zondag 11 november 2012

Babymutsje Ripple Patroon

In vervolg op de mooie Brei (en haak!) actie van Save The Children heb ik
hier nog een patroon voor een klein mutsje.
Ik vond het originele patroon op internet, maar daar zaten nog al wat fouten in. 
Dit is nu mijn versie.


Mutsje omtrek  33 cm, lengte 15 cm (voor een pasgeborene)
Wol, die past bij haaknaald 4 mm
(wil je een iets groter mutsje haken, scroll dan even naar beneden voor de andere beschrijving)

Haak 4 lossen, sluit met een halve vaste tot een ring.

1e toer: haak 3 lossen (=1e stokje) haak 13 stokjes in de ring, 
sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje (14 stokjes gehaakt)

2e toer: haak 3 lossen (=1e stokje) *sla 1 steek over, haak in de volgende steek
 1 stokje-2 lossen-1 stokje (ziet er uit als een V)* 
Herhaal tussen * en * tot je rond bent en eindig met een stokje in de basis van van 1e stokje,  
haak nog 2 lossen en sluit met een halve vaste op het 1e stokje (7 keer een V gehaakt)

3e toer: Haak een halve vaste op het volgende stokje, en een halve vaste in de lossenboog,
 haak 3 lossen-1stokje-2 lossen-2 stokjes in dezelfde lossenboog, 
*sla 2 stokjes over en haak in de volgende lossenboog: 2 stokjes-2 lossen-2 stokjes*
 Herhaal tussen * en * tot je rond bent en sluit met een halve vaste op het 1e stokje

4e toer: ga met een halve vaste naar het volgende stokje, haak 3 lossen, haak in de lossenboog: 2 stokjes-2 lossen-2 stokjes, haak op het volgende stokje een stokje, * sla 2 stokjes over, haak een stokje op het stokje, haak in de lossenboog 2 stokjes-2 lossen-2 stokjes, haak een stokje op het stokje * Herhaal tussen * en * tot je rond bent, sluit met een halve vaste op het 1e stokje.

5e toer: ga met een halve vaste naar het volgende stokje, haak 3 lossen, 
haak een stokje in het volgende stokje, haak in de lossenboog: 2 stokjes-2 lossen- 2 stokjes,
 haak in de volgende 2 stokjes elk een stokje, 
* sla 2 stokjes over, haak in de volgende 2 stokjes elk een stokje, 
haak in de lossenboog 2 stokjes-2 lossen-2 stokjes, haak in de volgende 2 stokjes elk een stokje *
 Herhaal van * tot * tot je rond bent en sluit met een halve vaste op het 1e stokje.

6e toer: ga met een halve vaste naar het volgende stokje, haak 3 lossen,
 haak in de volgende 2 stokjes elk een stokje, 
haak in de lossenboog: 1 stokje-2 lossen-1 stokje, haak in de volgende 3 stokjes elk een stokje,
 * sla 2 stokjes over, haak in de volgende 3 stokjes elk een stokje, 
haak in de lossenboog: 1 stokje-2lossen-1 stokje, haak in de volgende 3 stokjes elk een stokje *
 Herhaal van * tot * tot je rond bent en sluit met een halve vaste op het 1e stokje. 
Steek een markeerringetje of markeerdraadje in deze steek. 
Vanaf hier is het aantal volgende toeren dan makkelijk te tellen.

7e t/m 14e toer: Herhaal toer 6
 (omdat je het markeerringetje hebt geplaatst kan je goed zien vanaf welk punt je dus nog 8 toeren haakt)

15e toer: ga met een halve vaste naar het volgende stokje, haak 1 losse, 
haak in dezelfde steek een vaste, haak in de volgende 2 stokjes elk een vaste,
 haak in de lossenboog 3 vasten, haak op de 3 volgende stokjes elk een vaste, 
* sla 2 stokjes over, haak op de volgende 3 stokjes elk een vaste, haak in de lossenboog 3 vasten, 
haak op de volgende 3 stokjes elk een vaste *
 herhaal van * tot * tot je rond bent en eindig met een halve vaste op de 1e vaste
of hecht onzichtbaar af zoals ik HIER heb beschreven.

Verwijder het markeerringetje en werk de draadeindjes weg.

******************************************************************

Dit is een omschrijving voor een
groter mutsje.
Gehaakt met wol, die past bij haaknaald 4.


Haak 4 lossen, sluit met een halve vaste tot een ring.

1e toer: haak 3 lossen (=1e stokje) haak 13 stokjes in de ring, 
sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje (14 stokjes gehaakt)

2e toer: haak 3 lossen (=1e stokje) *sla 1 steek over, haak in de volgende steek
 1 stokje-2 lossen-1 stokje (ziet er uit als een V)* 
Herhaal tussen * en * tot je rond bent en eindig met een stokje in de basis van van 1e stokje,  
haak nog 2 lossen en sluit met een halve vaste op het 1e stokje (7 keer een V gehaakt)

3e toer: Haak een halve vaste op het volgende stokje, en een halve vaste in de lossenboog,
 haak 3 lossen-1stokje-2 lossen-2 stokjes in dezelfde lossenboog, 
*sla 2 stokjes over en haak in de volgende lossenboog: 2 stokjes-2 lossen-2 stokjes*
 Herhaal tussen * en * tot je rond bent en sluit met een halve vaste op het 1e stokje

4e toer: ga met een halve vaste naar het volgende stokje, haak 3 lossen, haak in de lossenboog: 2 stokjes-2 lossen-2 stokjes, haak op het volgende stokje een stokje, * sla 2 stokjes over, haak een stokje op het stokje, haak in de lossenboog 2 stokjes-2 lossen-2 stokjes, haak een stokje op het stokje * Herhaal tussen * en * tot je rond bent, sluit met een halve vaste op het 1e stokje.

5e toer: ga met een halve vaste naar het volgende stokje, haak 3 lossen, 
haak een stokje in het volgende stokje, haak in de lossenboog: 2 stokjes-2 lossen- 2 stokjes,
 haak in de volgende 2 stokjes elk een stokje, 
* sla 2 stokjes over, haak in de volgende 2 stokjes elk een stokje, 
haak in de lossenboog 2 stokjes-2 lossen-2 stokjes, haak in de volgende 2 stokjes elk een stokje *
 Herhaal van * tot * tot je rond bent en sluit met een halve vaste op het 1e stokje

6e toer: ga met een halve vaste naar het volgende stokje, haak 3 lossen,
 haak in de volgende 2 stokjes elk een stokje, 
haak in de lossenboog: 2 stokjes-2 lossen-2 stokjes, haak in de volgende 3 stokjes elk een stokje,
 * sla 2 stokjes over, haak in de volgende 3 stokjes elk een stokje, 
haak in de lossenboog: 2 stokje-2lossen-2 stokjes, haak in de volgende 3 stokjes elk een stokje *
 Herhaal van * tot * tot je rond bent en sluit met een halve vaste op het 1e stokje.

 7e toer: ga met een halve vaste naar het volgende stokje, haak 3 lossen,
haak in de volgende 3 stokjes elk een stokje,
haak in de lossenboog: 1 stokje-2 lossen-1 stokje, haak in de volgende 4 stokjes elke een stokje,
*sla 2 lossen over, haak in de volgende 4 stokjes elk een stokje,
haak in de lossenboog 1 stokje-2 lossen-1 stokje, haak in de volgende 4 stokjes elk een stokje *
Herhaal van * tot * tot je rond bent en sluit met een halve vaste op het 1e stokje.

Steek een markeerringetje of markeerdraadje in deze steek.
Vanaf hier is het aantal volgende toeren dan makkelijk te tellen.

8e t/m 16e toer: Herhaal toer 7

 (omdat je het markeerringetje hebt geplaatst kan je goed zien vanaf welk punt je dus nog 9 toeren haakt)

17e toer: ga met een halve vaste naar het volgende stokje, haak 1 losse, 
haak in dezelfde steek een vaste, haak in de volgende 3 stokjes elk een vaste,
 haak in de lossenboog 3 vasten, haak op de 4 volgende stokjes elk een vaste, 
* sla 2 stokjes over, haak op de volgende 4 stokjes elk een vaste, haak in de lossenboog 3 vasten, 
haak op de volgende 4 stokjes elk een vaste *
 herhaal van * tot * tot je rond bent en eindig met een halve vaste op de 1e vaste
of hecht onzichtbaar af zoals ik HIER heb beschreven.

Verwijder het markeerringetje en werk de draadeindjes weg.

***

(als je een fout in het patroon tegenkomt, laat het me weten via het contactformulier boven aan mijn blog)

Haak je met wat dikkere wol en haaknaald  4,5 of 5, dan wordt het mutsje ook groter en dat is ook goed.
Zie ook de informatie w.b. maten hier onder.

 

De wol, waarmee ik dit mutsje haakte, is handgeverfd en heb ik gewonnen bij een give-away
 en is dus niet te koop. Deze komt nu heel goed van pas voor de babymutsjes. 

***

Nogmaals wat informatie over de te breien of haken mutsjes voor Save The Children:
Voor je aan de slag gaat, lees op de site alle informatie over de actie.
Gebruik garen, waar minimaal 25% wol in is verwerkt. Als het goed is, heb je
op de site van Save The Children gelezen waarom dat is.
De mutsjes zijn niet alleen bestemd voor pasgeborenen, maar ook
voor wat grotere kindjes.
Bij Hobbydoos vond ik deze informatie:

De maten van de hoofdjes:
0-6 maanden 
omtrek: ca 33 cm tot 43 cm 
lengte: ca 14 à 15 cm

6 tot 18 maanden 
omtrek: ca 40 cm tot 48 cm 
lengte: 16 à 18 cm

Bij veel breipatronen voor mutsjes zijn lintjes en/of strikjes ter versiering toegevoegd. Save the children vraagt je om deze niet toe te voegen aan je breiwerk, dit om te voorkomen dat de kindjes zichzelf kunnen verwonden of verstikken.


Leef je uit met restjes wol of doe 's gek en koop een bolletje!
Het is een hart- en hoofdverwarmende actie!
DOE MEE!

Photobucket

32 opmerkingen:

Franciens Haakwerk zei

Hoi Karin, ik ben ook aangestoken door je actie voor de mutsjes.(zie mijn blog) Deze gehaakte is ook leuk, ga ik ook uitproberen. Dank je wel.

Charly zei

Liebe Karin,

eine tolle Mütze mit schönem Muster und schöner Farbe. Leider ist der Übersetzer nicht so gut, dass ich nicht alles verstehe, aber ich schaue immer gerne wieder bei Dir vorbei.
Liebe Grüße Charly aus NRW

Alessandra zei

the texture is rich and beautiful! brava!
xxx Alessandra

Dinaz zei

Een mooi patroon!!!
Ik ga hem zeker proberen...(na de sinterklaas periode)...we hebben tot februari, dus nog wel even de tijd!

Fijne zondag! Dinaz ♥

Mijn Tijdverdrijf. zei

Was steeds op zoek naar een simpel maar leuk patroontje. Heb al wat bolletjes gekocht, maar die zijn tedun voor naald 4. Dus maar dubbele draad gebruiken.
Bedankt.

Groet en een fijn weekend.

Agnes.

TIO zei

Oh, dat is een hele mooie!! Ik sla het patroon op en zal het wel eens een keertje uittesten.

flowersandhome zei

Wat een fantastische actie en een schattig mutsje. Met jouw patroontje haak ik ook wat mutsjes voor dit prachtige project.
Groetjes,
Marian

Elfi zei

Dit is een superleuk mutsje!

Yvonne zei

Hey Karin das een tijd geleden �� Je bent weer top hoor om dit met ons allemaal te delen. Zoals je weet ben ik ook begonnen, en ga ook dit modelletje uitproberen. En als het niet lukt.....ach dan heb ik zo'n geweldig mens in de buurt die me altijd uit de brand red.�� thanks x x x

Margeaux haakt-graag zei

Karin,

Het patroon klopt tot op de laaste steek, ik heb het net afgehecht, superleuk geworden, ik ga deze ook voor mijn kleindochters maken in een andere kleur. Dank je wel voor het uitschrijven en delen van het patroontje.

Groetjes Margo

Anoniem zei

Ich kann ihn Dir gerne überstzen :)
Lieben Gruss

Nicole

crealientje zei

Hallo Karin, wederom super bedankt voor het patroontje. Ik heb gisteren net mutsjes zitten haken voor de actie aan de hand van je patroon dat je vorig jaar plaatste. Je kunt ze bekijken op mijn blog als je wilt.
Ik heb nog een paar bolletjes liggen dus wellicht haak ik er nog een paar.

Angeline zei

Wat een lief mutsje!

groetjes
Angeline

Joke Lindevrouw zei

Ja weer een hele goede aktie! natuurlijk haak ik tussen de bedrijven door wat mutsjes voor save the children!
Wat een leuk patroon, mijn eerste muts is net gemaakt!!!En er komen vast meer.....groetjes Joke

Mij zei

Super patroon! Alleen is de toer bij toer 15 volgens mij niet helemaal compleet. Ik mis bijvoorbeeld nog een *. Groetjes, Mij

creationwest zei

Hoi hoi, Ik ben ook weer aan de haak, en aan de blog! It'g good to be back. Hoe gaat het met je blessure? Tot blogs, groetjes

Mandy zei

Hallo Karin,

Leuk patroon en zeker voor een goed doel!

Ik ga je blog volgen en ook een mutsje haken voor Save the Children.
Alvast bedankt voor het patroon.


Groeten, Mandy

Worstel zei

Oh jéé, ik heb nog veel te leren, ben pas begonnen met haken (maar er wel al door gebeten, het is te merken aan een ruig plekje op mijn vinger, hahaha)

Soyun Park zei

such a beautiful hat!! love the texture and color combo!!!

Muts en meer...haken zei

Wat een leuk patroon, Karin, ga ik zeker maken, jouw steken zijn altijd welkom, Tineke

Debbie zei

Hallo Karin,

Super mooi en makkelijk patroon...net een week geleden begonnen met haken en had hem in een paar uur klaar. Ga er nog een aantal maken voor de actie...het is een mooie actie en super te doen met dit patoon.

Groeten Debbie

Els Niewold zei

Ik heb vanmorgen deze muts voor mijn dochter afgemaakt, ze is er helemaal blij mee! Dankjewel.
Nu zou ik met deze steek ook graag een col voor haar haken. Maar hoe moet ik dan beginnen?

Groetjes Els

Anoniem zei

Hi! Leuke site met mooie patronen! Neem ook eens een kijkje op http://:www.haakpatronen.net

Anoniem zei

Ik vind het een prachtmuts en wil hem zelf graag maken voor de dochters van een vriendin. Nu heb ik echterhele mooie wol voor haaknaald 3,5 gekocht en zijn de kinderen 4 en 6 jaar. Wat raad je me aan, waar kan ik het aanpassen voor hun maat? Groetjes, Saskia

Ina zei

Hallo Karin,

Ik heb een vraagje over het Babymutsje ripple patroon, bij toer 2 staat: 2e toer: haak 3 lossen (=1e stokje) *sla 1 steek over, haak in de volgende steek

1 stokje-2 lossen-1 stokje (ziet er uit als een V)*

Herhaal tussen * en * tot je rond bent en eindig met een stokje in de basis van van 1e stokje,

haak nog 2 lossen en sluit met een halve vaste op het 1e stokje (7 keer een V gehaakt).

Ik heb dan echter 14 keer een V gehaakt en wel steeds een steek over geslagen. Weet jij war ik fout doe?

Heel erg bedankt voor je reactie!

Groetjes,

Ina

Karin zei

@Ina
Heb je (1 stokje, 2 lossen, 1 stokje) wel in 1 steek gehaakt?

Ina zei

Beste Karin,

Dat heb ik exact gedaan ja. 1 stokje, 2 lossen er boven op en weer een stokje en dat in dezelfde steek. Ik krijg echter 14 tussenruimtes...

Gr. Ina

Karin zei

@Ina
Waarvan er 7 een V vormen.
Meer kan ik er niet van zeggen.
Misschien doorgaan met de volgende toer en kijken hoe je uitkomt?
Succes!

Ina zei

Hallo Karin,

Klopt inderdaad 7 ervan vormen een V. Maar ik begrijp dus dat de andere 7 tussenruimtes ook in deze toer horen..? Dan gaat het gewoon goed, sorry hoor. Ik was er nogal onzeker over.

Hartelijk dank voor je reacties!
Je hebt een super leuk blog, ga zo door!

Groetjes,

Ina

Benim dünyamdan zei

this is so lovely, I really would lilke to make this for my 6 year old doughter, is there any english pattern avaliable?

Karin zei

@Benim

http://www.toastyfrog.net/2009/12/25/baby-ripple-hat-crochet-pattern/

Hulya Samhu zei

Thank you so much