dinsdag 23 augustus 2011

Granny Sloffen

Als de zomer het laat afweten....
En je hebt koude voeten.....
En je hebt een bak vol met wol....
Dan ga je er mee aan de slag!

SLOFFEN!

Je haakt 12 granny squares.....
Maakt ze aan elkaar volgens een schema....
Je haakt er een boordje op.....
En voila!



De sloffen zijn gehaakt met
Eskimo van Drops
en haaknaald 6 mm.

Het idee komt o.a. uit dit boek:


In dit boek zien ze er zo uit:


Maar ik heb ze toch anders gemaakt.
Mijn vierkantjes zijn dichter van structuur.
Dat leek mij toch warmer en comfortabeler.


Hier is de beschrijving:
Meet de lengte van je voeten in cm.
Deel het aantal cm door 2.
Voorbeeld:
Zijn je voeten 24 cm lang.
Deel door 2, dat is 12 cm.
Je haakt dan vierkantjes met een diagonaal van 12 cm.
Zijn je voeten 26 cm lang, dan haak je vierkantjes
met een diagonaal van 13 cm.


Voor elke slof haak je 6 vierkantjes.
Zoek daarvoor zelf een patroon,
zo maak je echt je eigen sloffen!

Leg ze neer met de goede kant naar beneden
volgens dit schema:
Klik op afbeelding voor een vergroting.
Je naait de vier vierkanten in het midden aan elkaar.
Klap het hieldeel om, verkeerde kanten op elkaar 
en haak met een afstekende kleur met vasten 
de groene en aansluitend de rode kanten op elkaar.
Klap het teendeel om. 
Verkeerde kanten op elkaar.
Haak met dezelfde afstekende kleur als daarnet 
de naden aan elkaar volgens het kleurenschema. 
Begin middenboven op de wreef met
roze, dan paarse, dan de gele en als laatste de lichtgroene kant.
Je eindigt met een halve vaste weer boven op de wreef, waar je net begon.
Haak aansluitend een toer vasten 
langs de instap van de slof. Hecht af.
Haak vanaf middenachter met een andere kleur op deze vasten een rand stokjes. 
Haak daarbij in de hoeken (aan elke zijkant en middenvoor) 3 stokjes samen. Hecht af.
Haak op deze stokjes met de afstekende kleur een rand met de kreeftsteek.
Dat zijn vasten die je van links naar rechts haakt, dus
de andere kant op dan je altijd gewend bent. Dat geeft een
mooie randafwerking.
Hecht af en werk alle draadjes weg.


Ik hoop dat je veel plezier hebt met het haken van deze sloffen.
Koude voeten zijn echt verleden tijd!


Wil je nog meedoen met de kleine give-away?
Het kan nog t/m 31 augustus a.s.



Photobucket

Aanvulling:
Ik kreeg een bezorgde mail van Inge.
Omdat het emailadres niet klopt kan ik niet terug mailen.
Vandaar mijn reactie hier.
Ik wil benadrukken, dat het basis-idee voor deze sloffen komt van diverse sites op internet en uit dit boek.
Ik heb zelf de vierkantjes bedacht, ook de afwerking is van mijzelf. De sloffen zijn in elkaar gezet volgens een reeds bekende methode, die o.a. ook HIER te vinden is.
Het schema met vierkantjes hierboven is door mijzelf gemaakt.

Het is niet mijn bedoeling om de makers van het boek een hak te zetten. Sterker nog, ik raad jullie het boek aan. Er staan prachtige vierkanten in met allerlei leuke toepassingen.

Blijf aan de haak!
Karin

58 opmerkingen:

Angélique zei

Die staan ook bij mij heeeeeel erg hoog op het lijstje, heb hetzelfde boek. Ook ik had al bedacht dat ik andere squares zou gebruiken ivm draagcomfort en warmte.
Ik vind die van jou mooi!

Anna zei

bedankt...ze staan in de favorieten!!

heel mooi geworden, mooie kleurtjes heb je gekozen.

gr Anna.

MissEbz zei

Oh ze zijn leuheuk!! Mooie kleuren zeg. En wat zullen ze warm zitten :-)
Blessings, Esther

Mrs Twins zei

superb work Karin, I'm loving them!
Well done.
Hugs Suex

Carolien zei

Ze zien er heerlijk warm en comfortabel uit! Vind die van jou wel mooier, qua kleur en qua patroon, erg mooi!

jellinacreations zei

Ze zijn super! Dank je ook voor het delen , ik ben ook zon koudevoetenkleum en wil ze ook zeker proberen te maken!

The Sparkle zei

Die zien er super leuk uit.

Gerd@ zei

oohhh ze zijn echt heel leuk ik zet ze ook ff bij mijn favorieten hoor ...... Fijne avond ...

Gr. Gerd@

Pleuntje zei

Lijkt me heerlijk die sloffen, haak je ook in opdracht ? ha ha groet Petra

Minimoek zei

Ik zit nu ook alweer met dikke sokken aan dus ik ga ze zeker maken, vind ze super.Bedankt voor de uitleg.Gr.Linda

Willy zei

Wow wat leuk en die kleuren combi zo mooi. Ik zou de hele tijd naar mijn sloffen zitten kijken.
Groetjes

Desirée-ScrapDees zei

oh eigenlijk wel heel erg dat je slofjes moet gaan haken in augustus, maar ze zijn wel heel erg leuk geworden!

The Garden Bell zei

Voila. Thank goodness for the translator. I got it down. Now off to find some yarn, as it appears Fall is in the air here and then winter will be on it's way. Always a treat to see what you are up to.

Hugs,
kate

Sharon Marie zei

Very nice, thank you.

Jeanet Jaffari zei

Gaaf! En prachtige kleuren. ik heb het boekje ook, en kan niet kiezen waar ik eerst mee ga beginnen. Deze sloffen krijgen voorrang!

Marta G.G. zei

So beautiful!

LadyBug zei

Adorei o seu blog. E estou seguindo, tudo muito bonito!

K @ Aurora Blythe zei

These are incredibly inspiring! Great job!

Begonvilli Ev zei

Very cute crochet shoes!

Hallo Peetje zei

Hoi, ik heb dit boekje ook onlangs aangeschaft. heel leuk en inspirerend. Deze Slofjes wil ik nog gaan maken. mijn dochter is er namelijk helemaal wild van dit soort slofjes (gebreid of gehaakt) dus een dankbare afnemer.
Goed idee om de vierkanten dicht te haken. Lijkt me inderdaad wat lekkerder dragen.

garegine zei

echt gaaf die sloffen... en weer een boek erbij op mijn verlanglijstje!
groetjes garengein

Monique zei

Wat een super sloffen Karin! Bedankt om het patroontje met ons te delen.

Groetjes, Monique

lenteroos zei

Leuk patroon, daar kan ik ook wel eens wat mee! Bedankt.

*kelebekana*-* zei

HER ZAMANKİ GİBİ ÇOK GÜZELLER ...

Anoniem zei

Preciosas zapatillas. Tengo un montón de grannys que tal vez pueda utilizar para este modelo.
Siempre nos muestras ideas brillantes :)
AntaraCeletna

Nadiake zei

Dit is echt de max, heb juist het boekje sokjes en pantoffels aangekregen , maar dat lijkt mij nog ff uitzoeken hoe ik dat moet doen ;-) dit lijkt mij eenvoudiger! bedankt voor ale leuke patronen Karin! je bent mijn favoriet ;-)

lindevrouw zei

Deze pantoffels zijn super! Ik heb ze ook al eens gemaakt! erg Leuk! groetjes Joke

kenavo zei

Dankjewel voor dit superleuke haakidee!
Als we in de herfst weer gaan beginnen in ons cafe-trikot, gaat dit patroon mee.

Betsie zei

Harstikke leuke sokken, ik ga ze ook haken!
Bedankt voor de uitleg!!!!

handmade by chantal/ handmade gifts and toys zei

zien er heerlijk warm uit!

en wederom weer mooi gehaakt!

creanja zei

wat een goed idee, zal zeker van pas komen met de feestdagen....
grtjs anja

Marjolein zei

Ze zijn erg leuk! Bedankt voor de uitleg.

Groet!

Josien zei

Wat een superleuke sloffen. Ik houd ook van warme voeten, maar met deze ...wie niet?
Goeie tips, dankjewel.
Groetejs,

1968deWinkel zei

Bij mij waren ze te groot uitegvallen, terwijl ik precies dezelfde wol en haaknaald had gebruikt uit dat boek, volgende keer maar wat aanpassen!!!! maar ik draag ze evengoed hoor! die van jou zijn ook mooi geworden, super!! groetjes Paula

Ingie@home zei

Ik vind jouw sloffen echt geweldig. Ze staan ook zo mooi ;)
Dank je wel dat je dit patroon ook met ons wilt delen. Hopelijk lukt het me om de sloffen zelf te maken. Eerst nog even oefenen...
Groetjes, Ingrid

Aty zei

wat een leuk idee om zo restjes op te maken zal eens gaan kijken of dit boek ook heir te koop is

alejandra zei

they look so warm, thanks for sharing.

Atlantisetta´s Zeit zei

Ich will die auch!!!
Deine gefallen mir viel besser als die im Buch!
Grüße

rakkie zei

leuk idee! je moet er maar op vallen.
granny's zijn zo plezant om te maken,ga dit
snel uittesten.
thanks
rakkie
ps: zeeeeer mooie blog.

Barbara Hagerty zei

This is my first trip to your beautiful blog! I discovered you through a Pinterest pin, and I'm so happy I did! I am an enthusiastic crocheter, and everything on your blog is fabulous!

The slippers in this post remind me of my best friend's grandmother, who used to make these crocheted slippers for everyone at holidays! She made tiny ones for both of my children when they were born, and I treasure them.

Claudia zei

Hi Karin,
wat een leuke blog is dit om te volgen :)
Ik ben op zoek naar dames die voor mij verschillende schroeven draaier haak stukken van 10-15 cm kunnen maken. Ik betaal er natuurlijk voor. Ik kan niet haken/breien en ik wil er iets mee maken.
Ik heb tussen de 100-200 stukjes nodig.
Interesse?

Indira zei

wat een leuke sloffen. mijn man heeft een bestelling geplaatst bij me!

mimma zei

Hello Karin. I drop here coming from Sibol. I'm sincerely astonished by your wonderful works!
Your crocheting is amazing indeed.
What a pity for not understanding what you are writing but your pictures do not need many words!
Very pleased to follow you from now on!
hugs and compliments

monique zei

Wat een prachtige sloffen!!!!!
Zal ze ook graag proberen te maken.

Het Knuter Huuske zei

Wat zijn ze Leuk!!
Beetje oosters :)

Dank je wel voor je antwoord op mijn vraag betreffende de hoedjes :)
Die van jou waren voor een aktie toch? Loopt die eigenlijk nog?

Leuk dat je trouwens mee doet aan de Give Away :)

Fijne Week
**hier gaan we onze laatste week van de vakantie in**

Fräulein Mimi zei

Toll,ich finde die schuhe spitze

♥-lichst Mimi

Ich volge Deinem Blog

Suzanne zei

Oeeh wat een leuk idee zeg. Die zien er heerlijk warm en zacht uit! Met de temperaturen die we hier in Holland hebben is het helemaal geen slecht plan om deze op de to-do lijst te zetten!

isa zei

ohhh me encantan Karin, que buena idea, gracias por compartir el patron,será mi proximo proyecto antes de que llegue el frio aqui en España.
Un abrazo guapa!

Leah zei

I love these slippers! It's freezing cold here so I am definitely going to make some for me, and some little ones for my small folk! Thank you for the lovely inspiration. Have a fabulous weekend!

Anoniem zei

I love your version of these slippers. I have the book but I am English and the instructions are in German. The patterns all have charts to do the squares but these do have written instructions. With the translator on while reading your blog I know know what to do, so thank you!

The book is lovely by the way, well worth buying.

Monique zei

Hallo Karin

Deze ga ik echt ook eens maken.
Bedankt voor de tip.

Groetjes Monique

I-Krea design zei

Erg leuk idee zeg!

jacqueline zei

Bedankt voor het delen van het patroon en de duidelijke uitleg!
Ik heb een link geplaatst naar hier bij mijn blogbericht.
Groetjes Jacqueline

kristel zei

Ik heb deze ook gemaakt in katoen, tegen de winter maak ik er zeker nog in wol want ze leuk om dragen.

Mirjam zei

Wow.. deze zien er prachtig uit. Mooi kleurgebruik. Sla ik op in mijn pc..

Hartelijk dank :)))!!

Anoniem zei

mijn oma haakte al zo'n pantoffeltjes voor de hele familie. Nu ik zelf de haakmicrobe te pakken heb zocht ik verwoed naar het patroon, mijn oma is immers al jaren gestorven. Heerlijk om door u zo goed op weg gezet te zijn! Vanharte bedankt voor de perfecte uitwerking vh patroon!
groetjes, Greet

stekelbakske zei

Welk patroon heb je voor die gesloten granny gebruikt? Het patroon uit het boekje is inderdaad wat te gaterig, mijn tenen komen erdoor!

Karin zei

@stekelbakske
Ik heb geen patroon gebruikt, ik heb het zelf verzonnen.