG. groet Paula

Made by Annemiek zei

Hallo karin, wat een mooie onderzetters ik ga ze zeker een keer maken

Annet zei

Dank je wel voor dit leuke patroontje. Met dunner garen is dit precies wat ik nodig heb voor mijn witte quilt!

Esther zei

Ze zijn leuk, dan je voor het patroontje Groetjes Esther

Madeleine zei

So, so beautiful - especially with that color combo! :D

Roos zei

Mooie onderzettertjes Karin, het gehaakte strikje erom is een leuk idee en maakt het helemaal af!
Groetjes Roos x

E Strea Chikitu zei

Super!
Dank voor het delen.
Oude patroontjes zijn zo waardevol (soms ;-)

Puur en Blij zei

Te gek! En nog steeds van deze tijd... Wat heb je toch altijd leuke ideeën!

Petite Fee zei

Wat een prachtige onderzetters! Mooi patroon, bedankt voor het delen!

beberouge zei

These are so pretty and I love your choice of colours beautiful xx

Laura zei

Absolutamente maravillosas !!!

Un besito desde Barcelona !

Leah zei

I love this pattern!! Will definitely make some too. Have a fabulous week hon.
Leah

Tuttefrut zei

Super leuk, idd ook leuk als een cadeautje. Als ik dit zie moet ik misschien toch wat draad en haaknaalden mee op vakantie nemen;-)
Groet, Annette

hobbyloes zei

Karin, mijn complimenten met je leuke haakpatronen.
Ik ben deze zomer al verwoed aan het haken, het lijkt wel een rage als ik zie hoeveel er aan het haken zijn, ik dacht eigenlijk nog dat het ouderwets was. Maar het is hartstikke IN. Deze onderzetters zijn zo leuk dat ik er al een tussendoor heb gehaakt. Bedankt en groetjes, Loes

hoppe_ke zei

heerlijk patroontje

haakt heel vlot en fijn

heb er al zes in voorraad

dankje om het te delen

flowersandhome zei

Ik was al een par dagen op zoek naar eens een ander soort bloemenpatroontje en nu vind ik via via dit hier. Zooo mooi! Dankjewel om het hier te delen. Ik ga zo aan de slag ermee.

Leni zei

Ha Karin, wat leuk, deze onderzetters. Inderdaad, een oud patroon. Mijn oma, op 93 jarige leeftijd overleden in 2003, haakte beddenspreien met oa dit motief erin. Heel de familie kreeg gehaakte onderzetters, heel fijn gehaakt met dun glansgaren, zó mooi. Ik heb ze nog altijd! Leuk ze weer te zien in frisse eigentijdse kleuren! groet, Leni.

Linda zei

Leuk patroon! Ook voor zpagetti van hooked. Met haaknaald van 10 mm word het een minikleedje van 28 cm doorsnede. Weet je misschien een vergelijkbaar patroon dat wat groter is?

Natas Nest zei

So nice!! I immediately started some for my own, but they are great as a quick present, too. Thanks for sharing!

Tante Bibi zei

Beste Karin, bedankt voor het patroontje, ik heb deze gemaakt tijdens mijn vakantie in Frankrijk , de eigenares van de gite waar we verbleven vond ze super. Ik plaats binnenkort wel eens een fotootje op mijn blog en laat vermeld zeker en vast de link naar jouw blog. Groetjes vanuit België, Sybille.

Hilda zei

Hallo Karin,

Deine Untersetzer gefallen mir sehr gut! Ich häkel zwar nicht gerne, aber das werde ich nacharbeiten.

Liebe Grüße
Hilda

Tinie zei

Ik kwam het patroon tegen op jouw blog en heb hem gelijk geprint.
Meteen aan de haak geslagen en inmiddels al cadeau gedaan en er voor mezelf wat gehaakt. Leuk patroon die ik nog vaak ga gebruiken.

Zomergroetjes, Tinie

Anja zei

Die ga ik ook maken!

Saskia Middel zei

Hoi Karin, zag de onderzetters op allerlei blogs terug maar zie nu dat het linkje op freubelweb staat. Leuk!!

marianne zei

Erg mooi deze ondersetters. Ik wil ze ook haken voor een cadeautje (en voor mezelf) Een leuk idee met een lint eromheen.
Ik zou graag het patroon willen hebben maar ik weet niet hoe ik het moet uitprinten. Mijn mail is m.koopman@live.nl
Wil je, of iemand anders mij uitleggen hoe ik dit kan uitprinten???
Alvast bedankt hoor.

Anoniem zei

Heerlijk patroon om te haken. Een ding doe ik echter anders, namelijk het begin bij de 4e ronde. Dan begin ik gelijk met een stokje in dat "gat", want als je rond gaat kom je vanzelf bij die plek uit en dan bevestig je het met een halve vaste op dezelfde plek. Om dan eerst twee hv naar een andere beginplek te haken en met 2 lossen te beginnen vind ik een beetje omslachtig ;). Ook haak ik ze tegenwoordig met 6 stokjes ipv 7 omdat ze dan minder opkrullen.
groeten, Ewa

Prutselz zei

Dankjewel voor je patroon! Ik heb ze gemaakt met verschillende PIP kleuren; http://prutselz.blogspot.nl/2012/09/stapelen-in-pip-style.html

ik heb een linkje naar jou geplaatst!

Prutselz zei

Dank voor je patroon! Ik heb de onderzetters gemaakt in PIP kleuren
http://prutselz.blogspot.nl/2012/09/stapelen-in-pip-style.html
én heb een linkje naar je patroon vermeld;)

Rema designs zei

Bedankt voor het prachtige patroon ik ben nog maar net aan het haken maar ik ben zo blij met de duidelijke uitleg en hij is gelukt

Groetjes rebecca

Janny Veenstra zei

Karin dankjewel voor dit super mooie patroon, ik ga er straks mee aan de slag. Grtjs Janny

Jeanine zei

Hoi Karin,
Ontzettend bedankt voor dit patroon. Ik ben pas een paar weken bezig met haken en dit is de eerste keer dat ik iets zelfstandig heb gemaakt. Ik ben heel blij met het resultaat en ga zeker nog meer onderzetters maken.
Groetjes,
Jeanine

Anoniem zei

weet niet hoe ik een blog moet maken maar lees t wel ,dus bedankt ik heb mezelf blij gemaakt en ga ze zeker weten cadeau doen.
groetjes Marjolein

Vietje zei

Ik haakte vorige week deze nalv jouw patroontje en verwees met veel plezier naar jouw blogje!

Nieuwsgierig wat ik er van gemaakt heb?
vietje.blogspot.com

Elise zei

Echt leuk! Ik heb ze ook geprobeerd, maar halverwege begreep ik het niet meer, ik heb er toen gewoon blaadjes aangemaakt en toen was ik klaar! Hij si nu wel wat kleiner... (:

fam pluis zei

Ik wil ze gaan haken, ben een beginnende haker! In toer 2 eerst 2 lossen en dan verder maar doe je dat dat in het vtje oftewel door 2 lusje ipv door bv een lossen ga je door 1 lus klopt het? Snap je hoe ik bedoel?

Karin zei

@ FAM PLUIS:
je steekt de naald door het bovenopliggende v-tje

fam. pluis zei

Ja precies door het opliggende vtje ;) ga er mee aan de slag! dit is wel te doen he voor een beginnen he. Leuk.

Natascha zei

Hallo Karin,

Wat een duidelijke uitleg! Super, heb er al twee klaar.
Bedankt hoor!
Groetjes, Natascha

MissDiva Haakt zei

Bedankt voor het patroon!!
Ik heb mijn gemaakte onderzetters op mijn blog gezet,met een linkje naar jouw mooie blog!
Ik ben nieuw in blogland,en ik moet nog ff kijken hoe alles werkt.

toedeloez zei

Super !!!
Ik had ze al vaak voorbij zien komen....
Net een tea-cosy af dus wat past daar mooier bij als deze onderzetters, en dan nog in het nederlands ook!, (dat haakt sneller weg)
Dank je wel,ik zal als ze af zijn een linkje van jouw blog op het mijne zetten.
Groetjes

" m(i)e " zei

heb je dit al gezien ; ? http://huisje9.blogspot.be/2013/02/bloem-16.html

Marion zei

Bedankt voor het patroon ik ga er direct aan beginnen.

Groetjes,
Marion

Itha zei

Sinds kort ben ik begonnen met haken en ik zocht een leuk patroontje voor een eenvoudige onderzetter. Mijn dochter (fervent haakster) stuurde me de link naar dit patroon. Helemaal leuk, ik heb er negen gemaakt in drie verschillende kleuren die bij ons interieur passen.

Nu maar weer op zoek naar het volgende om te maken :D

creama zei

Wat zijn ze leuk, en ze haken makkelijk weg. Mag ik en linkje naar je patroon in een blogberichtje op mijn blog zetten?
groeten Cream@
kadoideeblog.blogspot.nl

Fam. Pluis zei

In toer 4 staat er dat je 2 lossenbigen achter elkaar maakt maar dat klopt toch niet? Het is toch steeds 7 stokjes en dan 1 vasten enz? Nog een vraag over het strikje er om heen hè dat zijn lossen maar hoe maak je dat rondje aan het einde?

Groetjes pluisje

fam pluis zei

Ik bedoel in toer 4 tussen de * * dat stukje over de stokjes.

Marion zei

Inmiddels heb ik er ook een aantal gehaakt, er staan foto's op mijn blog. Zo leuk om te doen en vooral de kleuren maken het leuk.
Groeten,
Marion

Lot haakt zei

Wat leuk dat jij dit patroon hebt geplaatst. Heb een patroon wat hierop lijkt ooit gehaakt, het patroon ligt nu ergens op zolder in een doos (is er nooit uitgekomen na een verhuizing). Hoef gelukkig niet te zoeken, ga gewoon jouw patroon haken. Dankjewel voor het delen!

Rinet zei

Bedankt voor het patroon, je kunt hier echt heerlijk mee variëren! Ik heb ze nu voor een juf gehaakt in 6 verschillende knal kleurtjes en kwam op internet een idee tegen om er nog een randje vasten omheen te haken, ik deed dat met wit om een leuk contrast te krijgen. Ik zal ze binnen kort op mijn blog plaatsen, weet nog niet wanneer dus mocht je ze nu al willen zien moet je me dat maar even laten weten.
Vriend. groet Rinet

Creahoekje. Marian zei

Hallo Karin,
Ik ben pas sinds kort "haak-verslaafd" geworden, maar ga deze onderzetters zeker maken!!
Leuk om zo even tussendoor te doen.
Ben met granny squares begonnen, maar heb nu al verschillende dingen gehaakt en begin het steeds leuker te vinden....
Heb al een hele map vol met dingetjes die ik nog ga haken.. Deze komt bovenop! Is ook nog eens een leuk 'weggevertje' als ze goed lukken.

Groetjes,
Marian.

Lees mijn blog eens zei

Die zien er leuk uit, ga het zeker proberen te haken

Els04 zei

tof! ga ik zeker proberen!

Willemina Meijer zei

Hoi Karin.

Ik zocht het patroontje en dacht even kijken bij Karin, ja hoor,fijn is dat
een bibliotheek in bloggerland.
Hartelijk dank voor het patroon.
Groet Willemina.

Anoniem zei

Hallo Karin

I heb het net nog gehaakt, ik haakt sinds kort en kon alleen maar via you-tube haken als ze het voor deden. Maar nu had ik jou patroon geprobeerd en ja is me gelukt dus ga even verder kijken of er nog meer leuke dingen tussen staan voel me nu super trots. Wilde dit toch nog even laten weten groetjes

GewoonWendy zei

Super makkelijk patroontje.
Maar volgens mij doe ik toch ergens wat fout. Ik heb er nu drie gehaakt. 1 met 7 bloemblaadjes, 1 met 8 en 1 met 9. Terwijl ik toch steeds hetzelfde doe. Mysterieus...

Desiré Schuling zei

Bedankt voorje uitleg! Ik heb vanmiddag mijn eerste setje gemaakt om kado te geven aan de juf tijdens mijn zoon zijn kerstdiner. Ze waren, voor een eerste keer, echt heel mooi geworden! Dat dankzij jou duidelijke uitleg!

Ga zo door!! Ik volg je :))

Desiré Schuling zei

Ben ik weer!! Ik heb mijn resultaat (n.a.v dit patroon) op mijn blog geplaatst met jou link voor het patroon erbij!

www.mientjehaak.blogspot.nl

groetjes Desiré

Anoniem zei

Echt superschattig k'heb er al heel wat gemaakt!!

Anoniem zei

Karin, bedankt voor dit duidelijke patroon. Mijn haakkennis moest eerst weer opgehaald worden via een filmpje, en dit is een prima idee ervoor !!
Ik ga me nu op een bloemetje storten na deze eerste gelukte
poging...
groeten
Margriet

Anoniem zei

Heel leuk om te maken, enkel ziet die van mij er niet zo mooi gelijk uit zoals deze op de foto. Tevens krult het onderleggertje ook. Of is dit normaal en hoef je het dan enkel te strijken? Ik heb wel gewone wol gebruikt, weet niet of het hier aan ligt?

Gerda van Roon zei

ik maak deze onderzetter al ruim 40 jaar (ben sinds kort 50) alleen met 1 toer meer. verder is het precies hetzelfde.

groetjes, gerda

Anoniem zei

Er gaat iets fout bij mij :-( In toer 2 zijn jouw stokjes mooi 2 om 2 zeg maar. Dus doe ik in toer 3 iets fout. Kan ik jou een foto sturen ergens? Vind ze zooooo leuk dus ze moeten lukken hihi liefs Petra

Karin zei

hoi Anoniem
Stuur me even een berichtje via het contactformulier boven aan mijn blog. Dan kunnen we makkelijker communiceren.
Karin

Anoniem zei

Hoi,
Superbedankt voor het leuke patroon! Heb er al een aantal gemaakt. Nu ben ik met eentje bezig die verloopt in kleur zeg maar, heel apart. Maar heb je misschien ook het patroon voor het strikje voor om de onderzetters heen? Zal wel heel simpel zijn denk ik, hihi. Dat maakt het echt helemaal af vind ik! Ik zal je blog vaker bekijken, staan echt hele leuke dingen op! Groetjes sjoukje

Anoniem zei

wat een super leuk patroontje, ik ga ze maken!!

Terray zei

Precies wat ik zocht, met dank aan mijn facebookgroep dat ik hier bij je terecht gekomen bent.

Lieve Groetjes
Tertia

Patricia Thompson zei

Ik heb deze onderzettertjes in een halve middag kunnen haken als een cadeautje voor een collegaatje. Ze was er erg blij mee.

moby_dick zei

hallo , heb het patroon hier ondekt en heb het al gemaakt , met deze goede uitleg geen probleem , maar nu zou ik die cirkel willen groter hebben voor de les , hoer moet ik dan dan doen ??? is het mogelijk om antwoord te krijgen. mail: moby_dick@telenet.be

jannie zei

Leuk patroon! Die van mij word alleen wel kleiner 8cm en volg gewoon het patroon. Kan ik m eventueel vergroten?

Karin zei

@Jannie
Dikker garen, grotere haaknaald, losser haken....

moby_dick zei

waarom krijgen de mensen die niet veel van haken kennen geen antwoord
voel mij overal opzij gezet sorry hoor niet kwaad bedoeld , maar overal waar je een vraagje steldt krijg je terug even googelen , hihihi dat is het gemakkelijkse hé!!!! , weet wel als iedereen begint met vragen te stellen , dat het dan niet meer ophoud.
lieve groetjes

Anna Mäkinen zei

Thanks a lot for these instructions! I think the original pattern has been removed, so this was extremely helpful as I've been trying to find it for a while now. Not knowing Dutch was a minor issue. :)

Mariet zei

Dank je wel! Ik heb er 9 gemaakt voor mijn eigen salontafel. Ze staan super leuk en krijg vaak complimentjes van mensen die op bezoek komen. Een vriendin heeft me nu zelfs gevraagd of ik ze voor haar kan maken als verjaardagscadeautje.