donderdag 10 januari 2013

Lampenkapje

Met een knipoog naar de ouderwetse lampenkap met franje
heb ik twee witte schemerlampjes wat kleur gegeven.
 


 

Ik ben begonnen met de bovenkant.
Daarvoor haak je een ketting van lossen van een meervoud van 4.
Sluit de ring met een halve vaste, zorg dat de ketting niet is gedraaid.
Nu moet je even kijken of deze ketting goed strak om de bovenkant van de lamp past.
Kom je niet goed uit, neem dan een andere maat haaknaald, de hoeveelheid steken
kan je niet veranderen.
Haak 1 losse, haak in elke steek een vaste tot je rond bent en sluit met een halve vaste
op de 1e vaste. Hecht af.
Hecht een nieuwe kleur aan en haak 3 stokjes in 1 steek,  haak 1 losse, * sla 3 steken over en
haak 3 stokjes in een steek, haak 1 losse *
Herhaal van * tot * tot je rond bent en sluit met een halve vaste op het 1e stokje.
Herhaal deze toer met verschillende kleuren tot het bijna net zo groot is als het
originele lampenkapje.
Hecht een nieuwe kleur aan en haak een toer vasten en sluit met een halve vaste.
In de volgende toer haak je weer vasten, maar daar meerder je een paar keer, verdeeld over de toer om op een aantal steken te komen dat deelbaar is door 5.
Haak nog een toer vasten.
Voor de franjes:
Zorg dat je de goede kant van je werk voor je hebt.
Haak 1 losse, sla de eerste vaste over, * (1 vaste, 5 lossen, 1 halve vaste) in de volgende vaste,
(1 vaste, 7 lossen, 1 halve vaste) in volgende vaste, (1 vaste 5 lossen, 1 halve vaste) in volgende vaste, 1 vaste in de volgende vaste, 1 vaste in de volgende vaste *
Herhaal van * tot * tot je rond bent, eindig met een vaste in de 1e losse.
Hecht af.


Ik heb gehaakt met haaknaald 4,5 en Paris van Drops.

***

Ieder lampje is anders, dus deze beschrijving zal niet op elke lamp
van toepassing zijn. Over andere vormen lampenkapjes kan niet worden
gecorrespondeerd. 

Photobucket

33 opmerkingen:

Elza zei

Wauw dit is superleuk.
Groetjes ELza.

cuori e perline zei

beautiful!
Annamaria from Italy

hester zei

hoi karin,
ik vind dit toch zo geweldig leuk om te zien,moet er zelf ook maar eens 1 gaan maken,genoeg van dit soort lampen in mijn huis,hihih
mijn complimenten hoor,
groetjes hester

Tineke Bolleboom zei

Wat leuk gedaan lekker fleurig!
Tineke

Mara zei

Wat zien ze er leuk uit!
Stond laatst in de kringloop met een lampje in mijn handen wat schreeuwde om een vers gehaakt kapje, ik had het al bijna liefdevol geadopteerd tot ik de blik van mijn liefde zag..... ;-)

't Glimmenhofje zei

Leuke lampjes zijn deze toch wat superstrakke lampjes nu geworden. Wat een simpel haakwerkje voor verandering kan aanbrengen... Ik heb het ook al eens gedaan met een iets andere vorm lampekap en het is elke keer weer erg leuk om te zien! Hartelijke groetjes, Joyce.

TIO zei

Dat is heel vrolijk!

Lianne zei

Leuk zeg!

Myriam zei

Wat ontzettend leuk gehaakt! Mooi.
Liefs, Myriam

Samantha van Aalst zei

Wauw, wat een prachtig resultaat is het geworden zeg!
Zeker als je het lampje aan doet!

Ik vind je blog super!
Ik ga je volgen.

liefs,
Samantha

maarnietvangrijs zei

Heel gaaf!!

Yvonne zei

Wat een goed idee! Ik heb nog twee saaie ikea lampjes staan, dus daar moet ik maar eens wat aan doen! Leuk dat je weer een update hebt, was een tijdje stil. Yvonne van haakYdee

My personal craft shop zei

Wat ontzettend leuk en grappig.
Groetjes, Tineke

Joy BaileyMuppet zei

Leuk idee!

CreativEls zei

Ze zijn heel leuk. Bedankt om de uitleg te geven hoe je ze hebt gemaakt.

Lieve groetjes,

CreativEls
http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

Moos zei

GEWELDIG!!!!!!!!!
Die zijn echt super leuk meis!!!!

sajuki zei

great !
Greetings from Poland :)
Katarzyna

www.sajuki.blogspot.com

Floortje zei

Wat fijn....Karin is weer aan de haak en hoe! Ontzettend leuk Karin, zo vrolijk. Groetjes, Floortje

Vlijtig Liesje zei

Leuk bedacht zeg! Wat kun je eigenlijk veel met haken doen.

martine zei

wat leuk en super inspirerend
ga ik zeker ook ens proberen te maken - bedankt voor het idee

Alessandra zei

really nice!!!!
xxx Ale

Madeleine zei

Looks fabulous! I've been planning to crochet a coat for one of our lamps for ages :)

Leonie zei

Ontzettend leuk gemaakt!

marienaailes zei

Heel erg leuk! Allang niet meer gezien gehaakte lampenkappen. Inspiratie krijg ik genoeg op dit leuke blog!

1968deWinkel zei

Leuk gedaan Karin... fijn weekend. lieve groet Paula

Anniegurumi zei

Vrolijk zeg!!

MARİFETANE (Elif Hatice) zei

Hey arkadaşım bu çok güzel bir tasarım ben çok sevdim sizi tebrik ediyorum yeniden görüşürüz ben sizi takip ediyor sevgiler.

Monique zei

Hoi Karin,

Met regelmaat bezocht ik je blog, nu ben ik volger geworden!
Je maakt veel mooi's waar ik weer ideeën van krijg, dankjewel.
Zelf ben ik ook begonnen met een blog, http://haakmaatje.blogspot.nl/
Misschien vind je het leuk om te kijken.
Succes met je blog!

Groet, Monique

Creadiva zei

Wat ben jij een creatieve dame, mooi hoor !

ik haak ook maar meestal maak ik sieraden ! je kan ook eens komen kijken www.creadiva.be en volgers zijn nog altijd welkom !
ben benieuwd wat je ervan vind

Groetjes
Diane

Joke Lindevrouw zei

Wat heb je er weer gezellige lampjes van gemaakt! Super leuk! liefs groetjes Joke

Teresita zei

Karin me gustó mucho! Que tengas un maravilloso Año 2013!

Crazy Crafter zei

Mooi effect met al die leuke kleurtjes!!

M van Esveld zei

Wat een leuk idee..