zondag 28 juli 2013

Pannenlap "Om het hoekje" - patroon

Een hele eenvoudige, maar leuke kleurrijke pannenlap.
Ik heb deze al eerder gemaakt n.a.v. dit patroon.
Nu dus in het Nederlands:


Patroon:

Haak 12 lossen, sluit met een halve vaste tot een ring in de 1e losse. 
Haak 1 losse en haak in de ring 25 vasten, haak 1 halve vaste boven op de 1e vaste 
(je hebt het lusje gehaakt)

Haak 1 losse, haak achtereenvolgens 5 vasten, haak 3 vasten in 1 vaste (hoekje), 
haak achtereenvolgens 5 vasten. 

Haak 1 losse, keer, haak achtereenvolgens 6 vasten, haak 3 vasten in 1 vaste (hoekje),
 haak achtereenvolgens 6 vasten.

Haak 1 losse, keer, haak achtereenvolgens 7 vasten, haak 3 vasten in 1 vaste (hoekje), 
haak achtereenvolgens 7 vasten.

Haak 1 losse, keer, haak achtereenvolgens 8 vasten, haak 3 vasten in 1 vaste (hoekje), 
haak achtereenvolgens 8 vasten.

Zo haak je dus een aantal toeren, waarbij het aantal steken steeds met 1 oploopt.
Wissel met kleuren (of niet) naar eigen inzicht.

Als je de pannenlap groot genoeg vindt, haak je nog een toer vasten er om heen in de kleur van het lusje.

Hecht af.





Ik heb gehaakt met haaknaald 4,5 mm
en Paris van Drops.

Photobucket

11 opmerkingen:

Mir zei

wat een gezellige pannenlappen. Op mijn blog van een poosje geleden staan er ook een paar. Samen met mijn zus hebben we een paar pannenlappen van ruim 40 jaar geleden "ontleedt" om uit te rekenen hoeveel vaste en stokjes we moesten haken. Mijn zus had ze als 10 jarige voor mij gemaakt, maar ze was even kwijt hoe ze dat toen gedaan had. Nu zag ik jouw leuke pannenlappen met een nederlands patroon. Super, die ga ik zeker nog een keertje maken. leuk!
groet, Mirjam
http://mirquilt.blogspot.com

Jeannette zei

Hartstikke leuk Karin, ik ben nog steeds van plan om ze te maken, die ik nu heb zijn denk ik al 40 jaar oud en hebben de vorm van een jurkje, een tante had ze voor mij gemaakt, bedankt voor het delen, het komt vast van pas, groetjes Jeannette

Mara zei

Wat een leuke!

Lianne zei

Wat leuk, bedankt voor het patroon.

Amber zei

Mooi in die gezellige kleuren. Dank je wel voor het Nederlandse patroon.

Fijne dag verder, Margaret

Karin zei

Leuk om te zien dat mijn oude pannenlappen welke ik in de jaren 70 gehaakt heb nog steeds in trek zijn. Haken is echt tijdloos. Leuk!!

Sandra zei

Leuk...heb wat drops besteld, en ga ze ook maken!

Anoniem zei

Hoi Karin

Zelfs je pannenlappen zijn een feest om naar te kijken :)

Dank je wel voor de moeite ons de Nederlandse beschrijving te bezorgen!

Groet Mieneke

Muisje zei

Wat een vrolijke pannenlappen.

Van Gogh Olieverfschilderijen zei

Wat een lieflijke kleurtjes! Succes!

Frans R. zei

Hallo Karin,
Erg leuk, die pannenlappen. Ik heb er al verschillende gemaakt.
Bedankt voor het patroon en je mooie site.
Groetjes,
Francine