vrijdag 25 april 2014

Telefoonhoesje met een beetje PIPspiratie

Dit is zo'n heerlijk haakwerkje, 
waarvan je geen idee hebt hoe het eindigt.
Een telefoonhoesje dus.



Ik heb het gehaakt met diverse kleuren katoen van
Catania en Phil Coton 3.
Verder heb je nodig:
Haaknaald 3,5 mm.
Een grote gladde knoop
Naald

Omdat er nogal wat verschillende telefoons (moet ik het nog wel telefoons noemen?)
zijn, is de omschrijving wat algemener.
Ik heb gehaakt met haaknaald 3,5 mm, maar als je los haakt, kan je gerust
een kleinere haaknaald nemen, want dit haakwerk moet strak en compact worden.

Beschrijving voor mijn telefoon:
Haak 18 lossen
haak in de 2e losse vanaf de naald een vaste en haak in elke volgende losse een vaste (17 vasten).
Keer.
Haak 1 losse, haak weer 17 vasten.
Zo haakte ik 32 toeren met 17 vasten
Ik wisselde af en toe van kleur en haakte wat fantasiesteken.
Doe wat je zelf kunt en leuk vindt.
Belangrijk is dat je in principe vasten blijft haken.
Het lapje werd iets groter dan mijn telefoon, d.w.z. aan alle zijdes was het 1/4 cm groter.
Ik haakte zo nog een ander lapje, voor de achterkant.

Voor jouw telefoon zal je dus zelf moeten uitvinden hoeveel lossen/vasten en toeren je moet haken.


Dat krijg je nou altijd: het krult om!

Even blocken dus!



Op maat spelden, nat spuiten en laten drogen, na een dag geduld 
heb je mooi strak haakwerk en kan je verder....

Die dag wachten kan je mooi gebruiken om je borduurvaardigheden weer eens af te stoffen.

Om eerlijk te zijn, heb ik zelf veel uitgeprobeerd op deze lapjes, 
maar ook veel afgekeurd en weer uitgehaald. Borduren is echt nog wel een uitdaging!
Van wat overbleef zie je een paar details:

 


Leef je uit en ontdek de leuke mogelijkheden van borduren op haakwerk.

Wat betreft de achterkant heb ik me niet zo druk gemaakt.
Gewoon goed vastgeknoopt, je ziet er straks niets meer van:



Oké, dat zit goed vast!

Nu het sluitwerk!

Voor de lus haak je 35 lossen, haak in de 20e losse vanaf de naald een vaste,
haak verder vasten tot einde lossenketting en hecht af.
Met een nieuwe kleur haak je vasten rondom, neem daarbij alleen de buitenste lus op, 
zo blijft de 1e kleur zichtbaar. Hecht af.
Op de lus heb ik een simpel rijgsteekje geborduurd.

Bepaal de plaats van de knoop op de voorkant ten opzichte van de lus aan de achterkant.
Naai ze allebei vast.

 


 Neem een gladde knoop. Dat werkt bij openen en sluiten makkelijker!

Nu haak je langs de zijkanten en onderkant van de lapjes vasten.
In de hoeken haak je 3 vasten in 1 steek.

Leg de 2 lapjes met de verkeerde kanten op elkaar en naai ze aan elkaar vast 
met een opvallende andere kleur. Ik heb zelf wit gebruikt.
Langs de opening van het hoesje heb ik dezelfde steek ook gemaakt



Werk de laatste draadjes weg.

Dat is alles.
Telefoon kan er in!

Met een klein beetje PIPspiratie....




Photobucket

29 opmerkingen:

Bianca zei

Leuk karin...die gaat weer in en op me wat te doenlijstje! fijne dag xxx Bianca

Floortje zei

Dat ziet er vrolijk en zomers uit! Erg leuk geworden.
Fijn weekend! Groetjes, Floortje

Lisa zei

Die sehen total schön aus, muss ich mir merken.
Ich wünsch dir ein schönes Wochenende.

Lisa

Corine zei

Leuk, vrolijk hoesje is het geworden, Karin!

Fijn weekend!
Groet, Corine

Galera zei

Muy bonito y original.me gusta

YvonneP zei

Hoi Karin die ziet er vrolijk uit. En wat zo'n borduursteekje al kan doen he.
Fijne Koningsdag.

blauwruitje zei

Wat een leuk hoesje!

Lisanne Multem zei

Super vrolijk hoesje! Erg leuk, Fijn weekend! groetjes Lisanne
draad en praat...

Daniëlle Kok zei

Wauw! Super leuk!!!
Bedankt voor het delen!
Ik ga binnenkort aan de slag :-)
Liefs Danielle
ahappymess.blogspot.nl

E Strea Chikitu zei

Dat heb je weer leuk gemaakt! Best nog een gepriegel met dat borduren denk ik ;-)

Antoinette zei

Wauwwwwww Mooiiii !

Sanne zei

Heel mooi gemaakt dit hoesje!

Amber zei

Heerlijk werkje lijkt me dit. Ik heb al een tijdje geen telefoonhoesjes meer gehaakt. Door jouw voorbeeld krijg ik er ook weer zin in. Dank je voor het patroon.

Fijne koningsdag, Margaret

Monique van den Berg zei

Leuk weer dit typische "Aan de Haak" hoesje.

Groetjes, Monique

Marjo zei

Supermooi

Liefs
Marjo

Chantal van HaakBrei-n zei

Vrolijk hoesje, erg leuk!

dane zei

très jolie pochette de portable très colorée c' est adorable bravo a bientôt biz

Hip met Kleur zei

War enorm leuk weer!
Een hoesje maar dan voor mijn tablet staat hier al lange tijd op mijn lijstje, toch maar eens aan beginnen!

acupofpaper zei

Die is leuk zeg, die gaat op mijn te doen lijstje :).

snoopydog zei

Beautiful burst of colours and stitch! Fabulous!

www.tbezigebijtje.blogspot.com zei

Wow, wat mooi en lekker in Pip stijl (veel kleur, ik hou er van;)

Bedankt voor het delen!

Groetjes,
Miriam
't Bezige Bijtje

Carla zei

wat een leukerd!

Teresita zei

muy bonito!!!

angelique kort zei

Prachtig, wat heb je dat ontzettend mooi gedaan.
Groet Angelique

Marijke zei

Wauw dan voor het delen van dit prachtige patroon.

Francis zei

Heel erg leuk!

Groetjes, Francis

jenneke zei

GE-WEL-DIG ♥♥♥ de gehele kleurencombi.... ik deel dit bericht op publieke FB site
gr jenneke
https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl

Sabine zei

Leuk gemaakt!

Yvonne zei

Hallo Karin, ik kwam jou leuke telefoonhoesje tegen maar nu zijn de afbeeldingen verdwenen?
groetjes Yvonne