zaterdag 9 oktober 2010

Pompoensoep


Het is weer tijd voor pompoensoep. 
En zeg niet, dat je het niet lekker vindt. 
Want dan heb je dit nog nooit geproefd.
Ik geef je hier het recept van de 
aller lekkerste pompoensoep!!
Je hebt nodig:


1 pompoen (deze pompoen woog 1300 gram)
2 winterwortelen,in plakjes
1 prei, in ringetjes
2 stengels bleekselderij, in plakjes
2 uien, gesnipperd
2 teentjes knoflook, gehakt
2 theelepels kerriepoeder
Tijm
Laurierblad
1,25 liter tuinkruiden bouillon
Olijfolie
Peper en zout
Citroen
Creme fraiche
Bieslook

Zo maak je de soep:


Verhit in een grote pan de olijfolie en fruit de ui en knoflook glazig. 


Voeg kerriepoeder toe. Laat het 1 minuut meebakken.


Voeg toe: Bleekselderij, prei, wortelen en pompoen. 
Roerbak 5 minuten.


Voeg de bouillon, tijm en laurierblad toe. Breng alles aan de kook.


Zet het vuur lager en laat de soep een half uur zachtjes koken.
Verwijder het laurierblad.


Maak  met de staafmixer een gladde soep.


Breng op smaak met peper en zout en wat sap van een halve citroen.
Roer een schep creme fraiche door de soep.


Serveer de soep in een kom of bord. 
Doe in het midden een klein lepeltje creme fraiche. 
Garneer de soep met bieslook.
Had ik al gezegd, dat deze soep lekker is?


Photobucket

19 opmerkingen:

Irene Jongbloed zei

op het menu vandaag bij ons stond ook pompoensoep...een simpele variant maar super lekker.
Er liggen nog een paar grote pompoenen te wachten om gesneden de vriezer in te gaan ...genoeg voor een jaarlang lekker soep.
bedankt voor je lekkere recept,die ik zeker de volgende keer ga meken.
Groetjes Irene

Petra zei

yammie!!! dat klinkt goed en dat ga ik deze week zeer weker maken! Dank je voor het recept en de foto's! Groetjes, Petra

jellina-creations zei

Karin, bedankt voor je recept, hier ligt al een paar dagen een pompoen te wachten om 'gesoept'te worden maar kon nog geen lekker recept vinden... deze ga ik maandag maar eens proberen!

Maria zei

I love pumpkin soup - summer and winter - yummo!!!!!

The Garden Bell zei

Colorfully de-lish.

Rebecca zei

Oh wat jammer dat het zondag is. Echt leuk om op een dag als vandaag te gaan maken. Bedankt voor je recept. Ga ik van de week mee aan de slag. Zin in! Hmmm

susie zei

Jaja en ze ziet er ook lekker uit ! Ik doe ook kerriepoeder in mijn pompoensoep maar geen room of citroen dus dit ga ik de volgende keer eens uitproberen.
Bedankt om het recept mee te delen.
En Karin .....
tegen welk uur moeten we bij jou zijn voor die lekkere soep ?? :)

groetjes , Susie

willy zei

Lekker, jammie! Ik heb het gisteren ook gemaakt en meteen ook een pompoentaart. Komt nog op mijn blog, dan kun je 'm ook proberen. Die lust je vast wel. Jouw recept voor de soep ga ik ook opslaan voor een volgende keer.
Fijne haakdag,
groetjes Willy

Anna Martijne zei

Wauw, wat een heerlijke variant op pompoensoep. Deze ga ik zeker eens maken, zal allicht veel lekkerder smaken dan wat ik gewend was. Ik deed alleen een ui fruiten en een beetje kerriepoeder, maar dit slaat alles!
Dank je wel voor het delen van je recept.
Het water loopt me nu al in de mond.

Jody zei

Heerlijk, pompoensoep!
Ik ben in de herfst jarig en iedereen die op mijn verjaardag komt weet altijd dat er dan 's avonds een grote pan pompoensoep-naar-eigen-recept op tafel komt. Zó lekker!

lindevrouw zei

Hoi Karin,
Dat ziet er goed uit! Begin al te watertanden...Ga het zeker gauw eens proberen...Ben dol op soep!
groetjes Joke

P.S. Bedankt voor je recept!

Francien zei

Je zorgt weer goed voor ons Karin...lijkt me een heerlijk recept..en van de mooie foto`s krijg je er ook meteen trek in.....ga het zeker in de komende tijd uitproberen...bedankt...groetjes Francien.

Mrs Twins zei

Good healthy meal Karin!
Thanks for stopping by.
I loved your heart mosaic!
hugs Suex

Anja zei

Lijkt me een heerlijk recept Karin, ik heb nog nooit pompoen gegeten moet het toch maar eens proberen , prachtige foto's ook :))

snoopydog zei

Hello there Karin! Love your colourful recipe post. I DO love pumpkin soup and I love your heart mosaic too. Hope you have a good week. Ros

els zei

Dit ga ik zeker proberen, het ziet er heerlijk uit. Fijne week.

Kimbles zei

Thank you Karin, that soup looks delicious! I am a real soup person!

LOTJE zei

LIEVE KARIN

IK WEET HOE LEKKER JOU BIJZONDERE SOEPJES ZIJN, DUS ZAL DEZE OOK WEL WEER LEKKER SMAKEN ZOALS JIJ HET ZEGT.
HET ZIET ER IN IEDER GEVAL HEEL LEKKER EN GEZOND UIT ALLEMAAL, OF IK HEM OOIT MAAK IS DE VRAAG WANT IK BEN EEN HELE LUIE KOK MAAR DAN KOM IK HEM WEL EEN KEER BIJ JOU ETEN HAHAHA

LIEFS LOTJE XX

sillie zei

hmm die van jou ziet er ook heel lekker uit..... ik kook een variant met spekjes, 2 hete pepertjes en een handvol gebroken spagettie op het laatst en idd een kloddertje room hmmmm zaaaalig( zonder extra andere groentes dus)