donderdag 4 november 2010

Patroon gehaakt babymutsje.



Lees ook de extra informatie onderaan!

Voor een klein mutsje voor een pasgeborene!
Drops Baby Merino = 100% Merino Extra Fine Wool Superwash
Haaknaald 3,5 mm.

Haak 4 lossen, vorm een ring met een halve vaste in de 1e losse.
1e toer: haak 3 lossen, haak 7 stokjes in de ring, sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje (= 8 stokjes)
2e toer: haak 3 lossen, haak in dezelfde steek nog een stokje, haak in elk stokje 2 stokjes, sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje (= 16 stokjes)
3e toer: haak 3 lossen, haak in dezelfde steek nog een stokje, haak in de volgende steek 1 stokje (haak 2 stokjes in 1 stokje, 1 stokje in het volgende stokje) herhaal tot je rond bent, sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje (= 24 stokjes)
4e toer: haak 3 lossen, haak in dezelfde steek nog een stokje, haak  in de volgende 2 stokjes elk 1 stokje (haak 2 stokjes in 1 stokje, haak in de volgende 2 stokjes elk 1 stokje) herhaal tot je rond bent, sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje (= 32 stokjes)
5e toer: haak 3 lossen, haak in dezelfde steek nog een stokje, haak in de volgende 3 stokjes elk 1 stokje (haak 2 stokjes in 1 stokje, haak in de volgende 3 stokjes elk 1 stokje) herhaal tot je rond bent, sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje (= 40 stokjes)
6e toer: haak 3 lossen, haak in dezelfde steek nog een stokje, haak in de volgende 4 stokjes elk 1 stokje (haak 2 stokjes in 1 stokje, haak in de volgende 4 stokjes elk 1 stokje) herhaal tot je rond bent, sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje (= 48 stokjes)
7e toer: haak 3 lossen, haak in dezelfde steek nog een stokje, haak in de volgende 5 stokjes elk 1 stokje (haak 2 stokjes in 1 stokje, haak in de volgende 5 stokjes elk 1 stokje( herhaal tot je rond bent, sluit met een halve vaste op het 1e stokje (= 56 stokjes)
8e toer: haak 3 lossen, haak in dezelfde steek nog een stokje, haak in de volgende 6 stokjes elk 1 stokje (haak 2 stokjes in 1 stokje, haak in de volgende 6 stokjes elk 1 stokje) herhaal tot je rond bent, sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje (= 64 stokjes)
9e  t/m 17e toer: haak 3 lossen en haak in elk stokje 1 stokje, sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje.
18e toer: haak 3 lossen,  haak in de volgende 5stokjes elk 1 stokje, haak 2 stokjes samen, (haak in de volgende 6 stokjes elk 1 stokje, haak 2 stokjes samen) herhaal tot je rond bent, sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje (= 56 steken)
19e toer: haak 2 lossen, haak in elke steek 1 vaste tot je rond bent, sluit met een halve vaste in de 2e van de eerste 2 lossen.
Hecht af en werk alle draadjes weg.

Haak in 1 kleur of wissel  van kleur naar eigen inzicht.



Aanvulling (geplaatst op 9 november 2012):

Deze kleine mutsjes heb ik gehaakt in 2010. Ze waren toen bestemd voor pasgeboren baby's in India.
De actie die nu gestart is van Save The Children is voor baby's in Centraal Azie.
Het gaat nu niet alleen om pasgeborenen, maar ook iets grotere kindjes.
Dit bovenstaande patroon kan je natuurlijk gebruiken, maar het is ook makkelijk aan te passen voor een grotere maat, door na toer 8 nog 1 of  2 toeren  te meerderen. En daarna ga je verder met een aantal toeren zonder meerderen.
Als je iets dikkere wol en een iets grotere haaknaald gebruikt, wordt het mutsje ook groter.
Het verzoek is om vooral garen te gebruiken waar MINIMAAL 25% WOL in zit.

Ik heb bij Hobbydoos nog een aantal tips gevonden:

Voor je begint te breien/haken een aantal tips:
De maten van de hoofdjes:
0-6 maanden 
omtrek: ca 33 cm tot 43 cm 
lengte: ca 14 à 15 cm

6 tot 18 maanden 
omtrek: ca 40 cm tot 48 cm 
lengte: 16 à 18 cm


Bij veel patronen voor mutsjes zijn lintjes en/of strikjes ter versiering toegevoegd. Save the children vraagt je om deze niet toe te voegen aan je breiwerk, dit om te voorkomen dat de kindjes zichzelf kunnen verwonden of verstikken.

Het hoeft niet, maar je kan natuurlijk variëren met kleuren en steken:


Heel veel plezier met het haken (en breien) van mutsjes voor deze hart- en hoofdverwarmende actie!


Photobucket

30 opmerkingen:

Anja zei

Wat een lief mutsje Karin :))

Erika zei

Ah dat heb je snel af! Knap hoor!
en mooi!
Ik denk dat ik ga breien want op een of andere manier als ik rond haak komt er een schuine rand bij het overgaan naar de volgende rij elke keer.

groetjes Erika

Anoniem zei

Wow! Gorgeous Karin, nice piece of work
Love Suex

ღXarochitaღ zei

perfecto, muchas gracias por compartir, saludos!

The Garden Bell zei

Nice job my friend. Adore the color and the yarn looks wonderful to work with.

P.S. Love seeing you pop up on FB...

Haakmuts zei

Wat een schattig mutsje is het geworden. Bedankt voor het patroon.

lindevrouw zei

Leuke muts voor een goed doel! Dat heb je snel gemaakt. Als ik weer beter ben ,ga ik er ook een haken. Bedankt voor het patroon! Toppi! En het is ook een heel leuk kraamcadeautje.....

Terrie zei

Wow that was quick! It's gorgeous Karin.

stoffies zei

Mooi geworden! Bedankt voor het patroon!

Groetjes, Charlotte

Willy zei

Wat een heerlijk warm mutsje.
Fijn weekend, groetjes

Hartstikkeleuk zei

Wat een schatje, Karin! Leuk werkje om te doen hè? Ga je er nog meer maken? Fijn weekend hoor!

Trudis and Carmy zei

Leuke muts en bedankt voor het patroon. Ik doe zeker mee. Kan je me laten weten hoeveel wol je nodig hebt dan weet ik hoeveel ik moet spinnen. Alvast bedankt en tot later.
Cariños de Trudis

creathea zei

Dank je wel voor het patroon Karin. Ik heb op mijn blog een link geplaatst naar het patroon op jou blog. Hoe meer haaksters dit patroontje weten te vinden, hoe meer mutsjes er voor de baby's in India worden gemaakt.

Groetjes,
Thea

Anoniem zei

Hoi Karin,
Wat een hardstikke goede actie waar ik ook aan wil deelnemen. Ik ben geen ervaren haakster, maar ik wilde graag weten hoeveel gram er in 1 mutsje gaat. Zodat ik niet halverwege tekort kom.
Je maakt trouwens mooie gekleurde werken.
Hartelijke groeten,
Jolande

Karin zei

@ Jolande!
Dank je wel voor je leuke reactie.
Een mutsje, gehaakt met dit patroon en met de Baby Merino weegt 20 gram.
Ik hoop, dat je veel mutsjes mag maken!

Anoniem zei

Hoi Karin,
Inmiddels 2 mutsjes af. Ik vroeg me af of je dit patroon ook kunt gebruiken voor volwasse. Ik graag mijn vriendin verrassen met een muts !

Groeten Jolande

Karin zei

@ Jolande:
Wil je me even mailen via het contactformulier boven aan de pagina?

Sandra zei

bedankt voor het patroon!! ik heb het mutsje af, zal hem morgen ff op mijn blog zetten!! groetjes sandra

Het Knuter Huuske zei

Dank je wel voor het delen van dit patroontje.
Lijkt me leuk om eens te proberen te maken :)
Voor welke leeftijd is dit patroontje?

Groetjes van Ivonne

christina. zei

Hoi Karin ,ik vraag me af of je het niet beter van katoen kunt maken of is dat te koud voor zo,n klein kopje . zie je antwoord tegemoet .groetjes christina.

Karin zei

Tja, daar vraag je wat. Katoen zou natuurlijk heel goed kunnen. Al die leuke kleine mutsjes uit de winkel voor net geboren kindjes zijn ook van katoen.
Het punt is dat ik vorig jaar die kleine mutsjes gehaakt heb voor India. Er werd toen specifiek om wol gevraagd. Had te maken met brandgevaar. Ik heb daarvoor de hele zachte merino gebruikt.
Als jij met een zachte dunne katoen haakt.... lijkt me niks mis mee!
Succes!

Aleid & Iddo zei

'k Heb dit mutsje al een tijdje geleden gehaakt voor ons kindje-in-de-maak! Heb 'm gehaakt met katoen, en het is heel leuk geworden..! Nu wil ik 'm nog een keertje haken, maar dan in 'n ander kleurtje, wat bij 't setje kleren past!

Aleid & Iddo zei

En hier het resultaat: http://aleid-iddo.blogspot.com/2012/02/baby-mutsje-gehaakt.html

Esther zei

Hoi Karin, bedankt voor het patroon. Ik ben nog een echte beginner in het haken. Heb nu 2 van deze mustjes gehaakt, op zich gied gelukt, maar blijf een rare schuine rand zien als hij af is, van boven naar beneden. IK heb begrepen dat je het eerste stokje altijd in de 5e losse steek moet doen, dit heb ik nu niet gedaan, is dat wel de bedoeling, ook bij dit patroon? Groet en bedankt, Esther

Karin zei

Esther,
"Het eerste stokje ALTIJD in de 5e losse"... dit is een beetje gek.
Want dat is namelijk niet zo. De ene keer gaat het zus, de andere keer gaat het zo. Er is geen echte regel, omdat elk patroon anders is.
Gewoon doen wat er in het patroon staat, dan moet het goed komen.
En ja, je houdt nou eenmaal een klein beetje zicht op die schuine lijn.
Kan je me anders mailen via het contactformulier boven aan mijn blog?
Groetjes,
Karin

Marian zei

Hoi Karin,
Bedankt voor je leuke patroon! Als ik hem maak wordt hij alleen veel te groot, meer peuterformaat :)!ligt dit misschien aan de wol? Ik heb wel haaknaald 3,5 gebruikt. Nou is hij is nOg steeds erg schattig! Ik heb nu nog maar een gemaakt alleen dan heb ik toer 7 en 8 weggelaten en nu is ie mooi babyformaat. Erg bedankt!

Esther zei

Wat een super mooi en simpel patroon voor een babymutsje. Ik ben er gelijk mee aan het haken gegaan.
Heb je toevallig ook een patroon voor een volwassen mutsje? Ik ben nogal een beginner in het haken en weet zelf niet hoe ik het aan moet passen.

Wad Woord & Wol zei

Hoi Karin,

Geweldig al die mutsjes. Ik heb er 2 jaar geleden ook een aantal gebreid. Ik wil er wel een paar haken, maar daar kan ik pas eind december mee beginnen. Leuk om te doen!

Groet Gea

Monique Vermeulen zei

Ontzettend bedankt voor het delen van dit patroontje. Ik heb er net een leuk mutsje van gehaakt voor m'n kleine (te vroeg geboren) nichtje. Erg leuk geworden! Bedankt!

http://media-cache-ec4.pinterest.com/736x/b1/f6/9d/b1f69d6a89a260a59a3814ec6992a72f.jpg

Steffie zei

Karin bedankt voor het patroontje.
Wij een groepje vrouwen van de haak en brei club van Truus.
Zijn nu bezig mutsjes te maken voor Malawi. Daar zijn ze ook hard nodig.
Groetjes Steffie