dinsdag 10 januari 2012

Gehaakt kussen - zeshoek.

Omdat het bloemenkussen inmiddels 
heel lelijk was geworden, werd het tijd 
voor een nieuwe gehaakte zeshoek.
Dit heb ik gemaakt:




Ik heb gehaakt met Paris van Drops en haaknaald 5 mm.

***

Patroon:
Maak een opzetlus en haak losjes 1 losse.
Haak in de 1e losse 6 vasten, sluit de ring met
een halve vaste op de 1e vaste.

1e.  Haak 1 losse, haak in elke vaste 2 vasten 
(= 12 steken),
 sluit met een halve vaste op de 1e vaste.

2e.  1 losse * 1 vaste in de vaste, 2 vasten in de volgende vaste *
Herhaal tussen * en * tot je rond bent (= 18 steken).
Sluit met een halve vaste op de 1e vaste.

3e. 1 losse * 1 vaste in elke van de 2 vasten, 2 vasten in de volgende vaste *
Herhaal tussen * en * tot je rond bent (= 24 steken).
Sluit met een halve vaste op de 1e vaste.

4e. 1 losse * 1 vaste in elke van de 3 vasten, 2 vasten in de volgende vaste *
Herhaal tussen * en * tot je rond bent (= 30 steken).
Sluit met een halve vaste op de 1e vaste.

5e. 1 losse * 1 vaste in elke van de 4 vasten, 2 vasten in de volgende vaste *
Herhaal tussen * en * tot je rond bent (= 36 steken).
Sluit met een halve vaste op de 1e vaste.

6e. 1 losse * 1 vaste in elke van de 5 vasten, 2 vasten in de volgende vaste *
Herhaal tussen * en * tot je rond bent (= 42 steken).
Sluit met een halve vaste op de 1e vaste.

7e. 1 losse * 1 vaste in elke van de 6 vasten, 2 vasten in de volgende vaste *
Herhaal tussen * en * tot je rond bent (= 48 steken).
Sluit met een halve vaste op de 1e vaste.

Begrijp je hoe het werkt?
Zo kan je dus blijven meerderen tot
 je zeshoek de maat heeft, die je wenst.

 ***

Ik heb aan de zeshoek een randje gehaakt volgens mijn
favoriete patroontje voor randjes:
Bobble-shell Edging van Attic24.


Je kan het randje ook weglaten 
of een ander randje haken, dat je leuk vindt.

***

De achterkant van het kussen heb ik gemaakt 
van een lapje rode katoen met stippen.


Met knoopjes van de Hema.

***

Het binnenkussen heb ik ook zelf gemaakt, want dit model
is volgens mij niet in de winkel te koop.

***

Veel plezier met haken!
Photobucket

31 opmerkingen:

lindevrouw zei

Wat een super kussen! Mooie kleuren! Staat altijd zo gezellig! Bedankt voor het delen van het patroon! groetjes Joke

Madeleine zei

Absolutely gorgeous! Thanks for sharing! ^^

marienaailes zei

Heel leuk geworden. En de achterkant mooi af gewerkt! En weer is wat anders dan rond.

Céline zei

wat een mooi kussen. Ziet er erg gezellig uit. Groetjes Céline

Mamasha zei

Geweldig! En dank je voor de handleiding.

Isabelle zei

Hij is superleuk geworden met die achterkant zo! Ik heb ook een keer zoiets gemaakt van Drops Paris. Een rond zitkussen voor op de grond. Echt ideaal voor de kids (en de hond en de katten, haha)! Een zeshoek is ook een leuk idee.

Groetjes, Isabelle

Mevr. Snoeshaan zei

Hij's mooi!

Maaike, brocante en theetuin zei

Hallo Karin, Toevallig kwam ik via google op je blog. Wat een mooie dingen maak je! Ik ga je graag volgen.

Groeten Maaike

Angel zei

Das ist so wundervoll.

Angela

E Strea Chikitu zei

Fijn voor de billen! (geef je ook naailes? wat kan je het mooi zeg)

Amarins zei

Wat een gaaf kussen, super mooi!
Groetjes, Amarins

DISFRUTANDO CON EL CROCHET zei

jooo que bonito!!! muy muy bonito

Marjo zei

Het is een prachtig geheel, de kleuren..de afwerking...de achterkant...de knoopjes ...prachtig !!

Liefs
Marjo

Toñi G. zei

Hola Karin, te ha quedado precioso, me gustan los colores. Besos

Mad Moiselle zei

Schitterend! Het kan zo in de winkels!
en met tuto en alles! Merci!

Annemarie zei

Supergaaf!!! Ik wou dat ik wat meer tijd had, dan ging ik er ook een maken.

petra zei

Wat een prachtig kussen en die kleuren! Ik krijg al zin in de lente door je kleurgebruik.

Marjolein zei

wat leuk Karin, lekker fleurig en de knoopjes zijn ook schattig zeg!

1968deWinkel zei

HELEMAAL GOED EN IK VIND HET RANDJE GEWELDIG!!! IK MOET MIJN BLOEMENKUSSEN NOG AFMAKEN! HIHI EN NOG WAT ANDERE PROJECTEN.... FIJNE DAG. GROETJES PAULA

Anoniem zei

Heel leuk dit kussen! Ik herkende de knoopjes meteen. Ik heb ze ook gekocht deze week om een "gewoon"vestje op te pimpen!
Dank voor het delen van je patroon!
Groeten,
Astrid

Pien zei

Superleuk! Die komt oo kal op mn lijstje. Ooit wordt t heir een fleurige boel:-)
Dank je wel

Roberta Bortoluzzi zei

Oi amiga, adoro teu blog sempre tem coisas lindas por aqui,estou aqui também para informar o novo endereço do meu blog, para você não deixar de me visitar , já que para a mim a sua visita é tudo de bom,beijokas...
http://titacarre.com
http://agulhaetricot.com
http://titacarre.elo7.com.br visite minha loja tb e deixe sua opinião sobre meus produtos.

Anny zei

Hi Karin
I had just had to comment on how beautiful your crochet is...your stitches ate just so magnificently neat xx

Marita zei

looks great. so colourful.
~marita~

☼Carolina Artesanías☼ zei

♫ .♥.•* ★¨`*•♫.•´*.¸.•´♥ ♫
☀ Felíz ☀ Día ☀ Amigos! ☀☀
♫ .♥.•* ☀¨`*•♫.•´*.¸☀.•´♥
┊ ┊┊ ┊☀┊ ┊ ┊┊ ☀ه
ه┊ ☀ ┊ ┊ ི♥ྀ
☀ ┊┊ ☀ه
ه┊ ☀

Rita zei

The cushion are soo great! And the colors too!
Have a nice Weekend!!
Rita from switzerland;)

happyshiertje zei

Wat een leuke site heb je Karin. Je maakt erg leuke dingen. zelf ben ik ook erg druk aan de Haak. Leuk ook dat je altijd zo'n leuke werk beschrijving toevoegt.

groet Shira

toedeloez zei

Mooi zeg!!!! Ik was ook al bezig met een hoekig kussen maar dan meerder hoekjes in 1.
Maar die van jou is erg mooi, mooie kleur-combinatie ook!!!

Nettie zei

Wat een fleurig mooi kussen, meteen naar de kast gerend toen ik dit patroon zag en restjes wol gezocht, wilde zelf allerlei kleuren maar de familie hier vond zwart, grijs en wit mooier. Het haaksel is klaar nu kijken hoe ik ook zo netjes een stoffenachterkant gemaakt krijg. Dank voor de duidelijke werkgeschrijving!!

Begonvilli Ev zei

Very beautiful cushion1

Amber zei

Wat is jouw kussen mooi geworden. Lekker fleurig.
Dank je voor het patroon. Ik ga hem gauw ook eens haken.

Groetjes, Margaret