woensdag 5 mei 2010

Nog een....

Een paar weken geleden begon ik met een ripple:


Wat is dat toch een fijne therapeutische manier van haken. Het gaat als vanzelf. Voor je het weet heb je een flink stuk gehaakt:


 Heel leuk al die verschillende kleuren. Maar je eindigt wel met dit:


Heel veel draadjes!  Ik heb ze weg getoverd. Vouwde van de gehaakte lap een envelop en ta-daaaa....


..... daar is nog een kussen.
Sorry, ik kon het niet laten. Ik MOEST er nog een maken. Eén die bij de bloemen past.


Gehaakt met hetzelfde garen als de twee vorige kussens.
Omdat ik het zo leuk vind, heb ik ook nu weer het randje gehaakt met de Bobble Shell van Attic24's Lucy.

 
Natuurlijk weer met rood, ik vind dat de leukste kleur voor de randjes.


Ok, ok, nu heb ik genoeg kussens. Voorlopig................
...................ik beloof niks...hahahaa.
Komt de grote vraag: Wat nu? Wat wordt mijn volgende haakwerk?

30 opmerkingen:

Ruth Marie zei

Your ripple cushion is really lovely! I haven't yet attempted to do anything with a ripple - must try it! (Thank you for you get well wishes too! xx) :)

The Garden Bell zei

Karin -

I just love your work. I so want to get back to doing another ripple. To be honest it's one of my favorite as it just flows. Not so much thinking involved. I'm still staring at this. Not sure what it is, but you stitch look a little different than ours.

What next? I think you need another pillow. Head over and try one of the Grandma's Garden, from Scotty's Place and The Royal Sisters. Yes, the red trim is a must. Forgot all about Luc's bobble stitch.

Off and running for the day,
Kate

josiekitten zei

Your ripple cushion is lovely! I just finished a ripple scarf, and I'm missing all the rippling! What a clever way of hiding the ends too.

"Never Knew" zei

Wat mooi! Your crochet is always so neat and beautiful. :-)

If only I could finish the projects that I begin! Then I might have lovely cushions, too! :-P

Doei,
Caz from Never Knew

Kimbles zei

Karin, your cushions are lovely, you should make loads and sell them! Your colours and stitches are so perfect, you would have no trouble. Have a great day **Kim**x

Debi Y. zei

Very pretty. :)

Rian zei

Wat leuk geworden, je 'kleurenkussens', Ik heb nog nooit gerippled, maar ik ga het zeker proberen. Mooi randje ook.
Groetjes,

bakeandsew zei

You have just inspired me to have a go at a ripple cushion, I have been working on a blanket and have ground to a halt. A cushion will be great as it is not too big.

Isolde zei

Gewoon, weer een mooie deken.
Of stort je op de amigurimi, ook leuk!

Enne, bij de ripple kan je de draadjes heel makkelijk mee haken, zodat je niet alles hoeft af te hechten, gewoon een paar centimeter meenemen en aan het eind alles afknippen.

Julia zei

Karin, you are a total inspiration! I am head over heels in love with your beautiful colourful crochet work, I have strong pillow envy going on here, and I can feel a trip to the wool shop coming on to start a little pillow of my own!

Much love
Julia x x x

Mrs Twins zei

What is next Karin?
Beautiful ripple. Dont you just love them?
Hugs suex

Anita Meade zei

Well done Karin. More colourful beauties!

Anoniem zei

Was jetzt kommt? Ich bin mir sicher, Dir fällt bestimmt was ein. :-) Die Kissen sind wunderschön und so herrlich bunt.
Ich mag Deine Handarbeiten sehr.
Danke für die schönen Bilder und auch für Deine Hilfe.
Alles Liebe
Elke

Roos zei

Wat een prachtig kussen weer karin, staat erg gezellig zo met de andere kussens. Mooi randje ook, moet ik ook maar eens proberen. Enne volgens mij ben jij nog lang niet uitgekussend hahaha

Crafty Witch zei

Hoi Karin,

Wat een geweldig leuke kussens! Die met die bloemetjes is echt fantastisch. Rippels heb ik nog nooit geprobeerd, toch maar een keertje doen dan...

Kleurtjes zijn super.

Annemarie's Breiblog zei

Wat mooi weer!! Echt prachtig hoor. Ik ben wel benieuwd met welk garen je haakt, want het zijn altijd zulke mooie kleurtjes!

Groetjes, Annemarie

Handmade in Gibraltar zei

Lovely cushion pile Karin. I love them all. I have recntly got the african flower bug, I can't decide between a bag or a cushion...maybe both !
Louise x

Victoria zei

What lovely crochet work! I love those african flowers - I've never crocheted them and can now feel another project coming on!
Victoria

manuela zei

Hi, Karin
I just found your blog via flickr and I am floored! Your crochet is gorgeous!! Love these bright cushion. I am going to find my hooks now. Thanks for the inspiration!

lia zei

Al die vrolijke kleuren op je blog maken mij, als bezoeker, ook al vrolijk!

lisette zei

Wauw wat een mooie kussens toch telkens. Echt geweldig.

Matawi zei

Oooooooh, wat prachtig zeg!
Ik moet dat toch ook echt gaan doen!
Wat vrolijk!!!

Groetjes

Tanja zei

Hi! Lovely pillows and beautiful colors. Makes me happy to look at them.

Monne zei

Hallo Karin,
Wat kan jij fantastisch haken zeg.
Ik wordt helemaal blij van al die gezellige kleurtjes,
Ik heb wel een vraagje. Ik ben nog een beginner en wil graag een plaid maken van die ripple. Kan jij mij vertellen hoe ik de eerste paar toeren moet haken? Ik heb al op internet gekeken en daar zie ik alleen maar Engelstalige uitleg. Kan je me ook vertellen welke dikte van katoen je hebt gebruikt en hoeveel losse ik moet haken voor dat patroon? Ik zou je heel dankbaar zijn. Sorry voor al die vragen.
Groetjes, van Monique

Ruth zei

Great idea for a cushion! I started a ripple blanket several months ago and I seriously think it's going to take several years to complete... next time I'll do a cushion instead!

Karin zei

@ Monique:

Ik heb de uitleg van Lucy van Attic24 vertaald en er een korte versie van gemaakt.

Begin met een ketting van lossen.
Het is een meervoud van 14 + 3 voor het keren.
Het is slim om te beginnen met een proeflapje.
Dan kan je zien hoe het werkt en je weet wat meer
van de afmetingen.
Zet daarvoor 2x14 = 28lossen op + 3 lossen voor het keren.
Begin in de 4e losse van de naald.
Haak 5 stokjes.
Je hebt nu een rijtje van 6 (5 stokjes + de eerste 3 keerlossen).
Haak dan 2 stokjes samen.
Haak nog een keer 2 stokjes samen.
Haak 4 stokjes.
Haak 2 stokjes in 1 steek.
Haak nog een keer 2 stokjes in 1 steek.
Haak 4 stokjes.
Haak 2 stokjes samen.
Haak nog een keer 2 stokjes samen.
Haak 4 stokjes.
Haak 2 stokjes in de laatste steek.
Haak 3 lossen om te keren.
Haak 1 stokje in dezelfde steek.
Haak 4 stokjes.
Haak 2 stokjes samen.
Haak nog een keer 2 stokjes samen
enz enz.

Kijk ook even op de foto's van Lucy op:
http://attic24.typepad.com/weblog/neat-ripple-pattern.html
Dan zie je hoe het moet worden.

Ik kan niet zeggen hoeveel lossen je op moet zetten voor
een plaid. Het ligt aan de dikte van je garen, de dikte van je
haaknaald en je manier van haken (compact of wat losser).
Daarom is het proeflapje handig. Je kan dan zien hoe het wordt.
Je moet er alleen even een rekensom op loslaten.


Tip: Tel zorgvuldig je opzetlossen!

Heel veel succes!

Monne zei

Hallo Karin,

Super bedankt voor de uitleg. Ik ga het proberen.
Nog 1 vraagje. Van welk merk/type is het garen dat je hebt gebruikt?

Bedankt weer en groetjes, Monique

Karin zei

Het garen heet Cancun.Het zijn bollen van 100 gram. 250 meter. Is 50% katoen/50% acryl. Aanbevolen haaknaald 3 - 3 1/2. Maar ik gebruik haaknaald 4. Dit ligt aan je manier van haken.
Succes!

Monne zei

Ik durf het haast niet meer te vragen, maar ik kan er niks over vinden op internet. Waar heb je die gekocht? Als je het fijner vind om per mail te reageren, hier mijn mail adres. m.vandenberg67@live.nl

Groetjes, Monique

Anja zei

Hoi Karin,

Ik wilde zojuist vragen of je de ripple eens wilt uitleggen, en wat vind ik je hebt het al uitgelegd, dank je wel , ik ga het uitproberen.

Liefs Anja