zondag 30 mei 2010

Patroon Larksfootstitch

Je weet, ik ben aan een zomerdeken begonnen. Ik wil hier uitleg geven over het patroon.
Iemand heeft het de "Larksfootstitch" genoemd. Laten we dat zo houden.

Hier kan je zien hoe het wordt met veel kleuren:


Hier een voorbeeld met drie kleuren blauw:


Deze foto heb ik geleend van Caz van Never Knew. Zij maakt een mooie blauwe "Rock-a-bye Rainsong" deken voor haar zoon.

Ik schreef het al in mijn vorige bericht. Het patroon (in US abbreviations) vind je HIER. De uitleg op video vind je HIER.

Hier volgt de beschrijving in het Nederlands, met een paar kleine verbeteringen:
(voor niet Nederlanders, die met  google translator lezen, is deze vertaling ongeschikt)

Maak een ketting van lossen van een meervoud van 4

1e toer:  een stokje in de 3e losse van de naald, een stokje in de volgende losse, * 1 losse, sla 1 steek over en haak in de volgende 3 lossen elk een stokje *. Herhaal van * tot * tot aan het einde van de ketting.

2e toer: 2 lossen (dit telt als het eerste stokje), 1 stokje in stokje, 1 stokje in stokje * 1 losse, sla 1 steek over en haak in de volgende 3 stokjes elk een stokje *. Herhaal van * tot * tot aan het einde.

3e toer: 3 lossen (dit telt als het eerste stokje + 1 losse), sla een stokje over, stokje in het volgende stokje, maak een verlengd stokje onder de losse van 2 toeren geleden, haak een stokje in het volgende stokje, * 1 losse, sla een stokje over, stokje in volgende stokje, een verlengd stokje onder de losse van 2 toeren geleden, stokje in volgend stokje *. Herhaal van * tot * tot einde.

4e toer: 3 lossen (dit telt als het eerste stokje + 1 losse), sla 1 losse over, 1 stokje in elke van de volgende 3 stokjes, * 1 losse, 1 stokje in elke van de volgende 3 stokjes *. Herhaal van * tot * tot aan het einde.

5e toer: 2 lossen (dit telt als het eerste stokje), haak een verlengd stokje onder de losse van 2 toeren geleden, 1 stokje in het volgende stokje, * 1 losse, sla 1 stokje over, stokje in volgend stokje, een verlengd stokje onder de losse van 2 toeren geleden, 1 stokje in volgend stokje *. Herhaal van * tot * tot aan het einde.

6e toer: 2 lossen (dit telt als het eerste stokje), 1 stokje in volgend stokje, 1 stokje in volgend stokje * 1 losse, sla 1 losse over, 1 stokje in elke van de volgende 3 stokjes *. Herhaal van * tot * tot aan het einde.

Herhaal toer 3 t/m 6.

Hier is ook een teltekening:


Klik er op om te vergroten

Heel veel succes!
Als je vragen of opmerkingen hebt, laat het me weten.

32 opmerkingen:

boomer zei

Hoi Karin
dank je wel voor het patroon ziet er mooi uit
Heb het even opgeslagen want ben nog met mijn ripple kleed bezig
Fijne zondag
groetjes anita

Marilyn zei

It's going to be lovely. You are always one step ahead!!!
I just love reading the translations of the patterns....I wonder who it was who did them!!!!
:) :) :)

Door Jolanda zei

Wat ben jij een tophaakster, prachtig patroon!

Conny's Cottage zei

Hoi Karin,

wat leuk,ik ben heelemal verkoogt.
Dat word mijn volgens projekt.
Als ik met mijn hackwerk van nu klaar ben.Wat is het leuk een so makelijk.

Super,bedankt dat je dat met ons deelt.

groetjes Conny

Matawi zei

Wat een prachtig patroon weer!
En wat ga je als een speer!
Dit wordt vast ook weer heel mooi.
Erg leuk, dat je de patronen zo begrijpbaar maakt.

Groetjes Tamara.

Mrs Twins zei

This is a really pretty pattern Karin!
Bank Holiday here tomorrow,
Hugs Suex

crealientje zei

mooi patroon zeg, bedankt voor de uitwerking.
Ben supernieuwgierig naar je deken, want volgens mij wordt hij weer geweldig!

Ebi zei

errug mooi hoor Karin!

Om op je vraag terug te komen, het antwoord is ja, de glaasjes komen in een gehaakt jasje..op het blog van sarahlonden staat een grappig patroontje.. IJzerdraadjes om ze op te hangen en klaar voor de zomer!

Ga nu eerst verder met mijn nieuwe haakprojectje, daarover later meer!

Groetjes
Ebi

Roos zei

Mooi patroon weer Karin, mijn moeder is er helemaal blij mee, ze is een grote fan van jou hoor!

willy zei

Hoi Karin Wat ziet dat er leuk uit en niet moeilijk, maar ik heb een hele tijd niet gehaakt en moet de simpele steken weer helemaal onder de knie krijgen. Onlangs heb ik een paar sloffen gehaakt en die zijn wel gelukt.
Dank je voor het patroon.
Groetjes

Maaike zei

Ach weer zo'n mooi patroon! Ik ben al heel blij met je Afrikaanse bloemen, bedankt daar voor! (Zie foto op mijn blog).
Groet!

Kimbles zei

This is such a pretty pattern Karin, and with your lovely colour sense this will be spectacular!!!

Anoniem zei

Karin , dank je wel voor weer een leuk patroon, ik geniet van je leuke blog,
gr Anja

Julia zei

What a brilliant pattern!! Im really inspired by it, thank you very much for sharing!

Much love
Julia x x x

The Fairy Glade zei

Hi Karin, I love this Larksfoot design and wondered how it was done. Thanks for the link to You tube. Theresa is fantastic at showing how things are done. A Bank Holiday here in the UK is just another way of saying a public holiday. We get several throughout the year. Dev x

LiaGovers zei

De uitleg is gemakkelijk begrijpbaar. Bedankt, Karin! Erg mooie steek.

giraffe zei

Hoi Karin,
Wat een mooie deken!
Zulke mooie kleuren ook!
Mag ik je vragen waar jij je materialen koopt?
(Heb het patroon alvast opgeslagen,bedankt hiervoor)
Groetjes,
Ellen

giraffe zei

(en hoeveel bolletjes heb je ongeveer nodig voor een deken)?

Alvast bedankt!!

Ellen

Margaret zei

Hoi Karin,

Wat een prachtige deken!
De kleuren zijn prachtig!

Groetjes,
Margreet

Door Jolanda zei

Hihihi grappig..kom ik via Mayflower die aan de granny is...weer bij jouw...Karin de vrolijkste haakster aller tijden!

Jajaja als mijn trui op pen 8 af is ga ik er ook eens aan beginnen!

Fijn weekend!

Coucou Castor zei

Dit patroon van je blog is me sinds lange tijd bijgebleven. Als ik klaar ben met het boek "haken! alle steken verzameld" moet ik deze dringend uitproberen. In verschillende kleuren is het sowieso het mooiste!

Anoniem zei

Hoi Karin,
Wat een prachtige deken!! Kan ik ook ergens een beschrijving van de rand vinden?
Ellen

Anoniem zei

hoeveel steken moet je hier wel niet voor opzetten

groetjes rina

Karin zei

@ Rina
Zoals in het patroon staat: een meervoud van 4

nana31jean zei

Is there a English translation for this pattern you could email me, .... Thanks

Karin zei

@nana31jean
sorry, can't email you
you can send me a message through the contact form on top of my blog

Liesbeth Zwarteveen zei

Hoi Karin,

Ik ben een beginnende haakster en wil deze deken maken voor een ledikant maat 100x150 en wil dit in 4 kleuren maken, hoeveel bollen heb ik nodig van elke kleur? Of hoeveel bollen totaal?
Graag hoor ik van je.

Groetjes liesbeth

Karin zei

@Liesbeth Zwarteveen
Het spijt me, ik heb echt geen idee.
Het ligt aan het soort garen, de maat haaknaald en je manier van haken. Zelfs met het garen dat ik zelf gebruikt heb kan ik de rekensom niet een twee drie ophoesten. Sorry.

Anoniem zei

Hallo Karin

bedankt voor het filmpje van de ooievaarsteek.

gr;Joke Vlasma Heelsum

Anoniem zei

Hoi Karin,
zou je deze steek ook een bochtje om kunnen haken? Ik heb een vierkant gehaakt ( 15 x 15 ongeveer) en daar omheen wil ik gaan haken. Normaal kan dat met granny stripes, maar ik wil eens wat anders proberen.. Toen kwam ik deze steek tegen. Ik hoor het wel,
Groetjes Rianne

Anoniem zei

Hoi Karin,

Kan je deze steek een bochtje om haken, net als bij een granny stripe zeg maar? En zo ja, hoe zou je dat doen?
Ik hoor het graag van je,

Groetjes Rianne

Carolien zei

Vanmorgen wol gekocht voor mijn tweede deken (maar eerst de eerste afmaken). Deze wilde ik anders dan anders gaan maken. Toen kwam ik deze steek tegen en nu weet ik het zeker. Zo ga ik het doen. Dank je wel.