maandag 13 december 2010

Sterretje


1e deel:
Haak 5 lossen met wit, maak met een halve vaste een ring.

1e toer: 4 lossen (=1e dubbele stokje), haak 19 dubbele stokjes in de ring, sluit aan met een halve vaste in de 4e losse van de 1e 4 lossen. Je hebt nu 20 steken. 

2e toer: 1 losse, * 1 vaste, sla 1 steek over, 3 stokjes in volgende steek, 2 lossen, 1 vaste in 1e losse (je hebt nu  een puntje van de ster gemaakt), 3 stokjes in zelfde steek als de vorige 3 stokjes, sla een steek over *, herhaal van * tot * nog 4 maal, sluit aan met een halve vaste in de 1e losse. Hecht af.
(zie ook mijn later toegevoegde tip op de foto onderaan dit bericht)

2e deel:
Haak hetzelfde als deel 1 maar hecht niet af.
Houdt de twee delen met de verkeerde kant tegen elkaar. Haak de volgende toer door de 2 delen tegelijk. Haak verder zoals straks wordt aangegeven, maar als je ¾ rond bent doe je een beetje vulling tussen de 2 delen en dan haak je de ster verder dicht.

 Haak 1 losse, haak een vaste in elke steek, over de punten van de ster haak je 5 vasten, zo ga je door tot je rond bent. Hecht af.

Hecht rood aan en haak een toer met de kreeftsteek. Dat zijn vasten in tegengestelde richting, dus van links naar rechts zonder het werk te keren. 
Haak daarbij op een punt 20 lossen, die het ophanglusje vormen. Hecht af.


Toevoeging:
KLIK HIER voor het oorspronkelijke patroon.
Mijn Nederlandse patroon heeft enkele aanpassingen.


 Photobucket

28 opmerkingen:

Jenny zei

Zou ik daar nog een klein gaatje vor hebben? .... Misschien hij is wel erg mooi!!!

Groetjes Jenny

Roos zei

Oooh mooi zo'n gehaakt sterretje, leuk voor in de boom ook.
En wat is dat zeepzakje een leuk idee om iemand kado te doen.
Bedankt voor je uitleg hoor, groetjes Roos

The Garden Bell zei

Shhhh. Just as cute if not CUTER than A24. Love the Red and White.
Crazy G.B. Yarn out in mail today.

Jacquie zei

Hi Karin , this is so lovely . I've pressed the translate button and I'm going to try and follow your pattern , wish me luck :0)
Jacquie x

"Never Knew" zei

Echt mooi. :-)

lindevrouw zei

Leuk je sterretje! Bedankt voor je patroon! groetjes Joke

Sloppop Yeah zei

wat mooi gehaakt! heel netjes! grtz, liesbeth

crealientje zei

Wat een schattig sterretje, bedankt voor het patroontje. Ik ga hem zker uitproberen.

Jann-Will zei

Wat lief en weer zo handig met het patroon erbij :)

lupineke zei

Wat een schattig sterretje! Nu ben ik net weer begonnen met haken, dankzij je vertaling van de 'Circel of friends'! Ik vond hem zo mooi, dat ik na jaren de haaknaald weer uit het stof gehaald heb, en inmiddels is mijn 7e vierkantje af. Ze worden prachtig! Maar als ik dit zie, ga ik misschien eerst wel zo'n sterretje haken... Bedankt voor de inspiratie en de patronen! groetjes van Lupineke

Willy zei

Wat leuk Karin.
Dank je voor het patroon.
Groetjes

Natasja zei

Erg lief, ik ga hem eens proberen, maar dan met een zilver randje eromheen.

lovestitch zei

Very lovely Karin! Thanks for sharing! xxx

Rosalía zei

Cute star!!

Maaike zei

Hey Karin, wat een prachtige ster heb je gemaakt! En dankjewel voor het uitschrijven van het patroon, heel leuk.
liefs van Maaike

Maria zei

So pretty - love the clean crispness of red and white

Anja zei

Wat een lief sterretje,wat lief weer van je om het patroon te delen met ons :))

Chris zei

Erg mooi!! bedankt voor de patroon.

Groetjes

Chris

susie zei

Hé Karin dit is zeer mooi in het wit !

groetjes , Susie

hester zei

dank je wel voor het delen van het patroon,die ga ik nog wel maken voor de kerst erg mooi vind ik ze met dat rood er om heen
groetjes hester

Atelier Ullizee zei

Leuke ster in kerstkleuren, bedankt voor de beschrijving!

Anoniem zei

The work you do is very beautiful! Thank you for sharing it - I just love it and wish I could learn to crochet as well as you do. Have a beautiful Holiday! Andi

kristel zei

Ik heb dit weekend 19 sterren gemaakt, nog niet voor de kerst maar heb ze gebruikt als sleutelhanger. Ik ga er zeker nog maken maar dan als kersthanger.
http://kristelshobbydagboek.blogspot.be/2012/09/sleuthanger.html
Dankjewel voor het leuke patroontje!

de Ruijter zei

Hij is gelukt hoor, Wat een mooie ster. Hij moest gelijk in de kerstboom. Maar nog even een vraagje: hoe doe je de strik?
groetjes Joke de Ruijter

debreimeisjes zei

Heel goed patroontje! Zo'n drie jaar nadat je het geplaatst hebt, heb ik het uitgeprobeerd. Heel erg bedankt voor het leuke patroon! Ik vind 'm "enkel" ook al leuk, met een belletje eronder!
Groetjes,
Akkelien

Agnes Walma zei

Hartstikke leuk, maar ik voelme wel een beetje dom. Hoe bedoel je drie stokjes in zelfde steek als vorige drie stokjes....
alvast bedankt.
Groeten van Agnes

Karin zei

@ Agnes Walma

Om de puntjes van de ster te maken, haak je in 1 steek: 3 stokjes, dan haak je een picot (puntje) en dan haak je nog een keer 3 stokjes. Sorry anders kan ik het niet omschrijven.

Agnes Walma zei

Hij is super. Ik had me blind gestaard op een regel en na jou reactie nog een keer goed gelezen... ik snap hem helemaal. Thank you.