zondag 29 augustus 2010

Ik ben weer thuis....

Vrijdagmiddag waren we weer thuis. In ons koude kikkerlandje. Het regent heel veel en het is koud.


Het is grijs en ongezellig. Ik heb de verwarming aangezet. En een vest en warme sokken aan.
Sokken? Warme sokken? Echt warme sokken? De hoogste tijd om ze zelf te maken. 
Breien kan ik echt niet, dus het worden gehaakte sokken. Met sokkenwol van Lana Grossa, gekocht in Duitsland.

Lana Grossa Meilenweit Wave

Ik heb een patroon gevonden van gehaakte sokken.
Eerst maar eens proberen.
Dit is het geworden:

Het patroon is van Garnstudio

Het is een "proef sok".  Ik ben redelijk tevreden. Het is een prachtige sok, van hele mooie sokkenwol..... maar....
Er is een klein probleempje: de ingang is te strak. Het is een worsteling je voet er in te krijgen.

Nog een nadeel: te veel draadwisselingen!

Binnenkant sok met veel draadjes.

Jammer, maar niet getreurd. Ik heb weer veel geleerd, ik weet hoe ik de hiel moet maken. En de teen.
Ik ga de sokken maken, met aanpassingen.

Dus..... begin ik opnieuw. De beginketting maak ik met een grotere haaknaald, 5,5 mm. Daarna ga ik verder met haaknaald 4,5 mm. 
De kleurwisselingen doe ik minder vaak, want het garen wisselt zelf ook van kleur.

Buiten waait het hard en regent het flink. Ik kan niet wachten tot de sokken aan mijn voeten passen!




Photobucket

24 opmerkingen:

Anja zei

Succes Karin, ik brei sinds een jaar of 2 sokken het wilde nooit lukken tot ik het boekje Sokken brei je zo kocht nu heb ik al een paar of 25 gebreid ben er zeker van dat het jou gaat lukken om een perfecte gehaakte sok te maken :))

Fiff zei

Nice socks! I've been looking at that pattern myself :-) Very beautiful

Frualbertsson zei

What beautiful yarn, the sock is like a artwork.
Hugs
Susanne

José zei

Hoi Karin, mooi zeg! Toevallig vroeg iemand op mijn blog SYS om een patroon voor gehaakte sokken. Ik zal haar even doorverwijzen naar hier. Groetjes José

Monique zei

Wat een prachtige wol. Jammer dat je opnieuw moet beginnen want de sok ziet er super leuk uit echt mooi die gecombineerde wol.

Madeleine zei

Looks lovely! :)
I love this pattern, I'm making my second pair right now.

astidvanbeers zei

Je logje doet me denken aan een winteravond, buiten waait het harden lekker wollen sokken aan mijn voeten!!

huisje 9 zei

echt weer ja om sokken te maken.
Meer nog om ze aan te trekken. Zit hier ook nu met mijn dekentje op de bank.

Maria zei

Great idea Karin, I have been thinking about doing a crochet sock. Have made a couple of knitted ones, but I wanted something quicker.
I definitely would not be changing yarn, just working one of the self striping sock yarns available

lindevrouw zei

Nou het patroon van je gehaakte sokken komt goed van pas, was er net naar op zoek....
Leuk hoor! Ga je patroon zeker proberen....

Roos zei

Wat leuk gehaakte sokken , das uniek zeg. Hopelijk passen de volgende beter, maar dat krijg jij wel voor elkaar karin.
En dan je "made in Germany" pannelappen.... wat mooi gedaan en een prachtig motief, zeker die je zelf verzonnen hebt. Weer knap werk hoor!!!
En natuurlijk fijn dat je weer thuis bent, al is het weer......Bah!

" me " zei

zou het kunnen dat een gehaakte sok niet soepel genoeg is ? Bij mij is haakwerk altijs strakker dan breiwerk...
Maar ik vind ze er wel warm en cosy uitzien !!!

Posy Linda zei

I am hypnotised....The potholders are so fun and the colors are G R E A T!!! Thanks for the photos from your trip. I have enjoyed them. It's funny but I have been trying to figure out a sock pattern too (ha!). Please stay warm and cozy and enjoy your week!

Svanhvít zei

i love them ,look very cozy and warm ,i knitt alot of socks but have never crochet socks ,need to try that soon

Corina zei

Oh wat grappig, gehaakte sokken, ik heb vaak genoeg bij Garnstudio gekeken, maar ze kennelijk nooit gezien. mooie kleurtjes heb je uitgezocht. Ga je 'm over nieuw doen of maak je alleen de tweede anders?

severien zei

Prachtige wol... eventjes doorbijten en je komt vast en zeker op een prachtig, heerlijk, warm paar uit! :)

Just-Do zei

Welkom thuis! Inderdaad weer voor warme sokken en binnen op de bank zitten. Het idee om sokken te haken vind ik heel apart; ik vraag me af of daar genoeg 'stretch' in zit om comfortabel te zijn. Succes ermee.

LiaGovers zei

Ja, naar het schijnt zitten gehaakte kledingstukken 'strakker' dan gebreide (kun je ook onder zgn.expert-info vaak lezen), maar de vorm en sokkenkleuren zijn echt prachtig en vaak vind je toch patronen die je op eigen manier moet aanpassen, niet?

Tineke zei

Wat een leuke sok, Karin! En je pannenlappen van het vorig logje zijn superdesuper :-)) Veel plezier met het haken van je nieuwe sok!

Francien zei

Ja wat een verschil met bijvoorbeeld verleden week in Duitsland hè Karin?! maar ja...de herfst heeft ook altijd wat vind ik... de kleuren van de bomen en de lekkere avonden met de kachel weer aan...
en het gaat je zeker lukken die sokken...je geeft het nooit op tot je tevreden bent denk ik maar... de wol is prachtig!! moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit gehaakte sokken heb gezien...gebreid heb ik ze voor die ze maar wilde hebben maar gehaakt nog nooit... ben benieuwd naar de jouwe...succes..
groetjes Francien.

jellinacreations zei

Wat een prachtige wol heb je gescoord in Duitsland! Ik zie ook al een lekker warme deken voor me :) (ben ik mee bezig in herfsttinten) Mooie warme kleuren. Je sokken gaan ook vast en zeker lukken.

Bij mij is trouwens mijn haakwerk losser dan mijn breiwerk, dus ik denk dat dat bij iedereen anders is.

Anoniem zei

hi karin,
i had the same problems with my crochet socks, now i make hybrids: i crochet from the toe up over the heel and then knit the rest. looks pretty cool und feels nice th wear.
groetjes, jo

Mrs Twins zei

Gorgeous karin!
Love the colours, you've done well!
Hugs Suex

Anna Martijne zei

Wat een prachtige wol heb je gescoord in Duitsland!
En wat leuk dat je sokken wilt haken, ik had het patroon ook al eens gezien. Zelf ben ik sokken aan het breien, heb de 2e van een stel op de pennen staan en die komen deze herfst en winter goed van pas.
Succes met je sokken.
Trouwens, je pannelappen die je haakte in Duitsland zijn heel mooi!