maandag 28 oktober 2013

Omslagdoek Fenna Herfst

In prachtige Fenna-Herfst-Kleuren heb ik nog een warme omslagdoek gehaakt,
het is een halve maan vorm, zonder punt aan de achterkant.
Het is mijn eigen patroon.



Omslagdoek Fenna Herfst

Patroon:

Haak 4 lossen, sluit met een halve vaste tot een ring.
Haak 3 lossen (=1e stokje), haak nog 7 stokjes in de ring, keer.
Haak 4 lossen (=1e stokje +  1 losse), haak een stokje op het volgende stokje,
* haak 1 losse, haak een stokje op het volgende stokje *.
Herhaal van * tot * tot einde. Keer.

Haak 3 lossen (= 1e stokje), haak in dezelfde steek een stokje, *haak 1 losse,
haak in volgende stokje 2 stokjes*. Herhaal van * tot * tot eind. Keer.

Haak 3 lossen (=1e stokje), haak in volgende stokje een stokje, *haak 2 lossen, sla losse over, haak in stokje 2 stokjes, haak in volgende stokje 1 stokje,
* Herhaal van * tot * nog 5x. Haak 2 lossen, haak op de laatste 2 stokjes elk een stokje. Keer.

Kijk goed naar de foto (klik er op om te vergroten):



Je ziet dat de omslagdoek in 6 delen vanuit het midden steeds wijder wordt.

Je gaat nu haken als volgt:

Haak 3 lossen als 1e stokje, haak op volgende stokje een stokje -> dat is de zijkant, die blijft steeds bestaan uit 2 stokjes. Haak 2 lossen, sla de 2 lossen over (= opening tussen de delen), haak 2 stokjes op het 1e stokje (= je meerdering), haak op elk volgend stokje 1 stokje tot je bij de 2 lossen bent. Daar haak je weer 2 lossen, slaat 2 lossen over en haakt weer 2 stokjes op het 1e stokje en op elk volgend stokje 1 stokje  enz. tot je weer bij het einde bent, daar eindig je met 2 stokjes voor de zijkant.

Met andere woorden:

Tussen alle stokjesgroepen haak je 2 lossen. De stokjesgroepen krijgen elke toer een stokje extra in het 1e stokje van elke groep, dat zijn de meerderingen. De zijkanten bestaan uit 2 stokjes.

Zo haak je door tot je de omslagdoek groot genoeg vindt.


En dan haak je nog een  randje in het rond met picots.
Haak 2 vasten, haak 3 lossen, een halve vaste in de 1e losse, herhaal dit tot je rond bent.
Hecht af.

Ik heb gehaakt met 6 bollen Fenna Acryl
(ik hield een halve bol over, de omslagdoek weegt ongeveer 550 gram)
en haaknaald 6 mm.


Met dank aan mijn dochter voor het modellenwerk ♥

Photobucket

56 opmerkingen:

Mevrouw Williams zei

Wat ontzettend prachtig!! En wat fijn dat je het patroon erbij hebt geschreven, heb nog wat bolletjes fenna liggen ;-)

gerrie zei

Schitterend wat een prachtige omslagdoek!

Marjo zei

Een prachtige omslagdoen, en bedankt voor het patroon te delen...maar fenna heb ik denk ik niet meer genoeg,maar ach ook andere garens genoeg ...

Liefs
Marjo

blancouleur zei

Leuk! Bedankt voor het patroon. Die ga ik zeker eens uitproberen...

shirley zei

Hoeveel bollen heb je gebruikt en welke nr haaknaald? Hij supermooi!

Moos zei

Prachtig Karin!!!!!

Meiks zei

Wauw die is zo mooi! Ik ga hem ook maken. Bij de wibra hebben ze heel mooie gemêleerde bollen groen, bruin, roze/rood of blauw. Met een dubbele draad zal die ook heel geschikt zijn denk ik;).

Dinah zei

Heel erg mooi en lekker voor stormachtige dagen ;-)

Lieve groet,dinah

Yvonne P zei

Hoi Karin wat ziet dit er toch weer super uit. Dank dat je het wéér met ons deelt. Nu nog garen scoren om dit na te maken.

Angeline zei

Bjoetifoel!En je hebt ook nog een mooi model kunnen charteren!

Amber zei

Mooi zo zonder punt. Weer eens iets heel anders dan de omslagdoeken die je nu veel tegenkomt.
Jouw dochter showt de omslagdoek prachtig.
Dank je voor het patroon.

Groetjes, Margaret

Sandra zei

Wauw! Hij is prachtig! Hartstikke bedankt Karin!

Tutti haakt en zo zei

Wauw, wat mooi geworden zeg!

Creahoekje. Marian zei

Leuk geworden!
Je dochter weet wel hoe ze de show steelt!!
Maar ja, met een moeder die gewoon leuke en mooie dingen maakt is dat ook niet zo moeilijk....
Groetjes,
Marian.

Owly Brei- en Haakwerk zei

ontzettend leuk Karin en eindelijk weer een omslag zonder punt. Die ga ik zeker maken!
groet, Tineke

Alessandra Poggiagliolmi zei

beautiful!!!!!
xxxxx Ale

Ellen Van Dyck zei

Hij is prachtig! Jammer dat ik niet kan haken...
Groetjes,
Ellen

Esther zei

Prachtig en bedankt voor het delen van het patroon. Groetjes Esther

Zaanse Zolder zei

ooooooooooh die is ontzettend mooi !!!

Jackie zei

oooo, dit is echt een hele mooie omslagdoek...

Jenn Poort zei

Wat een mooie omslagdoek! En de kleuren zijn super. Lijkt me heerlijk (ook voor 's avonds op de bank). Bedankt voor het patroon.

Elly Geenjaar zei

Zojuist opende ik mijn email en zag ik jouw prachtige omslagdoek.Wat is ie mooi hij doet een beetje vleermuisachtig aan.
Trouwens je hebt ook een leuke dochter. Mooi hoor Karin!!

Lief en Mooi zei

Prachtig!Super bedankt voor het delen. Groetjes Talitha

Ria Smits zei

Fantastisch Karin, heel mooi.Er blijven inderdaad wat vragen hangen (-: zoals hoeveel wol heb je gebruikt???want inderdaad bij de wibra en zeeman hebben ze leuke gemeleerde wol liggen maar het zou jammer zijn als je dan net wol tekort komt.
Groetjes Ria

tribbeltje zei

Prachtig Karin! (Ook je dochter 😉)

Dank je wel voor dit mooie patroon!
Vriendelijke groet van Diana

Marion zei

Ooo Karin wat lief van je dat je dit patroon wilt delen. Dit wordt mijn volgende project. Eerst nog wat Sint knuffels afhaken voor de Kl.kindjes
Mooie foto's en een nog mooiere dochter.

Groetjes van Marion.

Joke Lindevrouw zei

Karin super mooi! Echt een pracht patroon! bedankt voor het delen!!!
groetjes Joke

Lizette van der Plas zei

Ohhh wat mooi zeg! En zo GROOT! Echt top! Ik ben zelf ook aan zo'n soort omsalgdoek bezig, maar dan moet er een mooi opengewerkte rand aankomen (de All Shawl). Maar helaas heb ik maar 4 bolletjes dus hij za lniet zo groot worden (heb ook niet zo'n idee nog van hoeveel garen er in de rand gaat zitten). Ik vind zo'n doek zonder punt wel heel geslaagd, knap dat je zelf dit patroon hebt gemaakt! Groetjes

Haakmuts zei

Prachtig!!

Shifra - A Cup of Life zei

Heel erg mooi! Prachtig!! Niet mijn ding om te dragen, maar wel om te maken!:)

Sandra zei

Wat is die prachtig en zo lekker groot.
Groetjes Sandra

Willy zei

Wat een prachtige ruime omslagdoek is het geworden. Leuke fotoreportage ook.

Joyce van den Beuken zei

Supermooi Karin! Wat inspirerend!
Ik ben zelf ook aan een omslagdoek/-sjaal bezig, een soort ajourpatroon, maar ik heb net uitgerekend dat ik vermoedelijk één bolletje van deze herfstkleurenbol Fennawol tekort kom. Heb jij toevallig nog een restje over?
Groet, Joyce

Anoniem zei

Prachtig hoor, ik snap alleen niks meer van de patronen, daar moet ik eerst weer op gaan studeren!

muller zei

Super bedankt voor dit mooie patroon.
Ben zojuist aan de sjaal begonnen....
Heerlijk werkje voor de lange, donkere herfstavonden.
Groetjes
Antoinette

meijra zei

Prachtig Karin, en hartstikke bedankt voor het patroon. Ik ga hem zeker maken.
xx Meijra

Hippo zei

Heel mooi! Tip: deze of volgende maand zal er weer Fenna in de winkels liggen...

Astrid Arends zei

Bedankt voor het delen. Ik heb er een trui van gemaakt.

Marion zei

Hallo Karin, momenteel is ddr Fenna weer voorradig bij de Wibra ! :-).
Ik zit op FB in een haakgroep voor omslagdoeken en heb dit patroon gedeeld.Ik hoop niet dat je het erg vindt.Het is prachtig, dank je wel voor de uitleg.Veel succes nog met al je mooie dingen!

Ineke Mulder-Loman zei

Je sjaal is prachtig!

Anoniem zei

Karin mag ik vragen met hoeveel stokje je per deel bent geëindigd? Ik heb namelijk het idee dat die van mij niet klopt.

mvg. Patricia

Karin zei

@Patricia
Per deel zijn dat 60 stokjes

Anoniem zei

Dag Karin, wat een mooie omslagdoek. Ideaal voor bredere personen :-) Misschien lees ik het patroon verkeerd: er wordt begonnen met een cirkel en uiteindelijk zijn er 6 'panelen'. Maar ik zie/begrijp de overgang van de cirkel niet. Wat gebeurt er uiteindelijk met de cirkel waarmee begonnen wordt? Alvast dank voor je reactie!

Karin zei

@Anoniem
Er wordt begonnen met een piepklein ringetje van 4 lossen.
Gewoon doen wat er in het patroon staat, dan zie je vanzelf hoe het wordt.

Patricia h zei

Zou je mij kunnen vertellen met welke naald je dit gemaakt heb?

Karin zei

@Patricia h
Het staat toch echt in de tekst....

Heidi zei

Hoeveel meter wol zit hierin?
Ik heb sokkenwol besteld (1260 meter).
Zal dit genoeg zijn voor een grote herfst omslagdoek?

Groetjes,
Heidi.

Karin zei

@Heidi
Fenna is 240 meter per 100 gram

Linda zei

Ik wil deze heel graag maken, ik vind de doek echt mooi! Heb even het patroon voor mezelf getekend, dan snap ik het beter, haha!
Heel erg bedankt!

Elly zei

prachtige doek , heerlijk patroon ik heb hem nu een paar maal gehaakt en gebreid ( volgens hetzelfde idee ;) )

dank voor het idee ;) super !!

Yvonne Ellens zei

Bedankt voor het patroon, ga het zeker haken!

Mamadammeke zei

Ikben volop bezig met mijn eigen omslagdoek, adhv jouw patroon. In felted tweed. WOrdt mooi!
Fotolinkje volgt, als ie ooit af is;)

Anoniem zei

Hallo Karin,

Mijn grootste complimenten. Je hebt een geweldig prachtige omslagdoek gecreerd en voor mij het allermooiste : Ik als beginner kan er gelijk mee aan de slag, je hebt alles zeer mooi en duidelijk uitgelegd, echt, super bedankt!

Groetjes Yasmine

Unknown zei

Hallo, Een mooie omslagdoek. Even een opmerking. Ik kocht twee jaar geleden bij de Zeeman wol voor een vest en had toch nog over. Het bonnetje bewaard en ik kreeg mijn geld retour. Geen probleem dus iets te ruim inkopen is hier geen probleem.
Gr. Marianne

inanna zei

Hoi Karin,
Wat een prachtige omslagdoek heel erg bedankt dat je het patroon met ons wilt delen.
Maar ik heb een probleem ik kan niet van een geschreven patroon haken op de een of andere manier begrijp ik het niet ��
Zou je misschien ook een tekkening van het patroon hebben ?
Daar zou je mij heel erg blij mee maken.
Groetjes Margret

Alwine zei

In wollig grijs is het ook een heel fijne omslagdoek geworden. Bedankt voor het patroon. Ik heb er een foto van gemaakt, maar die kan ik denk ik niet bijvoegen?