dinsdag 10 januari 2012

Gehaakt kussen - zeshoek.

Omdat het bloemenkussen inmiddels 
heel lelijk was geworden, werd het tijd 
voor een nieuwe gehaakte zeshoek.
Dit heb ik gemaakt:




Ik heb gehaakt met Paris van Drops en haaknaald 5 mm.

***

Patroon:
Maak een opzetlus en haak losjes 1 losse.
Haak in de 1e losse 6 vasten, sluit de ring met
een halve vaste op de 1e vaste.

1e.  Haak 1 losse, haak in elke vaste 2 vasten 
(= 12 steken),
 sluit met een halve vaste op de 1e vaste.

2e.  1 losse * 1 vaste in de vaste, 2 vasten in de volgende vaste *
Herhaal tussen * en * tot je rond bent (= 18 steken).
Sluit met een halve vaste op de 1e vaste.

3e. 1 losse * 1 vaste in elke van de 2 vasten, 2 vasten in de volgende vaste *
Herhaal tussen * en * tot je rond bent (= 24 steken).
Sluit met een halve vaste op de 1e vaste.

4e. 1 losse * 1 vaste in elke van de 3 vasten, 2 vasten in de volgende vaste *
Herhaal tussen * en * tot je rond bent (= 30 steken).
Sluit met een halve vaste op de 1e vaste.

5e. 1 losse * 1 vaste in elke van de 4 vasten, 2 vasten in de volgende vaste *
Herhaal tussen * en * tot je rond bent (= 36 steken).
Sluit met een halve vaste op de 1e vaste.

6e. 1 losse * 1 vaste in elke van de 5 vasten, 2 vasten in de volgende vaste *
Herhaal tussen * en * tot je rond bent (= 42 steken).
Sluit met een halve vaste op de 1e vaste.

7e. 1 losse * 1 vaste in elke van de 6 vasten, 2 vasten in de volgende vaste *
Herhaal tussen * en * tot je rond bent (= 48 steken).
Sluit met een halve vaste op de 1e vaste.

Begrijp je hoe het werkt?
Zo kan je dus blijven meerderen tot
 je zeshoek de maat heeft, die je wenst.

 ***

Ik heb aan de zeshoek een randje gehaakt volgens mijn
favoriete patroontje voor randjes:
Bobble-shell Edging van Attic24.


Je kan het randje ook weglaten 
of een ander randje haken, dat je leuk vindt.

***

De achterkant van het kussen heb ik gemaakt 
van een lapje rode katoen met stippen.


Met knoopjes van de Hema.

***

Het binnenkussen heb ik ook zelf gemaakt, want dit model
is volgens mij niet in de winkel te koop.

***

Veel plezier met haken!
Photobucket