zondag 10 april 2011

Uit de oude doos


Dit is zo leuk!
Ik kreeg laatst een stapeltje hele oude tijdschriften toegestuurd  door Petra
Met haak- en breiwerk uit 1950.
Ik laat jullie een paar pagina's zien.

De voorkant:




En hier wat haakwerk:


Klik op de afbeelding voor vergroting.
Klik op de afbeelding voor vergroting.
Klik op de afbeelding voor vergroting.


Fantastisch om te zien, wat er toen gehaakt en gebreid werd.
Ik vraag me wel af:
Wat is een spreihanger?

Lieve Petra:



Photobucket

10 opmerkingen:

martine zei

Als ik aan mijn moeder denk ging het vast zo......
Voor het slapen gaan de sprei van bed halen en om hem niet te kreuken over de spreihanger hangen.
Gelukkig hebben we dekbedden. hoeft allemaal niet meer zo volgens de regels.

Marièlle zei

Misschien iets om de sprei tijdens de nacht aan op te hangen, als je hem van je bed hebt gehaald of zo? Ik stel me voor dat je hem een paar keer dubbelvouwt en dan ophangt over de lat van die hanger of zo....benieuwd of iemand het weet!

Esther zei

Wat geweldig leuk om zulke oude tijdschriften te zien!

Mijn oma had altijd een houten plank met een houten roede ervoor. Daar hing ze de spreien op en de kleding ging op de stoel. Nooit eerder van de kreet spreihanger gehoord maar dat was er vast eentje ;)

Leuk om zo'n gehaakte variant te zien!

Claire zei

Altijd goed dit soort tijdschriften! Je sokken zien er trouwens heerlijk uit! ook zo lekker van kleur!!
Groetjes,
Claire

Mrs Twins zei

A Quilt Hanger.
When you make a small quilt you can hang it on the wall threading a rod through the top part.
Vintage today!
Hugs Suex

Door Jolanda zei

Zo leuk deze oude bladen, ik heb ook een hele collectie, ook boeken trouwens en ze zijn voor mij een bron van inspiratie, het fifties schort heb ik bijv. getekent naar een oude beschrijving, leuk! Ben benieuwd of je toch niet stiekum een paar washanden gaat haken:)
(ik heb een aantal jaren geleden gehaakte waslapjes (ja echt lapjes) van turkse (schoon) familie gekregen, wast echt wel lekker)

Maria zei

These old magazines are such fun and its wonderful to see how items have cycles where they are back in fashion. They were very classy back then

1968deWinkel zei

spreihanger?
Ik moest even googelen...
Fantastisch met die oude foto's
Groetjes Paula

Rian, zei

Leuk al die nostalgie. Wat de spreihanger betreft: Ja, ik heb er zelf nog een gehad, en mooie houten roede, op maat gemaakt door mijn vader, met geborduurde banden waar hij aan ophing. Daar ging inderdaad 's avonds de sprei overheen. Netjes in banen opgevouwen op de breedte van de roede. Maar ja... wie heeft er nog een sprei tegenwoordig? Niet zo heel veel mensen, denk ik...
Leve het dekbed. Maar het had wel iets, vind ik.
Groetjes,
Rian

Happy in red zei

LOL! Mijn schoonmoeder kwam pas met 'Het Komplete Handwerken' aanzetten. Van haar uitzet uit 1970! Fantastich. Met patronen voor gehaakte lampen en naaipatronen voor keukenkastjesgordijnen. Heerlijk nostalgisch.
Groet!
Esther.