dinsdag 7 februari 2012

Gehaakte muts met klep


Ik heb gebruik gemaakt van
Let op: Ik heb aanpassingen gedaan
en heb er een klep aan gehaakt!

Ik heb gehaakt met haaknaald 6 mm en
100 gram (= 140 meter) Robin Chunky 100% acryl.

Patroon:

Muts:

1e toer: 
Haak 4 lossen.
Haak 11 stokjes in de 1e losse (= 12 stokjes)

2e toer:
Haak 3 lossen (=1e stokje),
haak 1 stokje in dezelfde steek,
*2 stokjes in de volgende steek*
Herhaal van * tot * tot je rond bent,
sluit aan met een halve vaste boven op het 1e stokje
(=24 steken)

3e toer:
Herhaal de 2e toer
(= 48 steken)

4e toer:
Haak 3 lossen (=1e stokje),
haak stokjes en meerder verdeeld over de ronde
een aantal keren zodat je eindigt met 56 stokjes.
(= 56 steken)

5e toer:
Haak 3 lossen (= 1e stokje),
haak een dubbel reliëfstokje voor in de volgende steek,
*1 stokje op volgende steek, 1 dubbel reliëfstokje  voor om volgende steek*
Herhaal van * tot * tot je rond bent,
sluit aan met een halve vaste op het 1e stokje.

6e toer:
Ga met een halve vaste naar de volgende steek.
Haak 3 lossen (= 1e stokje),
haak een dubbel reliëfstokje voor om de volgende steek
*1 stokje op de volgende steek, 1 dubbel reliëfstokje  voor om volgende steek*
Herhaal van * tot * tot je rond bent,
sluit aan met een halve vaste op het 1e stokje.

Herhaal de 6e toer tot je bijna de gewenste lengte hebt.


Rand:

*Haak 1 losse, haak 1 vaste in dezelfde steek,
haak verder in elke steek een vaste tot je rond bent.
Sluit aan met een halve vaste in de 1e vaste*
Herhaal van * tot * nog 2 x
Je hebt 3 toeren vasten gehaakt.
Hecht af. (dit is midden achter)

Klep:

Vouw de muts vanuit midden achter dubbel.
De andere kant is dus middenvoor, ga 12 steken naar rechts
en hecht daar aan in de voorste lus van de steek.
(In de achterste lus haak je later pas.)
Haak 2 lossen (=1e halve stokje)
Haak nog 23 halve stokjes, ook in de voorste
lussen van de steken. Draai je werk en haak 24 halve stokjes 
in de lussen die nu voor liggen, maar daarnet
nog de achterste lussen waren. Sluit aan met een
halve vaste op het 1e halve stokje.

*Haak 2 lossen en haak weer een rondje met halve stokjes,
nu wel door beide lussen.
 Sluit aan met een halve vaste op het 1e halve stokje.*
Herhaal van * tot * nog een keer.

Haak 1 losse. We gaan nu de twee lagen samen haken met
achtereenvolgens: 2 keer 1 vaste, 2 keer een half stokje, 
16 keer een stokje, 2 keer een half stokje en 2 keer 1 vaste.
Hecht af.

Houdt de goede kant voor je.
Hecht aan rechts naast de klep op de 1e steek
van de muts. Haak 1 losse.
Haak nu een rand vasten langs de klep.
Eindig aan de andere kant van de klep 
met een halve vaste op de 1e steek van de muts.
Hecht af.


Voor een beschrijving van de Col met Capuchon:
KLIK HIER




Photobucket

38 opmerkingen:

♥ Jann-Will ♥ zei

Erg leuk Karin, ook mooie foto's!

Ik maak hem maar niet voor mezelf, want mutsen en ik gaan niet samen :-)),

Groetjes Wilma

Lelo Juweeltjes zei

Coole muts Karin! zeer mooie steek, moet ik onthouden.

Rianneshaaksels zei

Mooi! :D

Just-Do zei

Hele mooie muts! Leuk gevonden om die klep eraan te haken.
Veel plezier op Terschelling!

Lief en Mooi zei

Wat mooi, staat je goed en wat lief dat je steeds je patroon voor ons uitschrijft! Dank je wel, die wil ik ook eens proberen.

Claire zei

Er mooi, prachtige steek ook! Ziet er heerlijk warm uit! Groetjes, Claire

*Manja* zei

Sehr schick!
Danke, für die Anleitung.;O)
LG,*Manja*

Saskia Laan zei

wat een mooi patroon. ik heb deze winter 3 mutsen gehaakt maar allemaal vind ik ze net niet mooi, maar blijf proberen :) bedankt!

1968deWinkel zei

Wat een heerlijke foto's met een hippe muts en warme sjaal. heeeel leuk, handig met je patroon! fijne dag nog en groetjes Paula

Jolanda zei

wat een mooi muts en dat klepje eraan maakt hem nog mooier.
ga j patroon weer even mee nemen en in me patroon mapje doen.

Willy zei

Ik moest de laatste dagen nog aan jou en je kol denken, dat je daar nu wel veel plezier van zult hebben. Nu heb je ook nog een heerlijke warme muts/pet gehaakt en die staat je ook heel erg leuk. Fijne tijd op Terschelling!
Groetjes

Debby zei

Oh mooi je muts! Erg stoer!

Terschellig... zwijmel, daar gaan we de zomer weer naar toe.
Zijn net een paar weken terug weer een weekend geweest.
Hele fijne tijd daar! & geniet!

Tante Titi zei

hoi karin

wat een mooie muts zeg!

Het Voske zei

Heel erg mooi!

Groetjes Ria

Small Things zei

I love the hat! And the scenery is wonderful!

lindevrouw zei

Heel mooi! Staat je goed Karin! groetjes Joke

Monique zei

Wat een leuke muts! Bedankt voor het patroon.

Groetjes, Monique

Atelier Eigenhandig zei

Een mooie muts, bedankt voor 't uitschrijven van het patroon.

Groetjes van Janny.

Fan sels zei

Wat een geweldige muts en heel gaaf met die klep. Ik wil hem ook!!
Dank voor het patroon.
Groetjes, Truus.

Suzanne zei

Hij is erg leuk geworden, past goed bij het weer.

gr Suzanne

Zomaareenmoeder zei

O leuk ook een patroon!
Ik zag de muts al voorbij komen op je facebook maar ik ben erg blij met een patroon, dan kan ik hem gaan haken. Die kol is ook erg leuk trouwens!
Dank je voor het delen:)

Groetjes, Lineke

Soleil zei

Hello, Karin! I like your blog!
And I’m passing on to your blog “The Versatile Blogger” award if you wish to accept it. Take a look here on my post about it:
http://olgasoleil.blogspot.com/2012/02/one-more-award.html
Have a nice day!
Olga ☼

saffiertje zei

hoi karin, wat een super leuk set heb je zo bij elkaar gemaakt!!!! heb ze gesaved en ga ze ook nog maken na mijn granny kussens die er nog liggen...
thanx voor deze geweldige tutorials!!!!

Anoniem zei

Hoi Karin,
Wat een leuke muts!
Ik ben vol goede moed aan de muts begonnen, maar ontdek opeens dat er een steek in het patroon staat die ik niet ken... Het dubbele reliëf stokje.. Heb je daar een uitleg van?
Hartelijke groeten,
Roos

Anoniem zei

wat een mooie combi,ik ben ze niet tegengekomen op het zo koude terschelling.....

TwoLuLa zei

Hi! Carol and I at TwoLuLa love to visit your blog. It is always so inspiring! We have given you the Versatile Blogger award. Please see our post at http://twolula.blogspot.com/2012/02/we-are-sooooo-excited.html

Cynthia

Diemie over haar toeren zei

Ooh wat een leukerd!
Misschien maak ik hem ook nog wel :)
En zo leuk in combinatie met je capuchon-col.
Heb een fijn weekend, Karin! xx

Seurasaari zei

Ciao, ti aspetto sul blog per una sorpresa... Lara

"ALSIVA" zei

Please visit my blog, there's a bonus for you. Thanks Alsiva.

TIO zei

je hebt een award van mij gekregen, kijk maar op mijn blog!

Vietje zei

Ik gaf je een award!! Check je even http://vietje.blogspot.com/2012/02/award.html
Veel plezier ermee!!!

tim en lucas zei

Hay Karin

Ik ben heel slecht in patronen. Joun muts is de eerst die ik van een patroon maak. Helaas ben ik afgehaakt bij de klep. Met wat YouTube filpjes en een hoop geklungel is er toch een klep uit gerold. Ook heb ik iets fout gedaan met de steek waardoor ik rechte kabels heb gekregen. Al met al is hij geslaagd. bedankt .

SusannenSo zei

Oh wat een leuke muts! Dank je voor het delen van het patroon, deze ga ik zeker maken!!!

Frieke zei

Hoi Karin
Leuke muts! Ik wil er ook een maken, maar heb wol die dunner is.
Er staat een symbool van breipennen 3,5 of 4 op en de lengte van de bol (50 gr) is 110 meter.
Kun je me een tip geven hoe ik dit kan aanpassen? Ik heb wel veel gehaakt, maar dat is alweer een hele tijd geleden!
Groetjes, Trudie

debby de boeck zei

Mooie muts maar ik zit met een probleem. Bij het begin moet ik van 48 naar 54 steken gaan , moet ik dan per 6 steken vermeerderen zoals het patroon of per 8 steken ?

Karin zei

@debby de boeck
Je hebt helemaal gelijk Debby.
Hier heb ik een fout gemaakt, er klopt niets van. Je bent de eerste die het meldt (na zo'n lange tijd). Dank je wel!!! Ik ga de beschrijving veranderen.

Anoniem zei

Ik ben bij de 4de toer aangekomen .ik ben om de 6 gaan meerderen maar ik kom niet goed uit. Bij hoeveel moet je nu meerderen? Ik kom er niet uit. Kunt u mij helpen. Groet Yvette

Karin zei

@ Anoniem
Een voorgangster van jou had laatst ook al een vraag hier over gesteld. Ik kwam er achter dat er een fout in mijn patroon stond. Ik heb het inmiddels veranderd bij de 4e toer. Misschien heb jij nog de oude versie (uitgeprint?).
Sorry voor mijn slordigheid. Ik hoop dat je er uit komt.
Groetjes
Karin