maandag 23 juli 2012

Randje op een handdoekje

Een tijdje geleden zag ik dat Ma-ak! (update: helaas bestaat deze webwinkel niet meer) een haaknaald met scherpe punt verkoopt.
Met deze haaknaald kan je randjes aan kleding, handdoeken, kussenhoesjes e.d. maken.
Ik heb meteen zo'n haaknaald besteld.
De eerste poging om er mee te haken mislukte.... ik heb lelijke dingen tegen de haaknaald geroepen....
Maar ja, uiteindelijk toch in de herkansing gegaan en kijk.... het randje op het handdoekje is gelukt!


Je prikt met de haaknaald door de stof. 
Ik heb er nu lossen op gehaakt.
Haak je aan de rand van de stof, dan kan je
meteen vasten haken.


Daarna haakte ik met een gewone haaknaald 
verder op de lossen:
1 vaste en 1 stokje in een losse,
1 stokje en 1 vaste in de volgende losse.
(zorg dus dat je een even aantal lossen hebt)
Haak zo tot je rond bent.
En je hebt een klein randje met golfjes.


De haaknaald voor randjes van Ma-ak! is 1.75 mm.
Ik heb gehaakt met:



Photobucket

31 opmerkingen:

Marjo zei

Heel erg mooi geworden ...helaas lukt het mij nog niet, ik moet teveel kracht zetten en dat lukt momenteel nog niet, dus geduldig wacht ik tot het me wel eens zal lukken ....

Liefs
Marjo

marienaailes zei

Ik vind het een top idee! Bedankt!

Shakti zei

спасибо за идею!

Anje zei

Enig, wat een super leuk ideetje!

Frances zei

Karin, this is a clever idea...a pointy crochet hook. I think that you could also establish that first "chain" stitch row using an embroidery needle, then just continue on with a plain crochet hook.

Your towel looks wonderful! xo

Mij zei

Wat een super leuk resultaat! Groetjes, Mij

Angélique zei

Heel leuk bedacht, mooi resultaat!

Jokiedebeer zei

He Karin wat leuk zeg, dat had ik nog niet gezien, is ook wel wat voor mij zo'n naald

groetjes joke

Monique zei

Wat leuk om op die manier je handdoek op te leuken. Ik wist helemaal niet dat er zulke haaknaalden bestonden. Je ziet ik leer nog steeds bij.

Groetjes, Monique

giuliana gg zei

Grazie della idea bello e grazie ancora ciao Giuliana italy

Margaret zei

Wat een leuk idee. Ziet er meteen een stuk gezelliger uit.

Mijn Tijdverdrijf. zei

Het ziet er leuk uit. Zo kun je alles wat niet gehaakt is mooi oppimpen.

Groet, Agnes.

Yart zei

It is very pretty.. Thank you for sharing with us.

Marieke zei

leuk! ik ben ook aan het experimenteren met die naald op mijn blog threeforaparty.blogspot.com, heb oa een randje aan een rokje gehaakt ermee, dat werd ook mooi, je moet hier veel mee kunnen!

1968deWinkel zei

Leuk geworden, alhoewel ik het ook met een stopnaald kan doen!! mooi fijntjes hoor! groetjes Paula

Natas Nest zei

What a great idea! Looks really fine :-))

Made by Annemiek zei

Wat een leuk idee, ga ik zeker een keer toepassen

Mama Maai zei

Nice, al ziet de haaknaald er wel uit als een gevaarlijk werktuig ;-)

Dinaz zei

Nou...wat is hij leuk!!!
Netjes gemaakt zeg! Mooi!!!

Groetjes Dinaz ♥

Arianne Schenkelaars zei

Hoi Karin,
Ook ik zag de haaknaald bij Maak, via de blog van Annemarie, had hem ook direct besteld en na een try-out in de mand gelegd. Maar met jouw leuke idee ga ik een nieuwe poging doen. Misschien lukt een randje middenin inderdaad beter dan een de rand. Of was de badstofrand te dik. Ik ga het weer proberen, bedankt!
groet, Arianne

Anoniem zei

Dit is n fantastiese idee!!!! Baie dankie.

Anoniem zei

Dit is n fantastiese idee. Baie dankie. Groete
Charlien
Crochet24

sprokkelen zei

wat een leuk blog heb je. Ik ga je volgen. Deze haaknaald lijkt me een super-idee om het hele huis mee op te fleuren.

sprokkelen zei

wat een leuk blog heb je. Ik ga je volgen. Deze haaknaald lijkt me een super-idee om het hele huis mee op te fleuren.

Carolina zei

Hello Karin!
It´s the first time I visit your blog. I could not help following you! COngratulations for the beautiful pictures and crochet. Your blog is very inspiring!

hugs - and hope to see you in my blog too! :)

Plusje zei

Wat een klein gefrummel... maar oh wat een mooi resultaat!

Anoniem zei

Hey Karin ziet er super uit, kus Jorine van Ma-ak.nl

ineke zei

je kan ipv de scherpe haaknaald ook eerst met een naald die eerste rand met een kettingsteek maken??
gaat makkelijker en je hoeft geen kracht te zetten! daarna haak je gewoon op de kettingsteken !

Karin zei

@Ineke
Dat kan inderdaad, maar met een haaknaald kan je met 1 draad de hele handdoek rond. Met een naald moet je aan- en afhechten. Is toch minder mooi. Trouwens, heb zojuist vandaag het randje van de handdoek verwijderd, het werd er in de was niet fraaier op....

Anoniem zei

Hoi Karin

Erg handig zo'n haaknaald.
Kan helaas met geen mogelijkheid op die site komen.
Is er een alternatief?

Groetjes Nelleke

Karin zei

@Nelleke
Ik merk nu ook dat de webwinkel niet meer bestaat. Ik weet niet zo snel een alternatief, helaas.
Ik heb de tekst net aangepast.