vrijdag 14 september 2012

Cheesecake

Tijdens het haken mag je jezelf best wel eens trakteren op koffie of thee met iets lekkers. 


Een heerlijke cheesecake (gebakken kwarktaart) is zo gemaakt.
Hier is het recept:

300 gram digestives

200 gram roomboter op kamertemperatuur

1 kg magere kwark

200 gram witte basterdsuiker

120 gram custardpoeder

3 zakjes vanillesuiker

1 zakje bakpoeder

Sap van 1 citroen

4 eierdooiers

1 ei

Springvorm van 26 cm doorsnede.
Leg een vel bakpapier op de bodem en vet de bodem en wand van de springvorm in.

Stamp de digestives tot kruimels en verspreid ze over de bodem van de springvorm.
Druk de kruimels plat tot een egale laag.

Klop de boter tot het romig is. 
Mix de basterdsuiker en vanillesuiker erdoor.
Voeg het citroensap toe.

Voeg al mixend één voor één het ei en de eierdooiers toe.

Zeef het custardpoeder en bakpoeder en mix.
Voeg de kwark toe en mix tot een gladde massa.
Niet langer kloppen dan nodig is.

Zo ziet de lobbige massa eruit.
Om meteen van te snoepen....
maar hou je in....

Het gaat boven op de kruimels.

Strijk het glad met een spatel.

Ondertussen had je de (hetelucht)oven voorverwarmd op 170º Celcius.
De cheesecake gaat 40 minuten (misschien iets langer) de oven in
om te bakken.

Het minder leuke deel van taart bakken:
 de rommel in de keuken opruimen.

En dan tadaaaa!!!
Een heerlijke cheesecake.

Het midden van de taart is nog wat zacht en wiebelig, dat hoort zo.

Laat 'm afkoelen op een rooster.
Verwijder de bakvorm, schuif de taart op een platte ronde schaal en dek goed af met plasticfolie
en zet 'm een paar uur in de koelkast.
Ik vind de taart zelf het lekkerste als je 'm een dag van te voren maakt.

Photobucket

42 opmerkingen:

Anoniem zei

Ziet er lekker uit! Ik zit dit recept samen met mijn zoon te bekijken. Hij vindt het een autisme-vriendelijk recept! Heel leuk, zo met die foto's.

Mevr. Snoeshaan zei

Oh, lekker!!
Ik heb zoiets wel eens gemaakt met een bodem van gemalen bastognekoeken en blauwe bessen door de vulling, maar kon het recept niet zo snel meer terugvinden. Ik ga het binnenkort weer eens proberen, lekker!
X

Leonie zei

Lekker!!!
Die foto met de oven is grappig!

Groetjes Leonie

Viltanja zei

Volgens mij is vrijdag bakdag. Ik heb vandaag alweer de heerlijkste baksels voorbij zien komen. Dank je voor het lekkere recept.

Groetjes Anja

Jeanet zei

Wow, dit ziet er ontzettend lekker uit. Een hele, hele goede afwisseling tijdens het breien en haken. :-)
Groeten,
Jeanet

Mama poppemie zei

Amai,dat ziet er super lekker uit,het water komt me in de mond !!!!

Twidde Brocante zei

Mmmmm, kwijl, kwijl.

Ik ga hem zeker eens proberen.

liefs Natasja

Judith zei

Ziet er super lekker uit! Hmmm

Anja zei

mmmm lekker!

bolletjelucky.blogspot.com zei

Oei Karin,ik zit hier gewoon te watertanden,lijkt me héérlijk,ik denk dat ik 'm volgende week eens ga proberen(heb ik lekker vrij).groetjes Miranda

Gerd@ zei

Het lijkt me heerlijk maar ik het vandaag te horen gekregen dat ik iets aan mijn cholesterol moet gaan doen ... helaas dus voor mij ..

Fijn weekend ... groetsss Gerd@

Lief en Mooi zei

Mmm dat lijkt me wel wat. Een leuke baktip, die ga ik eens uitproberen met dochter samen:-) Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Lief en Mooi zei

Mmm dat lijkt me wel wat. Een leuke baktip, die ga ik eens uitproberen met dochter samen:-) Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Angeline zei

Mmmmmm niet slecht!!!!;-)

Saskia Laan zei

Wat een mooie tutorial, en ik ga hem zeker een keer maken. Ben dol op cheesecake!

Reginne zei

Ooh dat ziet er echt heerlijk uit!!!! Liefs Reginne

vee zei

ik vind dat superlekker! maar zelf nog niet zo vaak gemaakt, omdat ik hier thuis de enige ben die het graag eet, wat dus plezant is, alles is voor mij, maar alle kilootjes komen er ook bij mij aan...
twee vraagjes (de belgen niet uitlachen hè!)
is kwark platte kaas?
en wat is custardpoeder, het lijkt op aardappelbloem maar is het dat ook?

Jade zei

Daar zal de jarige job heel blij mee zijn!

sieneke zei

Ziet er lekker en ook een recept wat ik kan eten als ik de koekjes aanpas.

even een vraag kan ik ook gewoon de helft van alles gebruiken zodat ik een klein cake krijg.

Sieneke

♥ Jann-Will ♥ zei

Ja hoor en dat zie ik als ik aan de koffie zit ...... zonder :-))

(ik vind die afwas ook een klein nadeeltje)

Mama Krieltje zei

Zo dat ziet er heerlijk uit! Ik ken de kwarktaart alleen van die kant en klare pakjes en in de koelkast. Zelf heb ik helaas nog geen oven, maar als daar verandering in komt ga ik dit recept zeker een keer proberen :)

Liefs,

Mama Krieltje

Astrid zei

Mmmmm.

Pauline zei

oei, lekker cheese cake, met blauwe bessen of zo! Krijg er spontaan de bakkriebels van.

Fijn weekend, Pauline

Tinie zei

Bedankt voor het recept, ik ga de taart zeker een keer maken, heb het recept al even opgeslagen.
Een heel fijn weekend, Tinie

cuori e perline zei

mmmmmmm...... very good!
Annamaria

ineke zei

ja vee.. platte kaas is hetzelfde als kwark.. en custardpoeder is maizena met een geel kleurtje en vanille smaakje

en net als mijn voorgangers.. ik vind hem er prachtig uitzien en ik weet zeker dattie heerrrrrrrrrrrrrrrlijk zal smaken!! mmmmmmmmmmmm

Rosaly zei

Oooo wat ziet dat er heerlijk uit!
Ik hoop dat hij je goed gesmaakt heeft ;)
Toevallig vandaag een taart gebakken voor de verjaardag van mijn moeder.

Groetjes,
Rosaly

Sandra zei

Ik ga hem zeker onthouden Karin..maar voor nu met de lijn...OEI OEI!!! hahaah

CreaDewi zei

Hoe krijg jij dat plaatje met je naam onder je blogpost? Ik vind dit er erg lekker uit zien (die taart). Groetjes (crea)dewi

Yvonne zei

Hoi Karin jammer dat ik het niet eerder had gelezen. Want vrijdag de 14 was ik jarig en had ik zo die heerlijk taart bij je op komen halen ha ha. Ik ga hem zeker een keer maken. X x x Yvonne

Isabelle zei

Hmmmm, lekker! Die ga ik zeker eens bakken. Bedankt voor het recept!

Lique zei

Die ga ik maken! Maar 1 zakje bakpoeder? Kan je dat gewoon als 1 zakje kopen? (t is duidelijk, geen echte keuken prinses)

J zei

Ziet er heerlijk uit!

Anoniem zei

Al twee keer gemaakt met veel enthousiaste reacties. Maar zelf vind ik 'm niet zo lekker...hahaha.
Groet - Charlotte

Olann zei

i dont understand anything but it looks delicious!

Marjo zei

Taart is gemaakt en staat in de oven, ben benieuwd!

Marjo zei

De taart is gemaakt en staan nu lekker in de oven! Ben heel benieuwd! Groetjes Marjo

Monique van den Berg zei

Hoi Karin,
Ik heb dit recept een tijdje geleden al opgeslagen en wil het nu gaan maken. Ik heb wel een vraagje want zo een taart in je eentje opeten zie ik niet direct zitten. Denk je dat het mogelijk is om hem in te vriezen?

Alvast bedankt voor je antwoord.
Groetjes, Monique

Karin zei

@Monique
Hoi!
Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar heb even gegoogled en dit gevonden:
http://www.antoinetteonline.com/perfecteCheesecake.html
Ik kan je dus niets garanderen.
Succes!
Karin

Monique van den Berg zei

Bedankt voor je reactie en het opzoeken ervan. Ik ga het gewoon proberen.

Groetjes, Monique

Anoniem zei

Beste cheesecake ooit vind ik, heb er al zoveel gezien maar deze is favoriet en zo simpel te maken...

Amariana zei

Ik heb m weer gemaakt, heb alleen nu ook de schil van 1 citroen toegevoegd en de eiwitten stijfgeklopt met suiker en die wil ik straks on top meebakken het laatste kwartier, ik vind het zo'n goed recept en niet duur om te maken.