dinsdag 3 januari 2012

Col met Capuchon

Er was ons een ijskoude horrorwinter voorspeld.
Behalve vandaag een hele krachtige storm, 
die gierde om het huis met striemende regen, 
hebben wij tot nu toe weinig van de winter gemerkt.
Voor de zekerheid had ik een warme col gehaakt. 
Mèt capuchon!
Voor de foto's heb ik hem even aan gedaan......



Ik kan je verzekeren: Hier krijg je het warm van!

***

Ik heb gehaakt met:
haaknaald 6 mm en

Rico Creative Melange Chunky kleur nr 010
Ik had 6 bollen van 50 gram nodig.

Ik ben begonnen met de capuchon, 
dat is een rechthoekige lap:

68 cm x 30 cm
Op een ketting van lossen heb ik toeren met stokjes
heen en weer gehaakt, waarvan eerst een aantal
toeren met reliefstokjes om een boord te maken.

Daarna heb ik de lap dubbel geklapt en
de achterkant aan elkaar gehaakt met vasten:

 


Als je hem open klapt zie je dit:


Een capuchon!

Nu de col nog!
Hecht aan op een hoekje bij de boord en haak een
aantal lossen en sluit aan op het volgende hoekje.
Pas op: er mag geen draai in de lossenketting zitten.
Het aantal lossen is afhankelijk van de vraag:
Hoe groot moet de col worden? 
Kwestie van proberen en passen.
Ga vanaf het puntje verder met stokjes
 of zoals ik het heb gedaan met reliefstokjes: 
2 reliefstokjes voor en 2 reliefstokjes achter.
Haak zo ook verder over de lossen tot je rond bent.
Haak een aantal toeren tot je je col groot genoeg vindt.

Uiteindelijk krijg je dit:


Met aan het puntje van de capuchon een pompon.


Heerlijk warm.
Het kan gaan vriezen.....

***

Dit is alles wat ik kan vertellen over het "patroon".
Maak het op je eigen maat, of de maat van je kind, of man,
of vriend, of oma, of buurman..... of voor wie dan ook.
Het zijn allemaal rechttoe rechtaan stukken, dus niet moeilijk.


Photobucket

49 opmerkingen:

Angélique zei

Hé, wat een enorm goed idee!
Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar ik heb hem Pinterest op geslingerd. Mooie wol ook. Was één bol genoeg? De kleur staat je verrassend goed trouwens.

Ela zei

Mooi en bijzonder. Ik zag pas bij de derde keer kijken dat het inderdaad gehaakt is!

Pink Princess zei

Mooi is ie, leuk zo. Ja een horror-winter...het lijkt nu een horror-herfst met al die regen en storm haha

Groetjes

Marjo zei

Ohhh wat is hij mooi ...en de kleur staat je prachtig !!!!

Liefs
Marjo

Christel zei

Wat weer leuk zeg!!! Van plastic zakjes zo een kol haken tegen de regen :) Geintje...

Roses' Homemade zei

Hee Karin,
Heerlijk warm ziet de col met capuchon eruit! Hmmmm.... Tja, de horror-winter....hahaha, ik geloof niet alles wat ze ons voorspellen. Eerst zien dan geloven :-) Toch wel een super easy patroon, had ik niet gedacht! Een hartelijke groet x

S@@rtje zei

Wat een goed idee! Ik heb zo'n ding al eens gemist toen ik stond te kleumen langs de lijn op het voetbalveld :). Bedankt voor je uitleg ... lekker simpel inderdaad. Alleen die reliëfstokjes moet ik nog even uitzoeken ... Heb je een tip?

zohra zei

Hij is heel leuk geworden, voor jouw mag de winter beginnen dan
Liefs Zohra

Aty zei

Ik vind hem echt super vooral de kleur ook.
groetjes

Gea zei

erg leuk!!!

Nadiake zei

En ook het nieuwe jaar begin je met een leuk idee, merci Karin

Goud en Zilver zei

Wat een leuke col/capuchon.
Laat die winter maar komen, ik kijk er naar uit.

Groeten Herma

Lief en Mooi zei

Van mij mag het ook wel winter worden, zeker met zo'n leuke col! Bedankt voor het delen, hij is erg mooi.
groetjes Talitha

Swasie zei

Ik vind hem echt super gaaf!!! Jammer dat er nog steeds geen vrieskou is. Maar hij staat je super.

Liefs Francoise

anouk zei

hoi Karin, wat een prachtige col en een super mooi garen!
Ik wens je alle goeds voor 2012 en veel creativiteit!

DISFRUTANDO CON EL CROCHET zei

me gustó mucho,seguro que a mis crocheteras les encanta tu idea,un besazo

jellinacreations zei

Super!
Bedankt voor dit patroon.
Staat je erg goed :) laat die horror winter maar komen.

Stel zei

'n Baie mooi, warm serp, en die kleure pas jou baie goed.

Mevr. Snoeshaan zei

Leuk! En mooi garen!

Moos zei

Wat een super idee joh!
Enne schitterende kleur Karin!

Vlijtige Lies zei

Wat een mooie kleur!!!Wauh...en het lijkt me iid heerlijk warm...laat de kou maar komen!!Bedankt voor de uitleg!

little red home zei

Karin, hij is weer prachtig geworden. Mocht het toch nog koud worden, dan ben jij er klaar voor! Oh ja, nog de beste wensen voor 2012. Groetjes, Anne-Marie

" me " zei

oooohhh!! dank je wel !

*kelebekana*-* zei

çok çok beğendim ..sıcacık olmuş ..harika ..bende yapacağım ..

MARİFETANE (Elif Hatice) zei

hallo mijn vriend Happy new year, nieuw bandje in de handen van een goede gezondheid voor een tijdje volg ik je blog, liefdevolle handen van een grote gezondheids-mijn link hek ontwerpen toe te voegen aan je lijst met vrienden graag te bespreken, dan kunt u opnieuw d erg blij zijn.

Mij zei

Ziet er mooi en inderdaad erg warm uit! Staat ook prachtig. Laat de sneeuw nu maar komen...

Tekkallisgete........ zei

Oh Karin wat mooi!! Ik ga morgen gelijk om wol, echt je maakt me hier heel blij mee dit is tenminste duidelijk en makkelijk uitgelegd..XXXX

Trudy zei

Helemaal leuk!! Gaat ook op m'n to-do-lijstje :-) Bedankt voor het patroon!! Groetjes, Trudy

MissEbz zei

Mooi wolletje voor een colletje ;-)

Dat reliefboordje is echt super, moest 3x kijken, dacht dat t gebreid was!

Blessings, Esther

Willy zei

Ik doe ook niet zo snel een muts op, maar dit vind ik een mooi alternatief en handig, sjaal en muts samen.
Groetjes

Rachel zei

Wat een mooie is dat geworden. Leuk dat je hebt uitgelegd hoe je het gedaan hebt. Goed idee zeg!

Het is niet echt weer ervoor. Ik heb ook twee hele warme colls gemaakt maar die liggen te verstoffen. We hebben ze gewoon niet nodig. Stiekem wel een beetje jammer.

Mooie wol heb je gebruikt zeg.

Groetjes,
Rachel

Twidde Brocante zei

Wat een mooie kol is dat geworden. Vooral de kleur spreekt me aan.

Lieve groetjes Natasja

Jirska zei

Hoi Karin,

Wat een mooie col!
Mag ik je vragen wat een reliefstokje is?
En met 2 reliefstokjes voor en 2 reliefstokjes achter haken, bedoel je daarmee; in de voorste resp. achterste lus haken?
Ik hoop dat je me hierover wat uitleg wilt geven, alvast bedankt!!

groetjes van Jirs

Famke zei

Wat een geweldige col! En wat een prachtige kleur. Ideaal met dit stormachtige weer.

Fiff zei

Lovely colour!

Sandra Barth zei

Goed idee met de capuchon aan de kol vast. Nu maar wachten tot het gaat sneeuwen, hoewel... met deze storm is het ook wel handig een warme muts te hebben die niet afwaait!

Saskia zei

Wat een geweldig idee, ook ik ben onder de indruk. Gaat meteen op m'n to do lijst, ik ga op zoek naar lekker garen, bedankt!

Hij staat je ook goed trouwens, mooie kleur :)

Liefs, Saskia

herminesplace zei

Prachtig, jammer dat ik niet kan haken.

Madeleine zei

Looks great, and such a lovely color! :D

rakkie zei

superbe,

très bonne idée pour les jours un peu frisquets

bonne année!!

*Manja* zei

Super Idee & Danke!! ;O)
Liebe Grüße, aus Deutschland,*Manja*

Marieta zei

Great blog, and great ideas.
I invite you to stop by my blog to see the interpretation
of your capuchon.
Thanks for the inspiration
xxoo

sammiej zei

hoi karin ik heb hem ook gemaakt...

maar even een vraag hoevel steken moet ik op zetten om 68 cm te krijgen?

ik heb namelijk mijn keting gemaakt op 68cm en toen ik verder was bleek hij in eens 80cm te zijn.....

en gelden deze maten ook als je met dunnere wol gaat haken?
haak naald nummer 3.5 bijvoorbeeld?

bedankt voor je mooie patronen en ideen!

kus sammiej

Marije Kaper zei

Leuk! Ik zocht naar ideetjes voor een losse capuchon, deze is boven verwachting met de col daarbij.
Marije

Katrien Van Looy zei

Hoi Karin,

Ik ben je col aan het maken. Zie ik het goed dat je die dubbel rond je hals draait?

Groetjes, Katrien

Karin zei

@Katrien van Looy
Ja, dat heb je goed gezien! :-)

Katrien Van Looy zei

Over een supersnelle reactie gesproken! Thx! Jammer dat ik het pas zag nadat ik de col al aangehecht had, te kort dus ;) Alles uitgetrokken, morgen nieuwe poging. Supermodel trouwens!

Katrien zei

Hoi Karin,

Even een berichtje om je te laten weten dat mijn col klaar is. Bedankt voor dit super'patroon'.
Je kan hem bekijken op http://trienemienlaatzien.blogspot.be

Groetjes, Katrien

crea doda zei

Super dit patroon, ik heb hem net af en hij is geweldig geworden dank je wel Groetjes uit Zweden van Davida.