zaterdag 20 februari 2010

Verspringende knoopsteek - Alternating knot stitch

Wat is het fijn om met mooi haakwerk bezig te zijn.
Ik vind het ook heerlijk om het aan jullie te laten zien.


Ik krijg de indruk, dat jullie willen weten hoe je deze steek maakt.
Ik voel me vereerd, maar ook een beetje onhandig....hoe ga ik dit uitleggen?
Om een lang verhaal kort te maken:
De uitleg in het Nederlands laat zich niet goed vertalen in het Engels door de Google-Translator.
Ik heb mijn boek er bij gepakt en heb een vertaling gemaakt.
In blauw de Nederlandse versie. In groen de Engelse versie.
Ik weet het zeker......Jullie zullen verrast zijn, hoe eenvoudig het is.

In het Nederlands:

Verspringende knoopsteek:
Haak een oneven aantal lossen.
Toer 1: Haak een vaste in de 2e losse van de naald, vasten in elke losse tot einde, keren.
Toer 2: 1 losse, 1 vaste in de laatste vaste van de vorige toer, 1 vaste in de volgende vaste, # dubbelstokje in volgende vaste, vaste in volgende vaste, herhaal vanaf # eindig met nog een vaste, keren.
Toer 3: 1 losse, 1 vaste in de laatste vaste van de vorige toer, vaste in elke steek tot einde, keren.
Toer 4: 1 losse, vaste in de laatste vaste van de vorige toer, 1 vaste in volgende vaste, 1 vaste in volgende vaste, # dubbelstokje in volgende vaste, vaste in volgende vaste, herhaal vanaf # tot bijna eind, je eindigt met 3 vasten, keren.
Toer 5: 1 losse, 1 vaste in laatste vaste van vorige toer, vaste in elke vaste tot einde, keren.
Herhaal toer 2 - 5 tot de gewenste lengte is bereikt.
Je kunt alles in dezelfde kleur haken of met kleuren spelen. Ik heb de toeren met vasten allemaal in dezelfde grasgroene kleur gehaakt. De toeren met dubbele stokjes zijn met verschillende kleuren gedaan.Als je wisselt van kleur, doe dat in de laatste steek van de toer. Maak die laatste steek niet af, zodat er nog 2 lussen op je naald staan. Sla de nieuwe kleur om de naald en haal die door de 2 lussen. Dit betekent wel, dat je heel veel draadjes moet wegwerken.
Voor meer informatie, zie het boekje:
"Reliëfpatronen Haken" De complete gids voor 3D-haakwerk, geschreven door Helen Jordan.
ISBN 978-90-5764-568-6

Ik hoop, dat het duidelijk is. Als je vragen hebt, vraag ze alsjeblieft!


In English:

Alternating knot stitch *
tutorial in U.K. abbreviations
Chain an odd number stitches
Row 1: dc (double crochet) into 2nd chain from hook, dc in each chain to end, turn.
Row 2: 1 chain, dc in last dc row below, 1 dc in next dc, # dtr (double treble crochet) in next dc, dc in next dc, repeat from #, dc in last dc, turn.
Row 3: 1 chain, 1 dc in last dc row below, dc in each dc to end, turn.
Row 4: 1 chain, dc in last dc row  below, 1 dc in next dc, 1 dc in next dc, # dtr in next dc, dc in next dc, repeat from #, end the row with dc in the last 3 dc
Row 5: 1 chain, 1 dc in last dc row below, dc in each dc to end, turn.
Repeat row 2 - 5 until the desired length
About colours: I crocheted the dc rows with grass-green (it makes a background), the rows with dtr with different colours.  Change colours every last stitch. Leave the last stitch of the old colour incomplete so there are two loops on the hook and wrap the new colour around the hook. Draw the new colour through to complete the stitch. This means you have to weave in a great amount of threads.
If you need more information, please read the book:
"Stitch Collection Textured Crochet" by Helen Jordan

* I don't know if this is the right name in English. It's my personal translation.

I hope, everything is clear. Any questions? Please ask!

 

Ik ben blij, dat ik dit met jullie kan delen en hoop jullie eigen variant op deze haaksteek te zien.
Ik wens iedereen een heel fijn weekend!