woensdag 12 oktober 2011

Aangekleed vaasje

Ik heb een kleurig jasje gehaakt voor een vaasje.
Zo'n prettig-snel-resultaat-haakwerkje.


Helemaal leuk voor diverse toepassingen!

.... met een takje...

... met haaknaalden en schaar...

... met potloden... 
Ook leuk met een waxinelichtje er in!

Het is niet zo moeilijk.
Je hebt nodig:

Glazen potje
...en haakgaren...

Catania
En dan ga je aan de slag met je haaknaald.
Je haakt een ketting lossen, die je sluit tot een ring met een halve vaste.
Zorg dat de ketting niet gedraaid is.
Het aantal lossen kan ik niet aangeven, want  het hangt af
 van de grootte van het potje, het garen, de dikte haaknaald enz. enz.
Meten is weten, dus leg de ring om het potje. Het mag best wel strak zitten.
Haak rondjes met vasten, probeer wat andere steken uit, 
varieer met insteken i.p.v. de "normale" insteek en wissel van kleur.
Of gebruik garen dat zelf van kleur wisselt.
Tussendoor blijven passen of het goed gaat.
Daar waar het potje smaller wordt 
minder je een paar keer verdeeld over de toer, 
desnoods in een volgende toer nog een keer minderen.
Voor de finishing touch verzin je een leuk randje met bijvoorbeeld picootjes of je maakt dit randje:

Het randje: Bobble-Shell Edging
Ga naar Attic24 van Lucy 
voor het patroon van de Bobble-Shell Edging

Je kunt je haakwerk heel simpel houden 
met alleen maar vasten. Achteraf kan je dan nog steekjes borduren, knoopjes of kraaltjes aanbrengen.
Laat je fantasie de vrije loop!
Ik heb kleine strikjes er op gemaakt.

De strikjes zijn als laatste aangebracht.
Zo heb je heel snel een leuk vaasje.
Doet het ook goed als cadeautje.
Een idee voor de komende decembermaand?


Photobucket

36 opmerkingen:

Pleuntje zei

Wat een prachtige kleurencombi. Een leuk cadeautje. groet Petra

Heidi zei

Wat een mooi potje zo en wat een leuk idee. Bedankt voor de duidelijk beschrijving :)

Groetjes Heidi

Marjo zei

Heel mooi en kleurrijk geworden ....

marjo

Willy zei

Hej karin, ik ben hier een tijdje niet geweest en zie weer allemaal nieuw kleurig haakwerk. Wat heb je voor dit potje een leuk hoesje gemaakt en het tissuehoesje uit het vorige blog is ook zo mooi.
Mijn oude vertrouwde weblog is nog steeds gedeeltelijk foetsie :(
Ik ben een tweede blog gestart op hejtjorven.blogspot.com. Je bent welkom. Op het moment ben ik daar in de weer met kerstballen!
Groetjes

little red home zei

Heb je weer leuk gemaakt Karin, lekker allerlei soorten steken door elkaar! En kleurtjes! Ik blijf zelf nog een beetje steken (LOL) bij stokjes en vasten, toch maar eens wat proberen. Groetjes, Anne-Marie

Pink Princess zei

Das helemaal *in* momenteel he? Je ziet ze vaak voorbijkomen, ook wel in winkels enzo. Grappig...

Mevr. Snoeshaan zei

Grappig, ik ben bijna klaar met een omhaakt potje! De jouwe is echt superleuk, mooie kleuren ook, en ik ben fan van de strikjes!

Nadiake zei

zoals gewoonlijk is dit weer leuk leuk leuk! Karin even een vraagje, heb je toevalig een patroontje voor die tissuedoos? groetjes nadiake

Elizabeth zei

Hartstikke leuk gedaan Karin met die steekjes en strikjes. En wat een mooie combinatie van tinten, wow...

Groetjes, ELizabeth

TIO zei

Wat is dat een vrolijk vaasje geworden!

Zaanse Zolder zei

Ik vind het een super idee. Ga het absoluut proberen. Weer een kadootje voor m'n zusje voor 5/12 of onder de kerstboom!

1968deWinkel zei

Leuk hoor en duidelijk beschreven! bedankt en veel plezier met je vaas/potje... gr Paula

MissEbz zei

Leuk!!! Wat een grappig effect al die verschillende steken bij elkaar.
Ik ben ondertussen ook glaasjes aan het verzamelen ;-)

Blessings, Esther

creadientje zei

Heel mooi en een supergoed idee! Kan ik m'n zorgvuldig bewaarde potjes gebruiken ;-)

Evy zei

Erg leuk! Ik ga het ook eens proberen!

Amarins zei

Je brengt me op een idee zeg, leuk voor de dochter, op haar bureau en ook een uitkomst voor alle haaknaalden. Hij is super leuk.
Leuk dat je het ook zo mooi voor ons beschrijft.
Groetjes, Amarins

Ellen zei

Wat ontzettend leuk zo een hoesje! Dit wil ik al zo lang maken, maar ik ben helaas nog niet ervaren genoeg dat ik het uitmijn hoofd kan maken. Veel oefenen dus haha

Gr. Ellen

Petite Fee zei

Super leuk vaasje en erg leuke kleurtjes!
Ik heb ook nog heel veel glazen potjes staan en ben ook al heel lang van plan om dit te maken. Maar dit is wel weer zo'n leuk en snel tussendoor werkje.

Groetjes, Liane

dutch sisters zei

Wat een gezellig vaasje, altijd leuk om kado te geven. Bedant voor het idee!

Moos zei

Leuk gedaan meid!

Dat wordt dus aan iedereen uitleggen waarom ik allemaal potjes loop te verzamelen die bestemd waren voor de glasbak hihihihihihi!

Groetjes Moos

Carina zei

Ziet er super uit, leuk!!
groetjes Carina

Marga zei

Hallo Karin.
Leuk ideetje. En leuke kleurtjes.
Fijne dag.
Groetjes Marga

Seurasaari zei

E' davvero un bel lavoro, i colori sono molto belli e fanno allegria, come nel tuo lavoro recedente che trovo meraviglioso. BRAVA, molto brava. Lara

Seurasaari zei

Scusa, alla parola PRECEDENTE manca la "P"

☼Carolina Artesanías☼ zei

° ♥ ° ♥ °
NICE!!
° ♥ ° ♥ °

Anoniem zei

Hallo Karim

Wat een leuk vaasje heb je gemaakt zeg !ook die kleuren zo mooi .
Groet Geertje

Haakheksen zei

Wat een superleuk idee om het met verschillende steken te doen!
Natuurlijk heb ik direct zelf ook maar eens wat geprobeerd. Erg leuk om te doen en te zoeken naar steken.
Bedankt voor de inspiratie!
groetjes Esther

Helmi zei

MOOI 'gemhaakt'

Get Hooked zei

Wat een super leuk idee, met een prachtig resultaat. Erg inspirerend. Dankjewel!
Groetjes Melissa

Lina zei

Very nice!

raggedyannie zei

hello karin!
i am always complaining about not having enough vases around... this is such a good idea! also to clean up and organize many small things as well. do you have any ideas, what could be done with the lids? they could be sprayed with paint but that seems to be too boring! your crochet pattern is so sweet and i do love the lovely color combination!
looking forward to your next post!
xoxox

Miki zei

Veoma lepo,bravo.

Noni zei

Prachtige kleurencombinatie...I like! ^-^

herminesplace zei

Gaaf kadootje, prachtige kleuren

creadientje zei

Bedankt voor je inspiratie!!! Ik wil er zeker nog meer maken, maar dit is de eerste :-)

http://wp.me/pK2DW-rf

Faniquito zei

Hello !!!

Beautiful !!!

I am following your blog !!!

Good weekend

Kisses

Ana