zaterdag 15 maart 2014

Recept Havermout-Energie-Bommetjes

Omdat....
- je geen geraffineerde suiker meer wilt eten
- je je daarbij erg goed voelt en zelfs afvalt
- je zelf bakken (naast haken) leuk vindt
- je vindt dat puur en lekker samen kunnen gaan
- je af en toe toch even iets wilt snoepen bij de thee

Daarom...
Havermout - Energie - Bommetjes!

Uit allerlei informatie her en der op internet gevonden, heb
ik mijn eigen recept samengesteld.

Ingrediënten voor 12 stuks:
75 gram zachte roomboter
100 gram havermout
100 gram gehakte, gemengde noten (ongebrand)
75 gram cacao nibs (soms ook cacao crisps genoemd)
125 gram medjoul dadels, ontpit en in kleine stukjes gesneden
2 à 3 eetlepels kokosbloesemsuiker
1/2 theelepel wijnsteenbakpoeder
1 losgeroerd ei
snufje zout
***
Leg een vel bakpapier op de bakplaat.
Verwarm de oven voor op 160° C.
***
Meng alle ingrediënten in een kom tot een deeg.
Om het iets compacter te krijgen kan je eventueel een
eetlepel heet water toevoegen.
Het is even een geklieder, maar het komt goed.
Verdeel het deeg in 12 porties/balletjes en leg ze op het bakpapier.
Maak je handen schoon en zet een kommetje water neer.
Je dipt je vingers steeds in dat water en vormt met
je natte handen koekjes. Beetje platdrukken dus.
Bak de koekjes in 25 minuten goudbruin en gaar.
Laat ze afkoelen en bewaar ze goed afgesloten in een trommel.
 ***

Photobucket

20 opmerkingen:

vaNNien zei

Hmmm, dat klinkt heerlijk!! En al deze ingrediënten kan ik zo bij de supermarkt halen?

Gerd@ zei

Laat dat opbergen in een goed afgesloten trommeltje maar zitten deze koekjes gaan volgens mij in 1x op .... heerlijk lijken ze mij ... fijn weekend ... Gr. Gerd@

Sandra zei

Ze zien er verdomd lekker uit en lijkt niet erg ingewikkeld, jum!

Diana de krom zei

Ik keek even of er nog een mooi haakwerk op je blog staat en werd toen verrast door dit recept. Ik houd van kindsafaan niet van suiker en ben er inmiddels achter dat dit door een sucrose intolerantie komt. Ik ken stevia als vervanger van suiker maar kokosbloesemsuiker niet. Ik ga het zeker proberen, denk!

Elfi zei

Die zien er heerlijk uit.

CreativEls zei

Dat wil ik zeker eens uitproberen. Ik ben ook van de geraffineerde suiker af. Bedankt voor het recept.

Angeline zei

ThanXx lieve Karin,ik ga deze zeker een keer maken!

lieve groetjes
Angeline

Angeline zei

ThanXx lieve Karin,ik ga deze zeker een keer maken!

lieve groetjes
Angeline

Tante Titi zei

hmmmm lijkt me lekker! Ik bak ook geregeld suikervrij. Ik ga je receptje pinnen en een keer proberen! Bedankt

YvonneP zei

Hey Karin nu ben ik niet zo'n bakster, maar waar haal ik de ingrediënten? Het lijkt me leuk om het een keer te proberen. Groetjes

jellinacreations zei

Ik maak ook zelf mijn havermoutkoeken alleen eet ik ze ipv mijn boterham tussen de middag. Maar die van jou ga ik zeker ook eens proberen want deze durf ik zelfs mijn visite wel voor te zetten! (die van mij vinden ze maar vogelvoer...)
Dank je voor het delen :)

Monique van den Berg zei

Mmm, lijkt me heerlijk!

LEVEdeverveling zei

He Karin Ik bak ze ook, maar dan met ook wat (amandel en/of spelt) meel erdoor. Ze heten Mag Elk Moment koekjes van de site eetgoedvoeljegoed
Alleen gebruik ik minder dan de helft van de 'suiker' (http://www.eetgoedvoeljegoed.com/2013/05/budget-week-6-mag-elk-moment-koekjes.html)
Jouw variant met alleen havervlokken ga ik ook maken als mijn trommel over een paar dagen weer leeg is. X Marjanne

LEVEdeverveling zei

He Karin Ik bak ze ook, maar dan met ook wat (amandel en/of spelt) meel erdoor. Ze heten Mag Elk Moment koekjes van de site eetgoedvoeljegoed
Alleen gebruik ik minder dan de helft van de 'suiker' (http://www.eetgoedvoeljegoed.com/2013/05/budget-week-6-mag-elk-moment-koekjes.html)
Jouw variant met alleen havervlokken ga ik ook maken als mijn trommel over een paar dagen weer leeg is. X Marjanne

marmarel zei

Super, dank je wel voor het recept. Die kan ik zo maken ik heb alles ervoor in huis.
Groetjes, Marijke

Patricia Lewis zei

Thankyou for the recipe I will try it and get back to you Have a great week :))

MaMariska zei

Dat ziet er heerlijk uit, ik ben sinds vandaag ook weer begonnen met minder suiker te eten (waarom blijft het zo lekker...). Ik ga me er toch maar eens aan wagen om dit een keer te maken.
Groetjes, Mariska
Https://ma-mariska.blogspot.nl

Volrecepten.nl zei

Hi! I would like to invite you to check out our site www.volrecepten.nl . Adding your blog to
our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to
your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.

If you like the idea of being found on our page, please, add your blog here http://www.volrecepten.nl/registreer-u-voor-de-topblogs-met-recepten.

I hope to see you there soon!

Corina zei

Dank je wel voor het recept, ik heb ze vandaag gemaakt, met prima resultaat! Een blijvertje!

Bettina van der Jagt zei

Hallo Karin,
Ook ik heb van het weekend jou koekjes gemaakt: ze zijn lekker! Ik moet wel toegeven dat ik aan de smaak van de cacao nibs moet wennen... maar je hebt zeker een goed, gezond gevoel bij het eten van deze koekjes! Thnx voor het doorgeven van dit recept!
Groetjes,
Bettina