zaterdag 14 januari 2012

Vierkantje met Popcorn Cirkel - Patroon

Ik heb een vierkantje gemaakt 
met een popcorn cirkel er in.
Het patroon volgt hieronder!


Maak een magic circle zoals in deze video:


Haak 16 vasten in de ring, 
sluit met een halve vaste op de 1e vaste.  
Trek het draadje van de magic ring een beetje aan,
doe het niet te strak, want anders wordt verder haken lastig. 

1e toer:
Haak 3 lossen (=1e stokje) , haak in elke 
van de vasten 1 stokje (= 16 steken), sluit aan met
 een halve vaste op het 1e stokje. 
Trek nu het draadje van de magic ring strak aan.

2e toer:
Haak 3 lossen (= 1e stokje), haak in dezelfde  steek nog een stokje,
 haak in elke steek 2 stokjes (= 32 steken), 
sluit aan met een halve vaste op het 1e stokje.

3e toer:
Ga met 1 halve vaste naar de volgende steek.
 Haak 3 lossen (=1e stokje), haak in dezelfde
 steek nog 4 stokjes, haal de naald uit de lus, 
steek de naald boven in het 1e stokje
 en trek de lus er door (popcorn gemaakt),
 3 lossen, * sla 1 steek over, haak 5 stokjes in de volgende steek, 
haal de naald uit de lus, 
steek de naald door het 1e stokje, 
trek de lus er door, 3 lossen *. 
  Herhaal tussen * en * tot je rond bent en 
sluit aan met een halve vaste op de 1e popcorn. 
Je hebt 16 popcorns gemaakt.


4e toer:
Haak 1 halve vaste in de lossenboog. 
Haak 3 lossen, haak in dezelfde lossenboog 2 stokjes,
 haak in de volgende lossenboog 3 stokjes,
 haak in de volgende lossenboog 3 stokjes 2 lossen 3 stokjes (hoek gemaakt),
 * haak in elk van de volgende 3 lossenbogen 3 stokjes, 
haak in de volgende lossenboog 3 stokjes 2 lossen 3 stokjes (hoek gemaakt)*. 
Herhaal tussen * en * nog  2 x. 
Haak in de laatste lossenboog 3 stokjes, 
sluit aan met een halve vaste boven op het 1e stokje.

5e toer:
Haak 1 losse, haak in de zelfde steek 1 vaste, 
haak verder in het rond in elke volgende steek 1 vaste, 
haak in de hoeklossen 3 vasten.
Sluit aan met een halve vaste op de 1e vaste.

Hecht de draden af  en span het vierkantje:


 Je spant het vierkantje met behulp van spelden
op je strijkplank of op een blockingboard
(hoe je die maakt? zie hiervoor mijn tips onderaan dit bericht)
en spuit het nat met een plantenspuit.
Laat het drogen en je vierkantje is echt vierkant!


Haak een aantal vierkantjes en maak er wat moois van:
Een deken, een kussen, een tas....
of iets anders wat je leuk vindt!
Leef je uit!

***

Ik ben zelf bezig met een tas,
 gemaakt met de popcorn vierkantjes!
Dit vierkantje is gehaakt met
Catania (100 % katoen van Schachenmayr)
en haaknaald 3,5 mm


***
Zoals beloofd:
Zo maak je een blockingboard!


Met een markeerpen en lineaal
 heb ik lijntjes gemaakt,
zodat alle vierkantjes makkelijk op dezelfde
maat gespannen kunnen worden.


Gebruik spelden, die niet kunnen roesten!

***

Blijf aan de haak!


Photobucket

22 opmerkingen:

Anoniem zei

wat mooi die vierkantjes en dat spanblok een goed idee ,bedankt voor de tip Karin
groetjes j.s

MissEbz zei

Wat een prachtige kleuren bij elkaar!! Welk garen heb je gebruikt? Ook Catania?
Leuk idee om er een tas van te maken!
Blessings, Esther

Toñi G. zei

Son preciosos, me gusta mucho tu blog porque tienes unos trabajos muy bonitos, un saludo

marienaailes zei

Nou ik ben benieuwd of het nu lukt. Wat een mooie granny. En een handig bord om op te spelden. Als dit nu lukt en het staat er op ben ik blij jij ook?

Leah zei

Absolutely gorgeous pattern! Love the colours you are using too!! Have a fabulous weekend.

Frances zei

Karin, what a generous and clear teacher you are! Many thanks to you for the crochet pattern instructions and also for the advice on how to make a surface for blocking crochet squares so that they really are square.

Cheers.

Linda van House of Yarn zei

Die zijn leuk. Ohh en die kleurtjes! Ik verkoop ook Catania, in 27 kleuren. Ze zijn niet aan te slepen en niet voor niks natuurlijk. De zijdeglans doet het m. Ben erg benwieuwd naar het eindresultaat! Veel plezier met maken :-) groetjes, Linda

Hanneke zei

Wat een leuke granny! Weer een keer wat anders! Ik kan niet wachten om er ook aan te beginnen :D
Groetjes!

1968deWinkel zei

karin, wat een duidelijk voorbeeld en ik wil dolgraag die popcorn steek nog uitproberen, ik vind het een te gekke steek. maar je kan toch ook alle laatste doohalingen van de steken van de stokjes op je haaknaald laten staan en dan de draad er in 1 keer door halen? als je snapt wat ik bedoel. hihi afijn. mooi voorbeeld. groetjes Paula

Karin zei

Dank je Paula.
Wat jij bedoelt zijn samengehaakte stokjes. De popcorn is toch echt anders, probeer het maar!
Succes!

JoJo zei

Yes dank zij jouw site ben ik eruit. Ik wil al lang een deken gaan haken maar vond nog steeds niet het goede vierkantje. Maar dit wordt het dus. ik ga vol goede moed aan de slag. groetjes Jolanda

Saskia @ Crafty Valley zei

Mooi Karin!!! :o)

Stocki zei

I have only just found your blog...and I am very glad I have! Your little square is quite exquisite! Thank you so much for sharing the pattern with us! :)x

Arianne Schenkelaars zei

Wat een leuk vierkantje, ik haakt het onlangs, zag het op een blog. Maar wat een goed idee, een tas. Ik heb een tas op de planning staan, maar wist nog niet precies hoe. Nu, het wordt jouw idee, ik ga deze vierkantjes ervoor gebruiken. En volg natuurlijk je blog, ben benieuw naar je tas. Ik heb je vlaggenlijntje vorige week gehaakt; het is een superleuk kraamkadootje geworden. Bedankt voor de inspiratie!
Groet, arianne Schenkelaars

Lief en Mooi zei

Ik heb een engels boek waar ook een popcornsteek in stond, ik snapte er niets van, ga even naar jouw blog en ja hoor, steek is me meteen duidelijk!
Ik haak nu een paar jaar en het meest heb ik nog aan jouw blog!
Hartelijk dank weer!
Liefs Talitha

Marion zei

Hallo Karin, nu ik met eigen ogen gezien heb dat het toch belangrijk is om het haakwerk op te spannen, zal ik dat ook voor de toekomst zeker doen. Heb een babydekentje, blokjes klaar, liggen en het weerhoudt me om ze aan elkaar te naaien. Maar met deze oplossing zal het zeker een plezier worden èn een mooi eindresultaat.
Dank je maar weer voor de tip,
groetjes Marion.

Marion zei

Nu ik met eigen ogen gezien heb dat het toch heel belangrijk is om haakwerk op te spannen, zal ik dat zeker voor de toekomst ook doen. Heb een granny babydekentje, blokjes af, liggen, maar het weerhoudt me om ze aan elkaar te naaien. Met deze manier zal het een plezier zijn èn een topresultaat. Dank je voor de tip,
groetjes Marion.

Anoniem zei

Je kan ze ookop de strijkplank spannen.

Agnes Koopmans zei

Wat een goed idee zo. Verder vind ik je Blog erg leuk.

Djoeke Ferdinandus-Jorritsma zei

Hoi hoi Karin, maak je de lapjes nat voordat je ze op spant? Vele leuke ideeën en uitleg hier op je blog (y) 'k Ben benieuwd naar je nieuwe creaties.

Karin zei

@ Djoeke
Als je goed leest, zie je al staan hoe dat werkt!

zombix matagne zei

Super bedank karin ik heb het geprobeert en het geeft een mooi effect .😊