zaterdag 16 februari 2013

Babydekentje - patroon

En toen was er een lief baby jongetje in de familie geboren.
En hoe leuk is het dan om een dekentje te haken.
Ik wil het patroon graag met jullie delen.


Gehaakt met Paris van Drops en haaknaald 5 mm.
Ik heb 3 hoofdkleuren:  Aqua blauw, licht aqua blauw en pistache groen.
Voor de tussenkleuren heb ik de jaren 70 er weer bij gehaald: bruin en oranje.
De deken meet ongeveer 70 cm x 90 cm.
Je hebt hiervoor in totaal 600 gram Paris nodig.


 aanhechten volgens de methode die je bij mijn tips kunt lezen

Haak een ketting van 126 lossen.
Haak 1 stokje in de 3e losse, haak de hele toer stokjes, keer.
Haak 2 lossen  (=1e stokje) haak verder stokjes, keer.
1 losse, haak 1 vaste in zelfde steek, haak in elk stokje een vaste tot einde, keer.
1 losse, haak 1 vaste in zelfde steek, *haak in volgende steek 1 dubbelstokje, haak in volgende steek 1 vaste* Herhaal van * tot * tot einde. Je moet dus eindigen met een vaste. Keer.
1 losse, haak 1 vaste in dezelfde steek, haak in elke steek een vaste tot het einde, keer.
2 Lossen, haak op volgende steek 1 stokje, haak op elke steek een stokje tot einde. Keer.
2 lossen, haak op volgende steek 1 stokje, haak op elke steek een stokje tot einde. Hecht af.
**Niet keren.
Hecht de tussenkleur aan,  daar, waar je de laatste toer begon. Haak een toer vasten. Hecht af.
Niet keren.
Hecht een nieuwe kleur, boven op de eerste steek van de laatste toer vasten.
Haak een toer stokjes. Keer.
Haak 2 lossen (=1e stokje) haak een toer stokjes. Keer.
1 losse, haak 1 vaste in zelfde steek, haak in elk stokje een vaste tot einde, keer.
1 losse, haak 1 vaste in zelfde steek, *haak in volgende steek 1 dubbelstokje, haak in volgende steek 1 vaste* Herhaal van * tot * tot einde. Je moet dus eindigen met een vaste. Keer.
1 losse, haak 1 vaste in dezelfde steek, haak in elke steek een vaste tot het einde, keer.
2 Lossen, haak op volgende steek 1 stokje, haak op elke steek een stokje tot einde. Keer.
2 lossen, haak op volgende steek 1 stokje, haak op elke steek een stokje tot einde. Hecht af. **

Herhaal van ** tot ** tot de gewenste grootte.
Ik heb in totaal 10 banen gehaakt.
Werk alle draadjes weg aan de achterkant.
Voor de rand hecht je een tussenkleur aan op een willekeurige plek. Haak vasten langs alle 4 zijden, waarbij je in de hoeken 3 vasten in 1 steek maakt om de bocht om te gaan.
Herhaal dit nogmaals met de andere tussenkleur.
Hecht alle draadjes af aan de achterkant.



De trotse ouders hebben het dekentje inmiddels ontvangen.

Photobucket

66 opmerkingen:

Esther zei

Wat een mooi dekentje met een mooie kleuren!!

Marjo zei

In 1 woord PRACHTIG ....echt schitterend, bedankt voor het delen vh patroontje, heb het al opgeslagen.....

Liefs
Marjo

Akelein zei

Heel erg mooi!!! Vooralde kleuren zijn geweldig!

Mijn Tijdverdrijf. zei

Wat een mooi dekentje! Bedankt voor het patroon. Komt ook weer op mijn todo lijst.

Groet, Agnes.

De KnutselFrutselOma zei

Wat een prachtige deken!
En zo mooi egaal gehaakt.
En de kleuren zijn super.

Fijne avond,

Groetjes Ingrid.

Mariette zei

Prachtig! En bedankt voor het delen van het patroon :-)

Věra zei

Krásné,dokonalé.

Rosalie zei

Liebe Karin,
ich bin eine große Bewunderin Deiner Werke und auch diese Decke find ich wieder ganz bezaubernd! Großes Kompliment!
Liebe Rosaliegrüße

Gerd@ zei

Superleuk dat dekentje ... ben gek op dat soort projecten ... ik ga dit patroon zeker opslaan ...

Fijn weekend nog ... groetsss Gerd@

Brigitte vS zei

Wat een prachtig dekentje, vooral ook het oranje en bruin ertussen maakt het helemaal af. De ouders waren er vast erg blij mee.

CreativEls zei

Inderdaad Prachtig. Bedankt om het patroon te delen.

Lieve groetjes,

CreativEls
http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

Leah zei

Wow Karin - your blanket is lovely! I love the wee bobble stitches amongst it.

Have a lovely week.
Leah
x

Dinaz ♥ zei

Hij is prachtig geworden!!!
Heel mooi!!!

Judith zei

GEWELDIG! Ga ik direct pinnen (-:
Dank je wel voor het patroon!
Fijne zondag, groetjes van Judith

Haakmuts zei

Prachtig.........

marienaailes zei

Heel mooi dekentje en de kleuren zijn super. Als ik ooit een kleinkind krijg ga ik ook een dekentje maken. Bedankt Karin.

Alessandra zei

beautiful!!!
xxxx Ale

Prutselz zei

Prachtig! Mooie kleuren ook gebruikt!

Plien zei

super mooi dekentje Karin.

Sandra zei

Super gaaf geworden!! echt top..daar waren ze vast blij mee.!!

TIO zei

Oh, die is heel mooi!

Chris zei

Hoi hoi
wat een prachtig dekentje. Daar zullen ze echt wel blij mee zijn !
Ik vind het patroon ook erg mooi! Wie weet maak ik het ook eens
groeten

Moos zei

Echt waar .... schitterend Karin!

Crejann zei

Karin wat heb je weer een prachtig haakwerk gemaakt, zo mooi!

Geweldig dat je ook dit patroon weer met ons wil delen, dank je wel.

Liefs Jann


Janny Veenstra zei

Erg mooi. Fijne dag, groetjes Janny

Marga Boot zei

WAUW, wat is dit dekentje prachtig, ook door de kleuren! Jij kan zo mooi kleuren combineren, is iedere keer weer een lust voor het oog. Bedankt ook, dat je het patroon wilt delen!

Mooi Gehaakt zei

Wow die is heel mooi! Wie weet komt het patroon ooit van toepassing ;)

Groetjes Imara

http://mooigehaak.blogspot.com

Joke Lindevrouw zei

super mooi gehaakt! mooi cadeau! bedankt voor het delen van je patroon! groetjes Joke

Lianne zei

Wat een prachtige deken! Ontzettend bedankt voor het uitschrijven van het patroon :-)

Frances zei

Karen, this is a lovely design, and you've chosen a beautiful and unusual colorway.

What a lucky little baby!

Thank you also, for sharing the instructions. xo

Yvonne P zei

Hoi Karin, ja wat moet ik daar nou op zeggen......iedereen is weer heel erg blij met je patroon, en hoe het eruit ziet!
Had iemand al gezegd, dat je super bent ? Bij deze !!!
Lieve groetjes Yvonne P ;)

Rita Janssen zei

Een prachtig dekentje Karin, met hele mooie kleurtjes in een ongelooflijk patroontje dat je alweer met ons wil delen, je bent een echte schat! Bedankt!
Groetjes, rita.

Lief en Mooi zei

PRACHTIG! Dank je wel Karin dat je dit deelt! Groetjes Talitha ♥

Anja zei

Wat SUPERMOOI gedaan zeg! Volgens mij heb je daar heel veel liefde in gestopt! Groetjes Anja

mamouna zei

Ik heb je patroon gelinkt naar mijn club : Project 2013 (http://project2013.clubs.nl/)en ik hoop dat er diverse leden het zullen gaan haken voor roemenië...

thanks het is supermooi... !
greetz mamouna

galera zei

Una maravilla,me gusta felicidades Karin

Amber zei

Wat een prachtig cadeau. Mooie kleurcombinatie.

En wat fijn dat je het patroon met ons deelt. Nu nog even wachten op een baby om het voor te haken.

Veel haakplezier, Margaret

Willy zei

Dat is een prachtig kraamcadeau. Ik vind de gekozen kleuren ook erg mooi.

Senhora Baruch zei

Olá,
Lindo ponto e ficou uma beleza o teu trabalho em crochet!!!
Abraços :-)

Saskia zei

Wat een prachtig dekentje Karin!!! Echt een stoere jongensdeken en toch heel lief door de nopjes!

Anoniem zei

Prachtig Karin. Hier nog geen babietjes in de familie, maar ik wacht met spanning af met mijn haaknaald in de aanslag.
Dank je wel voor het uitschrijven van het patroon.

metmeijer zei

Mooi! Weer eens iets anders dan een granny dekentje!

Gladys Perfeito zei

Lindo demais!

herminesplace zei

Schitterend!

lilito handmade zei

Hello Karin!
Beautiful blanket...love the colours!

YLA Lifestyle zei

Ik vind hem prachtig! Ook heel erg bedankt voor het patroon! Daar ga ik ooit eens tijd voor maken :)

meijra zei

Prachtig, en wat een mooie kleuren, daar zullen ze wel blij mee zijn.
gr. Meijra

Amanda zei

Wat mooi! Dank je wel voor het patroon, ik ben hem al aan het maken in de meisjes-variant. Als het af is mail ik je een foto!

Haak en Smaak zei

Wauw wat een mooie deken. De kleuren zijn helemaal perfect. En bedankt voor het patroon :)
Groetjes Daphne

Annelies zei

Ik heb de garen net besteld en ga 'm proberen te haken! Ik ben heel benieuwd. Ik laat het weten als ik 'm af heb! Ik vind 'm prachtig!

Annelies zei

Ik heb net de garen gekocht en ga het dekentje proberen te haken. Ik vind 'm prachtig! Ik laat weten als ik 'm af heb!

Liefs

MetalFimo2 zei

complimenti per i lavori, brava un bacio ciao.

Yvonne de Bruin zei

Pragtige kombersie!!! Net 'n versoek asb sal jy nie weer die " gerbera daisy" plaas nie? Ek wil hom so graag hekel.
Dankie
groete
Yvonne de Bruin
Welkom
Suid Afrika

Astrid Goncalves zei

Heel mooi. Heeft deze steek/patroon ook een naam dan kan ik kijken of er een filmpje van is. Ik ben pas begonnen met haken en dat werkt voor mij een stuk makkelijker.

Karin zei

@Astrid Goncalves
Het spijt me, ik heb geen idee.
Ik heb het patroon zelf verzonnen. Ik raad je aan regel voor regel te volgen.

Astrid Goncalves zei

Oh wat jammer. Ik zal het dan inderdaad proberen met een soort proeflapje. In ieder geval bedankt ;)

Elske zei

Heel erg mooi!!
Hoelang ben je bezig met zo'n dekentje?

Myriam Callens zei

een van de mooiste kleurencombinaties die ik tot nu heb ontdekt. Heb je voor de 3 hoofdkleuren telkens 200gr genomen en voor de bruine en oranje kleur 1 bol? Ik zou het dubbel zo groot willen maken maar twijfel over de hoeveelheid garen per hoofdkleur.
nogmaals mijn complimenten, dit kan me inspireren.

Karin zei

@Myriam Callens
Ga daar maar wel van uit. En dan van de donker turquoise zelfs iets meer, want daar heb ik 4 banen mee gehaakt en met de andere kleuren 3.

Ellen zei

Het is jammer dat ik deze deken niet kan maken voor m'n wondertje. Ik moet alle regels opzoeken op YouTube om te zien hoe de steken etc gaan. Daar kom ik niet uit... Wellicht kun je er filmpjes van maken? Van keren tot 1 of 2 toeren? Ik vind het zoooooo mooi!

Karin zei

@Ellen
Het spijt me, ik maak geen filmpjes. Ik raad je aan een workshop haken te volgen om de basis van het haken te leren kennen.
Veel succes!

Ilse Robesin zei

Hoi Karin

bedankt voor dit leuke patroon
ik heb de baby deken in room wit gehaakt met donkerbruin en licht bruin en ook het patroon gebruikt voor een poncho
thanx ♥Ilse

Anoniem zei

Ik heb na lange tijd ook eindelijk mijn dekentje af met dit patroon van jouw! Ben er erg blij en mijn zoontje ook :-) dankjewel voor het delen!

Heather zei

Gorgeous, such pretty colours.

katoo schouw zei

Hoi Karin......Er staat haak 1 losse. Haak 1 vaste in zelfde steek. Is dat de losse?
Groetjes Karin

Karin zei

@katoo schouw

die vaste haak je niet in die losse, maar er onder