donderdag 6 juni 2013

Babydekentje voor Casper

Een nieuw babydekentje.
Gemaakt voor onze lieve buren, die een zoon/broertje hebben gekregen.


Het dekentje meet ongeveer 75 cm x 90 cm,
 is gehaakt met Paris van Drops
  en je hebt er 650 gram van nodig.
Dat is het totale gewicht, wat het per kleur is, is lastig aan te geven.
Je hebt haaknaald 5 en haaknaald 5,5 nodig.

Wat betreft af- en aanhechten, kijk naar de methode, die ik
HIER bij de tips beschrijf.

Patroon:

Met haaknaald 5 mm
1e toer: Haak 4 lossen (= beginring en 1 stokje), haak 11 stokjes in de 1e losse (= 12 steken)

2e toer: Haak 3 lossen (= 1e stokje), haak een stokje in dezelfde steek, haak in elke volgende steek 2 stokjes (= 24 steken) Hecht af zoals op mijn blog beschreven.

3e toer: Hecht een nieuwe kleur aan volgens de methode genoemd in mijn tip. Haak 1 stokje, 2 stokjes in de volgende steek, * 1 stokje in volgende steek, 2 stokjes in volgende steek *.  Herhaal van * tot * tot je rond bent,  sluit met een halve vaste boven op het 1e stokje (= 36 steken)

4e toer: Haak 3 lossen (= 1e stokje), 1 stokje in volgende steek, 2 stokjes in volgende steek, *1 stokje in volgende steek, 1 stokje in volgende steek, 2 stokjes in volgende steek* Herhaal van * tot * tot je rond bent (= 48 steken) Hecht af zoals op mijn blog beschreven.

5e toer: Hecht een nieuwe kleur aan. Haak op elke steek een vaste, sluit met een halve vaste boven op de 1e vaste.

6e toer: Haak 1 losse, haak in dezelfde steek een vaste, haak in elk van de volgende 6 steken 1 vaste,  *haak in de volgende steek een half stokje, in de volgende steek 1 stokje, in de volgende steek 3 stokjes (= hoekje), in de volgende steek 1 stokje, in volgende steek een half stokjes, in elk van de volgende 7 steken 1 vaste * Herhaal van * tot * tot je rond bent en sluit met een halve vaste boven op de 1e vaste.

7e toer: Haak 1 losse, begin in dezelfde steek met * haak in elk van de volgende 7 steken 1 vaste, haak in de volgende steek een half stokje, in de volgende steek 1 stokje, in de volgende steek 1 stokje, in de volgende steek 3 stokjes (= hoekje), in volgende steek 1 stokje, in volgende steek 1 stokje, in volgende steek een half stokje *.  Herhaal van * tot * tot je rond bent en sluit met een halve vaste boven op de 1e vaste.

8e toer:  Haak 1 losse, haak in dezelfde steek een vaste, haak in elke steek een vaste, waarbij je in de hoekjes (op de middelste van de 3 stokjes, waarmee je in de vorige toer het hoekje maakte) 3 vasten haakt.
Hecht af.



Op de buitenste rand van de cirkel haak je met haaknaald 5,5 een extra randje. Je neemt hiervoor dus een iets grotere haaknaald, want het mag niet te strak worden, dan zou je haakwerk kunnen gaan trekken/bobbelen. Je houdt het haakwerk met de goede kant voor je, de draad aan de achterkant. Steek tussen 2 stokjes (vlak onder de vaste van toer 5) in het gaatje je naald naar achteren en trek de draad op, je haakt daarna tussen elk stokje, langs de rand van de cirkel een ketting van lossen, met steeds het haakwerk ertussen, je krijgt zo een opgehaakte cirkel van lossen, die dus vast zit op je haakwerk. Eindig in de steek waar je begon.  Knip de draad op 10 cm aan de achterkant af en trek ‘m naar de voorkant. Steek  de draad over de laatst gehaakte lus weer naar de achterkant. Trek het draadje van de 1e steek neer de bovenkant en steek de draad over de lus van de laatste steek, maar wel in hetzelfde gaatje, naar achteren. Als het goed is zie je nu bijna niet waar de cirkel begint en eindigt.


Haak 12 vierkanten en block ze mooi vierkant en plat.
Ze worden 4 x 3 aan elkaar gehaakt.
Daarvoor ga je als volgt te werk:
Begin zoals aanhechtmethode op mijn blog.
Neem een nieuwe kleur en begin # in  de middelste van 3 hoekvasten: (2 stokjes samengehaakt,  3 lossen,  2 stokjes samengehaakt), *1 losse, 1 steek overslaan,  2 stokjes samengehaakt *. Herhaal van * tot * 7x, dan ben je bij de hoek. # Je herhaalt dit alles vanaf # tot # tot je rond bent en sluit met een halve vaste op de 1e samengehaakte stokjes. Hecht af.
Neem je 2e vierkant en haak een zijde als in de vorige regel beschreven. In de hoek haak je 2 stokjes samen, haak 1 losse, pak je 1e vierkant erbij en haakt weer een losse, maar dan om de 3 lossenboog van dat 1e vierkant, haak 1 losse en haak 2 stokjes samen in dezelfde hoek als daarnet van vierkant 2, haak 1 losse, maar om de volgende 1-losse boog van vierkant 1, sla 1 steek over op vierkant 2 en haak 2 stokjes samen.                                                                                                                                   
Okeeeee, het is best lastig te omschrijven. Je haakt dus eigenlijk hetzelfde als bij vierkant 1, maar nu gebruik je de lossen om te verbinden met het 1e vierkant. In de hoek haak je dus 2 stokjes samen, 1 losse, dan 1 losse om de hoek van het vorige vierkant, 1 losse en weer 2 samengehaakte stokjes in dezelfde steek als daarnet.


Ik hoop dat je het begrijpt en zo de 12 vierkanten aan elkaar kunt haken.

Haak met dezelfde kleur nog een rand om de hele deken: 2 samengehaakte stokjes in de opening, 1 losse, 2 samengehaakte stokjes in volgende opening, 1 losse enz enz. In de hoek  haak je (2 samengehaakte stokjes, 3 lossen, 2 samengehaakte stokjes).
Daarna kan je nog met een aantal kleuren extra randen er omheen haken (zoals ik net beschreef)
om de maat te krijgen, die je wenst.

Veel succes!


Voor het lieve zusje van de prachtige baby heb ik een poncho gehaakt:


 

Het patroon hiervan vind je bij

Blijf aan de haak!    

Photobucket

42 opmerkingen:

Claire zei

Prachtig!!!!! Zowel het dekentje als de poncho.... Heerlijk kado om te geven, maar ook om te krijgen!! Groetjes, Claire

Rita Janssen zei

Wat een prachtig dekentje om cadeau te krijgen en dan nog wel met liefde gehaakt :) daar zal dat ventje zich zeker thuis in voelen!
Groetjes, rita.

Marianne haakt en naait zei

Heel mooi! Prachtige kleuren en bedankt voor de uitleg!

Amber zei

Wat een mooi dekentje. Daar heb je de buren vast blij mee gemaakt. Wat lief van je om ook een poncho voor het buurmeisje te haken. Dan is het voor haar ook echt feest.

Groetjes, Margaret

Judith zei

Daar heb je veel uren werk ingestoken. Een geweldig kraamcadeau, heel mooi! Waren ze blij? Vast wel, kan niet anders

Sandra zei

erg mooi ziet er goed uit

De KnutselFrutselOma zei

Wat een prachtig mooi dekentje Karin!
En die poncho is ook zo lief!

je hebt weer flink je best gedaan :-)

Groetjes Ingrid.

Angélique zei

Wat zal Casper een vrolijk mannetje worden, als hij nu al onder zo'n vrolijk dekentje mag liggen ;-) Heerlijk zonnig en zomers!
Ook de poncho voor grote zus is leuk!

jolanda russner zei

Echt heel mooi...en leuk die poncho erbij.

Debbs Haker zei

Prachtig!

Moos zei

Wow die is leuk Karin!!!!!
Dank voor het patroon erbij :-)

Dinaz ♥ zei

Wauw...hij is héél mooi geworden!!!
Ook de poncho ziet er prachtig uit.
Lief hoor!

Groetjes Dinaz ♥

Agi zei

Prachtig! Bedankt voor het patroontje!

Elisabeth Andree zei

Wat een mooie en blije deken heb je gemaakt! Dank je wel voor het patroon!

Jenneke van Maurik zei

helemaal wild van ♥
ook de poncho is gaaf
liefs jenneke

blauwruitje zei

Wat een prachtige deken. Dat heeft vast heel wat uurtjes gekost.

Rinachiyya zei

Oh wat mooi Karin dat baby dekentje en wat lief van je om dat te maken. Vind die leuke poncho ook zo schattig .
Heel veel dank voor de tutorial van het denkentje.
Prachtige kleuren heb je gebruikt.
Groetjes,Yoka

cristina zei

Gorgeous!
I looooooooooove it!
Congrats for this beautiful work!

Antoinette zei

Ohw hoe mooi allebei, je hebt er veel werk aan besteed.
Daar zullen de buurtjes blij mee zijn zeg.

Szydełkowe czary-mary zei

Fantastyczny pled.

Nenette zei

C'est très joli et très coloré, bravo, le bébé et la maman seront contents !

Alike zei

Een hele mooie deken Karin!!Worden vast mensen weer blij van.

Plenty of Presents zei

Wat een kleurrijke cadeau's... Prachtig geslaagd. Fijn weekend! Groetjes paula

Ateljee de Kraal zei

Kleuren van het dekentje vind ik ontzettend mooi,

annamaria magda zei

Hello,
I admire your wonderful things, poncho, blanket for child, they are so cute, and colorful, I like your blog very much.
LOVE,
ania

Liz zei

Beautiful color combo!

Yvonne ;) zei

Hoi Karin, wat zullen de buren blij zijn met zo'n lieve buur, die dat voor ze maakt. Echt weer prachtig wat je hebt gehaakt.

emmel-prutsemieke zei

prachtige kleurencombinatie!!

Sofie zei

Heel mooi zeg en iets wat je zelf maakt is altijd leuk om te geven én te krijgen, niet!!!!

Hélène zei

Hai Karin,
Wat een prachtig, lief dekentje. Ik vind de kleurtjes ook erg mooi.
Fijne dag, Helene

Annelies zei

Oh wat een prachtdekentje! Mijn zoon heet Casper, maar ik heb voor hem net het dekentje met de aqua en olijf kleurtjes met oranje en bruine streep af. Hij is niet zo super strak geworden als die van jou, maar ik ben er erg blij mee. Mijn Casper is nu 5 maanden oud, maar het is een heerlijk katoenen doek geworden om nog een paar maanden onder te liggen en daarna om mee te knuffelen... Dank voor je patroon!

Anoniem zei

I love the colours of your blanket! Could you give me the colour names please? I can only buy Drops online and the colours usually differ a lot from what they really are!
Thank you ever so much, Antoinette

Karin zei

@Antoinette:
The colors are:
red (nr. 12)
orange (nr. 13)
dark turquoise (nr. 10)
light turquoise (nr. 2)
pistache (nr. 39)

Anoniem zei

Thank you ever so much!
Antoinette

zelda zei

Wat een mooie deken. Die kleuren vind ik geweldig!

Ik heb net een post op mijn blog gezet met een link naar een patroon van jou erin.

Ben je nieuwsgierig wat ik van je hartjespatroon gemaakt heb?
Kom dan een kijkje nemen :)

groetjes en een fijn weekend,
Zelda

http://www.zeldascreaties.blogspot.nl/2013/06/gehaakte-hartjesslinger.html

Rianne zei

Hoi Karin! Wat een geweldig blog heb je! Het dekentje ben ik nu aan het maken, maar ik had er een vraag over. In de foto's zie ik 9 vierkantjes, maar in je beschrijving heb je het over 12 vierkantjes. Ik heb er net 9 gemaakt, is het het mooiste als ik er toch nog 3 bij maak? Daarnaast heb ik de vierkantjes gehaakt met een 2,5 mm naald. Is dat normaal, of krijg ik dan problemen omdat het straks te strak zit?

Karin zei

@Rianne
Dank je wel!
Het zijn echt 12 vierkantjes, het dekentje hing over een houten bank om de foto's te maken, dus je ziet ze niet allemaal. Sorry, dat had ik misschien beter moeten laten zien.
Als jij een vierkant dekentje wilt maken, dan kan je bij 9 stoppen natuurlijk.
Als je haakt met haaknaald 2,5 dan heb je misschien ook dunner garen gebruikt en wordt het dekentje kleiner.
Mocht je nog meer vragen hebben, stuur me dan een berichtje via het contactformulier boven aan mijn blog, dat "praat" wat makkelijker.
Groetjes
Karin

Marloes Westerman zei

Hallo Karin,
Zwanger van mijn 2e zoon heb ik besloten dit prachtige babydekentje na te maken.
Ik kom er nu bij het 8e vierkantje achter dat ik bij alle vierkantjes de 7e toer heb overgeslagen oeps :-) Volgens mij niet meteen een ramp dus ik ga gewoon zo door. Bedankt voor je duidelijke patroon! Groetjes Marloes

Karin zei

@Marloes Westerman
Dan krijg je het toch niet mooi vierkant?

Marloes Westerman zei

Het had inderdaad wat vierkanter gekund, maar het wordt wat ingewikkeld om alles weer los te halen dus ik kijk hoe het met het aanhechten eruit komt te zien.

Annemieke zei

Hallo Karin. Ik was meteen weg van dit dekentje toen ik het zag. De kleurencombinatie is zo mooi. Ik heb hem precies zo nagehaakt voor mijn a.s. kleinzoon en hem vandaag aan mijn schoondochter gegeven. Ze was er ontroerd van. Dank je wel voor je prachtige patroon, ik maak vast nog eens wat van je blog.

heather s zei

I love this blanket! However, Google translate makes it very difficult to understand. Do you have a better English version, or can you draw the pattern? Many thanks, heather